Funderar på att köpa ett MFT/3 bord, ni som har testat, hur fungerar det finns det några nackdelar är det så bra som det ser ut ? Synpunkter, förutom att det är alldeles för dyrt.
 
Tja, är det lika bra eller bättre än föregångaren, vilket är troligt, så är det super. Bara att gräva i fickan och pynta.

Tyckte att mitt MFT1080 var dyrt då jag köpte det,,, fast det var då, nu är det värt sin vikt i guld och snickar bänken lever en krympande tillvaro.

Obs, har inte testat MFT/3 själv, bara dreglat over ett antal bilder och vilka tbh som finns.
 
Dräglat har man väl gjort, men jag har hittills inte kunnat förklara för frun varför jag behöver ett bord, med mdf-skiva som topp, för 5 laxar... Så;förklara hur ni använder borden (som inte låter sig göras på ett vanligt arbetsbord). Även om det inte är jag som behöver övertalas så behöver jag argumenten...
 
Jag har ett MFT/3 stationärt i förrådet och 2 mobila MFT/3-KAPEX bord som får följa med till sommarstugan, ställa Kapexen på och liknande vid behov.

Dessa bord är i grunden samma, bara storleken skiljer dessa åt. Man vill helst inte flytta det stora bordet i onödan, det är otympligt som sjutton.

För att gå direkt på slutsatsen:
Har du inga ambitioner på att använda Festools verktyg så köp inte bordet! Bordet är bara riktigt bra i kombinationen med systemtänket. Annars är det bara en dyr, hålig MDF-platta med ben.

Jag använder det dagligen (som hobby) och uppskattar 3 stora fördelar med bordet:
  • Systemtänket och V-spåret
    V-spåret är numera standard på Festools större maskiner och tillbehör. Detta innebär att man kan ha samma tillbehör på olika arbetsmoment. Exempelvis kan man använda kapanslagen till Kapexen på MFT/3-bordets V-spår och förlänga bordet för kapning av långa material. Ställer man sedan Kapexen på det mindre MFT-bordet blir MFT/3-bordet en förlängare i samma höjd som sågbordet på Kapexen! Någon har tänkt till lite.... ;)
    Sen finns också MFT-VL modulen med samma längd som djupet på bordet som gör bordet till en bordsfräs eller bordssåg med rejäl arbetsyta för större arbetsstycken.
    Detta blir dock en stationär lösning eftersom modulen endast har 2 stödben och kräver sitt MFT-bord för att fungera. Jag köpte en CS50 istället som kan flyttas runt på "egen hand".
    Nu har inte Festool hunnit komma ut med så mycket tillbehör till V-spåret men man borde kunna räkna ut att det kommer mer smarta saker från folket i Wendlingen.
  • Vinkelanslaget och styrskenan
    Som standard får man med vinkelanslag och 1080-skenan. Kombinera detta med en TS-såg och du får en suvverän arbetsstation för sågning som möjliggör exakthet och enkla omställningsmöjligheter. Man kan sätta vinkelanslaget på alla bordets sidor och även anpassa det i djupled för mindre/större arbetsstycken. Anslaget till vinkeln kan kan anpassa till 2 höjder för att motsvara höjden på arbetsstycket.
  • Fastspänning och hålmönstret
    I hålplattan kan man föra igenom Festools (och vissa andra) tvingar och snabbt spänna fast material.
    För slipning och som mothåll för dominofräsning är MFT-SP guld värt. Bara att trycka in klossarna i något av hålen och sedan spännelementet några hål bort och skjuta ihop. Sätter arbetsstycket som berget.
    Tvingar kan även användas i V-spåret på sidan för att sätta fast arbetsstycken vertikalt och arbeta med. Smidigt t ex för att kunna fräsa spår i långa hyllplan med styrskenan.
    Hålmönstret är även smart på annat sätt än att kunna spänna fast saker. Hålen är sitter vilkelrätt mot varandra vilket gör det enkelt att utnyttja klossarna från MFT-SP utan vinkelanslaget. Men genom att sätta i klossarna i olika hålradskombinationer kan man även snabbt få ut vinklarna 30, 45 och 60 grader. Sedan är det bara att vika ner skenan och kapa.

För att återigen summera:
Bordet i sig är inget att ha, men tillsammans med tillbehören (dvs Festools verktyg) är det kanon!!
 
Jag har en TS55 som jag tänkte använda till bordet, idag saknar jag ett bord att fästa det jag ska såga i olika vinklar. Så det låter ju bra. Tyvärr har jag ju redan en 1080 skena men det får jag väl stå ut med. Finns det olika multifunktionsbord ? på deras hemsida hittade jag bara MFT/3.
 
Jag har säkert en festtoolmaskin i näven halva dagen på finsnickeriet där jag huserar. Det slipas, fräses och sågas utan mft-bord. Hemma har jag gamla goa ts55 som jobbar på bra, utan mft-bord... Varför ska jag spänna fast grejerna jag sågar?, det sköter skenan alldeles utmärkt.(Vill man använda snabbspännare eller liknande är det bara att borra ett hål i skräpbordet... Bättre argument om min fru ska låta mig köpa ett bord till hemmaverksta´n. På jobbet finns det inte en chans att det dyker upp något...
 
legul skrev:
Jag har en TS55 som jag tänkte använda till bordet, idag saknar jag ett bord att fästa det jag ska såga i olika vinklar. Så det låter ju bra. Tyvärr har jag ju redan en 1080 skena men det får jag väl stå ut med. Finns det olika multifunktionsbord ? på deras hemsida hittade jag bara MFT/3.
Det finns ett litet också, MFT/3-KAPEX som är anpassat i storlek för att ställa Kapexen på.
 
Det bordet är anpassat för just kapexen och mycket lägre en dom övriga mft/3 borden.
 
bigsnucke skrev:
Jag har säkert en festtoolmaskin i näven halva dagen på finsnickeriet där jag huserar. Det slipas, fräses och sågas utan mft-bord. Hemma har jag gamla goa ts55 som jobbar på bra, utan mft-bord... Varför ska jag spänna fast grejerna jag sågar?, det sköter skenan alldeles utmärkt.(Vill man använda snabbspännare eller liknande är det bara att borra ett hål i skräpbordet... Bättre argument om min fru ska låta mig köpa ett bord till hemmaverksta´n. På jobbet finns det inte en chans att det dyker upp något...
Det är väl inget bord för hemmaverkstan, det handlar väl om att när man lär sig utnyttja MFT-bordet och dess möjligheter så kan man bli effektivare i sitt arbete och snabba upp upprepning av vissa moment och dyl, utan att göra egna jiggar.
Men hemmapularen har väl knappast de kraven på sig.

Så kvar är vi suckers som tycker att Festool gör bra grejjer och vill betala för det....:)
 
Poängen med MFT/3 är väl att det ska gå att ta med det till ett bygge, snarare än att ha i verkstan. Om man har ett rejält snickeri att husera i är inte poängen med MFT/3 lika stor. Det finns väl f.ö. lösa skivor från Festool att köpa för att bygga ett större MFT-typbord.
 
Eftersom jag egentligen behöver ett stationärt bord med festool finesser bla Vinkelanslaget, så funderar jag på om det är någon som har byggt ett eget bord med Festool plattan. Då jag idag har en stor bänk skulle man ju kunna skruva fast Hålplatta MFT/3-LP i bordet med ev reglar under och sedan köpa vinkelanslag + diverse fastsättningar så blir det ju lite billigare.
Hålplatta MFT/3-LP - 695 kr
Spånnelement- 650 kr
Skruvtvingar FSZ 120 - 255 kr
Vinkelanslag - 1045 kr / 830 kr
+ diverse så bör man väl komma under 3000 kr
Vad tror ni om ett sånt bygge
 
Tror jag absolut på!

Jag håller på att knåpa ihop ett själv på 200x80 cm. Jag tänkte även borra hålen i MDF skivan själv. Nu har jag inte kommit så långt ännu och det går lååångsamt eftersom tiden i verkstan är mycket begränsad. Det kommer lite bilder så snart jag har något att visa upp.

Under tiden kan jag tipsa om föjande trådar som inspirerade mig (finns även under tips och tricks):
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19102-mitt-hemmabyggda-mft.html#10
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18758-tillbygge-av-mitt-hembyggda-mft.html
 
Vill man inte även ha aluminiumskenorna som löper runt alla kanter på bordet? De tillför ju en del vad gäller spännmöjligheter.
 
såg just också aluminium skenorna, måste nog åka och titta på vilka möjligheter det finns med hålen resp skenorna.
 
Men har för mig att det finns längre aluskenor för den som vill bygga ett eget, större MFT-bord med fyra plattor istf. en, men jag hittade dem inte på hemsidan nu, kanske de har utgått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.