Snailman skrev:
Tills jag överbevisats:) , så tror jag bara det är stålprofil i fönstren om man har fått ett muntligt eller helst skrifligt besked om saken, efter att man har frågat om just denna sak...

Det vore ju ganska dumt av en säljare att säga att den saknar stålprofil trots att den är med på sprängskissen (vilket den var) om så inte är fallet...
Säljare är dumma, därför säger de att det saknas stålprofil.
Hur skulle plastprofilen som utgör karm annars sitta ihop ? Plastprofilerna skruvas mot den svetsade stålramen.
Jag har köpt fönster från flertal leverantörer och de ser alla mer eller mindre likadana ut allihop.

http://www.gealan.de/en/fensterkaeufer/info/kammerausbildung.php
http://www.gealan.de/en/fensterkaeufer/info/systeme.php
http://www.inoutic.com/html/inoutic/inoutic.html (Thyssen Polymer)

Mvh
 
Stålprofilen/ramen sitter inte ihop i hörnen. Alltså den svetsas inte. Det är vad jag hört. Någon sa till och med att stålet inte går enda ut i hörnen, flera centimeter kvar. Det tror jag någon som visste sa att det går nästan enda ut, men inte så står glipa. Jag tror stålet kapas rakt och inte i 45 grader. Det är plasten som svetsas.

Jag kan kolla in mina fönster, men jag tror att de som är små (ca 40 cm) inte har stål. Som någon skrev ovan, så syns det för det är skruvat.

Vad gäller färgen så är faktiskt mina gamla vit målade bågar vitare än mina nya PVC. Detta trots att de gamla är skitiga. Men visst är PVC fönster vita när solen lyser, men det är träfönster också. Undra om inte storleken lurar lite också. Överlag är PVC fönster större än träfönster, alltså båge+karm som syns. Om det är en större area som är vit så tycker man nog att det är vitare än en mindre area. Även om det är exakt samma färgnyans.

//Michael
 
O
Jag öppnade och kollade i ett par fönster, och mycket riktigt i de större fönstren är det ofta metal, medans de mindre endast har plast i konstruktionen. Eller egentligen var det när jag skulle borra igenom dem för att sätta skruven. Men på mitt fabrikat så är det metal innanför plasten på vissa fönster, typiskt de större, men inta alltid på alla sidor. Ofta endast de långa sidorna.
 
Svaren på frågorna finns i tråden "PVC-fönster???" Där beskrivs hur jag från att ha varit kritisk till PVC-fönster blev en jättesupporter. Jag citerar mitt inlägg den 13 nov 2007

"Är klar med min undersökning av marknaden för PVC-fönster i Sverige, som var långt enklare än jag trodde. Fabrikerna köper fönsterprofilerna från någon erkänd tillverkare av PVC-profiler, kapar dessa på någon tiondels mm i precision i en kapautomat, lägger in fyra profiler och svetsar ihop ramarna i automater som på denna bild, monterar beslag, sätter i glasrutor (färdiga kassetter), förpackar och skickar iväg det hela till kunden. En sådan automatiserad rationell produktionslina kan inte kosta mycket i investeringar, och materialkostnaden är också låg, vilket gör PVC-fönstren långt, långt billigare än flertalet av dagens svenska (delvis automatiserade) hantverksbetonade tillverkning av fönster i trä (och dito för PVC?).

Dessa PVC-fönsterfabriker levererar allt de tillverkar mot enskilda kundorder. Dagens lycksökare-försäljare av PVC-fönster i Sverige utnyttjar förmodligen detta, genom att ta mycket bra betalt för att endast förmedla en beställning från kunder till sådana fabriker inom EU.

PVC-fönstermarknaden i Sverige verkar vara en salig blandning av skojare och lycksökare, så det är svårt att gallra ut de ärliga seriösa försäljarna, som säkert finns där också."

Det finns idag ca sex-åtta st stora tillverkare i Europa (jag minns inte riktigt) av PVC-profiler för fönsterkarmar, och samtliga av dessa som jag undersökte hade stålramar. Jag tror jag sett någon amerikansk profil av enbart plast, som självklart blir långt billigare (och som även får bättre U-värde), men jag vet inte om dessa säljs i Sverige.

Jag har därför själv inte stött på PVC-profiler utan stålprofilsförstärkning vare sig i Europa eller Sverige, men det kan finnas importörer av sådana USA-tillverkade (eller från Fjärran Östern, som de nog ursprungligen kommer från?). Jag själv har inte sett en enda försäljare av PVC-fönster i Sverige, där fönstren inte haft denna inbyggda stålram.

De flesta tillverkares fastsättningssystem bygger nämligen på att du borrar/skruvar fast fönsterkarmen genom stålprofilen, och jag tror ingen skulle inte våga sätta in sina fönster (även de små) om där inte funnits en stålram.

För mera information läs tråden PVC-fönster i sin helhet.
 
Det finns visst PVC fönster utan stålprofil. Jag har dock ingen koll på alla, men kan ge exempel från FönsterGruppen. Även en lokal försäljare av annat fabrikat hade några hemma som inte hade stål.

Öppningsbart fönster med höjd 480 mm, har inte stål och inga skruvhål på sidorna. Fast fönster med höjd 390 har inte stål och inte hål på sidorna.
 
Mich skrev:
Det finns visst PVC fönster utan stålprofil. Jag har dock ingen koll på alla, men kan ge exempel från FönsterGruppen. Även en lokal försäljare av annat fabrikat hade några hemma som inte hade stål.

Öppningsbart fönster med höjd 480 mm, har inte stål och inga skruvhål på sidorna. Fast fönster med höjd 390 har inte stål och inte hål på sidorna.
Som jag skrev:
De har länge funnits i Fjärran Östern och USA, och kanske någon/nägra har importerat dem till Sverige därifrån. Dessa karmar utan stålprofil blir ju ännu billigare än fönster med de europeiska (läs: tyska) PVC-profiler som dominerar den europeiska fönstermarknaden. Jag var själv ett tag inne på denna linje, men fann ingen tillverkare som klarade både mina stora och små fönster. (Jag fann faktiskt ingen tillverkare alls, men jag utgick från mina stora fönster, och sökte aldrig separat på de små, så jag kan ha missat detta)

Har man fasta fönster skulle även jag kunna tänka mig dessa profiler utan stålprofil, om de har tillräckligt bra U-värde. PVC i sig har hållfasthet så det räcker i sådana fall, och är långt starkare än trä. Det är bara att titta på vad som sitter i våra bilar numera. Men montering av rörliga beslag och karmar blir stabilare, när dessa fästs i stålprofilen. Detta tror jag kräver, att denna stålprofil dras eller trycks in i PVC-profilen (de tillverkas i 6-meterslängder om jag minns rätt).

Så för fasta 3-glasfönster utan rörliga delar är enbart PVC-profil lika bra och förmodligen billigare, förutsatt att PVC-profilen har tillräckligt bra U-värde dvs <1,0, Jag skulle kunna tänka mig att köpa dessa fönster, men har själv inte funnit några sådana. Infästningen i sig stabiliseras ju av själva glaskassetten vid fasta fönster liksom vridstyvheten.
 
Foppa och alla ni andra som bytt till PVC fönster, vart köper ni era smygar, karmar och bleck? Vi bytte våra fönster för ett tag sen men får inte riktigt arslet ur och fixar ut och insidan. Lite hjälp med tips och råd emottages tacksamt! :rolleyes:
 
MrsNash skrev:
Foppa och alla ni andra som bytt till PVC fönster, vart köper ni era smygar, karmar och bleck? Vi bytte våra fönster för ett tag sen men får inte riktigt arslet ur och fixar ut och insidan. Lite hjälp med tips och råd emottages tacksamt! :rolleyes:
Mina plåtsmygar och bleck (utsidan) köpte jag från lokal plåtis. Jag mätte och han bockade och kapade. Monterade gjorde jag själv. (det är Plannjas plåt med en grå kulör)

Insidan är delvis tidigare smygar samt nya mdf-smygar målade vita från brädgården.
 
Synd Fogarbo, att du inte förstog va jag skrev.
Men, du får gärna fortsätta att tro va du vill tro.
Ni andra har fått verklig fakta i mitt inlägg.
 
Tack Foppa! Hur monterade du plåten?
 
MrsNash skrev:
Tack Foppa! Hur monterade du plåten?


Plåten är L-formad (syns nog på bilden) jag har sedan pluggat och skruvat i teglet (har för mig att jag har skruvat med ca 30 cm avstånd). Den övre plåten går ner några cm på vardera långsida. Sedan sitter långsidans plåt dikt mot hörnet, dvs överliggande.
Enkelt och effektivt.

Nu sitter mina fönster ganska djupt in i tegel-fasaden, men grundare smyg är inte något hinder för denna lösning.



.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.