Henrik1234 skrev:
hittade en gammal rolig tråd:)
vad händer om motstånden hamnar mellan fas och jord pallar dom det? mellan nollan och jord förstår jag att jordfelbrytaren löser.
Hamnar motstånden mellan nolla och jord så löser INTE JFBn. Det blir inte tillräckligt med ström.
 
mycke_nu skrev:
Hamnar motstånden mellan nolla och jord så löser INTE JFBn. Det blir inte tillräckligt med ström.
beror inte det på vad det ligger för laster på gruppen?
 
Klart har du typ 220-230V potentialskillnad mellan nolla och skyddsjord så kanske du kan avleda tillräckligt med ström till jordledaren.
 
Ligger redan jordfelsströmmen på 29,999 mA så kanske man kan trigga en 30,000 mA JFB genom att lägga motstånden mellan nolla och PE, men det "testet" är inte speciellt meningsfullt. :)
 
Varför löser JFB om jag lägger ihop nolla och jord i ett uttag som säkringen är bruten på? Är allt i sin ordning eller ska jag ringa elektrikern som installerade allt?
 
Det är helt i sin ordning.

JFB löser för att strömmen från andra grupper tar en genväg förbi JFBn när du lägger ihop N och PE på den brutna gruppen.
 
Tack!

Misstänkte något sånt men är lite nojjig efter att hela huset blev svart sist jag tog ut det uttaget ur väggen. Orsaken då var att elektrikern i andra änden av huset lämnat för mycket skalad fas ute på ett uttag så att den kom i kontakt med metalldosan och hela metallrören hade blivit fas.
 
Det intressanta är väl inte enbart att testa själva jordfelsbrytaren, utan hela systemet? Borde inte en vettig test vara att koppla en last på minst 30 ma mellan fas och jord i kontakt efter kontakt och se att det bryter? Som boende i Thailand kan jag konstatera att läckage mellan nolla och jord är mycket vanligt. En inkopplad dator i ett tvåledarsystem (bara fas och nolla) ger nästan alltid kännbara stötar via metalldelarna. Jordning får man göra själv och vid okontrollerat trädgårdsarbete blir ofta jordkabeln avklippt eller skadad.
 
Läckage mellan fas och jord skall det vara ;)
 
En jordfelsbrytare skall lösa på max 30mA, de jag prövat med instrument har löst på 22-25mA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.