Just el och vvs-arbete känns lite kymigt att utföra själv.

Framförallt känns det bissart att varenda människa jag drar detta med skakar på huvudet och säger "Lyssna på detta då..." och drar en motsvarande historia om sin VVS-are. Hur fasen kan en bransch bli så rutten från första början??! Något dom lär sig i skolan? Eller är det brist på skola?

Jag kommer inte att ge upp detta utan en ordentligt fajt och acceptera att "det är är så det är". Som sagt, det är en sak om man blir uppkörd när man skall byta ut en en blandare men inte på ett helt husbygge med kompletta VVS-ritningar från en VVS-konsult som underlag.

Måns
 
Det skulle lika gärna kunnat vara jag som startade denna tråd. En kopia av vad som hänt oss.
Fan vad förbannad man blir!!!! Vi hade inte en tanke på att det var så enorma påslag på materielet. Där jag kommer ifrån litar man på folk och det är väldigt tråkigt att behöva gå på dessa nitar för att man förutsätter att hantverkare är ärliga.

Vad säger ni om detta tex.

110mm 15* rör böj med enkelmuff: 103 + m = 128,75 :-

Jag behövde inte ens gå ut på nätet utan bara till närmsta Lantmanna för att hitta samma produkt för 35 :- vilket ger ett påslag på 368% !!!

Sen var denna VVS installatör så snäll att han gav oss 10% vilket var mer är generöst.;)

När jag sedan uppmärksammade honom på detta drog han av 25.000 på fakturan rätt av utan minsta protest vilket egentligen bara gör oss ännu mer förbannade då vi insåg att han lurat oss medvetet.

Vilken jäv*a rutten bransch. Jag tycker att det verkar som att de hantverkare vars yrke kräver behörighet utnyttjar detta till max. Trodde vi gjorde en säker deal när vi körde timdebitering istället för fast eftersom jag hela tiden var på plats men istället blev vi tok lurade på materielet. Det är ju självaste fan. Och inte blir det bättre när vissa hantverkare på forumet tycker att man får skylla sig själv om man inte frågar om materielpriser innan jobbet påbörjas.

Ska man inte kunna lita på en enda hantverkare. Näe, istället börjar man bli fruktansvärt misstänksam mot hela hantverkar branschen vilket känns tråkigt.

From nu anlitar jag inte en enda hantverkare till. Jag gör resten själv. (Förutom elen där jag förmodligen kommer att bli lurad på något nytt smart sätt) Det kommer att ta betydligt längre tid men det blir iaf rätt och snyggt!
 
Kollar ni inte upp vilka människor ni anlitar? Är det aldrig nån som gör upp ett pris MED material?

Jag som målare får ofta förfrågningar om hur mycket jag vill ha för ett jobb inkl allt. Då kan jag inte komma släpandes med en extra burk takfärg eller likn. Så ja; skyll er själva om ni inte löser dom bitarna innan.
 
5.2 racing

Det här var ju lite intressant. Du anser alltså att man förtjänar att bli lurad om man är (var) en sådan konstig person som faktiskt litar på folk?
 
Nja, förtjänar tycker jag väl inte. Snarare klantig, med tanke på att alla verkar veta att VVS-are saltar materialet. Att sedan vara 368% dyrare är givetvis åt helvete.

Man kan dra en parallell till bilservice; alla vill veta vad det kostar att byta avgassystem och göra en service på bilen. Detta kollar man i 99% av fallen upp innan. Jag kollar upp vad min VVS-kompis vill ha innan han börjar. Jag förstår inte hur man inte kan kolla vad det kostar innan. Vissa saker går det kanske inte att göra det med, men överlag så borde det inte vara ett stort problem att få ett fast pris på arbete och material. Om VVS-killen inte kan ge dig det, tycker jag att du ska byta hantverkare.
 
Skönt (och tragiskt) att höra att fler gått igenom samma sak...

Att kolla upp varenda pryl innan går knappt om du inte tar en totalentreprenad med fastpris (givetvis beroende på typ av bygge). I vårt fall var det en om- och tillbyggnad och samtliga sa att dom kunde lämna fastpris men att det skulle bli väldigt dyrt pga alla osäkra faktorer, detta trots kompletta arkitekt-, konstruktions-, el- och vvs-ritningar.

Jag frågade samtliga att sätta sig och räkna och ge mig en uppskattning på vad det skulle hamna på men det spelar ju ingen roll i efterhand.

Jag tror att det är så att det beror väldigt mycket på vem man får in. Oärliga människor finns överallt. Problemet är att VVS:are är bissart överrepresenterade verkar det som och jag kan inte för mitt liv förstå att folk landar i att "det är så det är" och inte anmäler det. Hade man gjort det på ICA, frisören eller hos H&M? Varför funkar det för rörkrökare?

Måns
 
A
Systemet med överpriser har pågått mycket länge och är djupt förankrat hos alla (utom kunderna). Alla inblandade håller varandra naturligtvis om ryggen för att alla (utom kunden) tjänar på detta.

Ofta när hantverkare svarar i den här typen av trådar antingen kategoriskt förnekar dem att de kör med överpriser (för att verka för att upprätthålla systemet), alternativt kommer de med kommentarer som "hur ska vi annars överleva" eller andra liknande kommentarer som visar på att systemet är så djupt rotat att vissa inte ens kan tänka sig in i hur deras bransch skulle kunna fungera på något annat sätt än med detta så för kunderna genomruttna systemet.

Därför är det bra att du berättar om dina erfarenheter, och gör flera medvetna och vaksamma på detta. Jag är emot namnpublicering på forum, men ibland känns det som att det vore bra om "de skyldiga" blev uthängda med namn så att alla som ska anlita en hantverkare ser till att åtminstone inte anlita dessa företag.

Det är fri prissättning i Sverige vilket gör att frågar man inte om priset innan så är risken stor att man får betala efter företagarens godtycke, och man kan inte göra ett s*it åt saken annat än lära sig den dyra läxan.

Så rådet är att inte bara fråga om timpriset, utan också fråga efter övriga kostnader som tillkommer, bilersättningar, materialpåslag m.m. Får man besked att priset på materialet är enligt en viss prislista (eventuellt med rabatt) så ska man ALLTID be att få den fullständiga prislistan och man ska kontrollera om det är en s.k. bruttoprislista med "vansinnespriser" eller om den innehåller "normalpriser". Allt naturligtvis skriftligt.

Ju fler som känner till det och som ifrågasätter detta ruttna systemet med materialöverpriser och som inte accepterar det utan väljer andra hantverkare som beter sig schysst desto bättre.

Nu vill jag poängtera att jag inte tycker att hantverkaren som håller med material ska hålla samma låga priser som lågprisvaruhusen. De ska naturligtvis ha ett visst påslag, men det är överpriserna jag vänder mig emot.
 
Redigerat av moderator:
Snailman
Att det funkar för rörkrökarn och elgubben är ju helt enkelt den att ingen vanlig Svensson har en susning vad grejerna kostar och det ser avancerat ut samt att det krävs behörighet till åtminstone el.

Rörmokarn var här och klämde ihop ett vattenrör som låg på fel ställe när jag sågade upp ett golv....( systemet tömt så det var ingen fara...) och jag trodde ju att de löder sådana skador men icke, idag pressar man ihop rören.

En kul maskin, kostade enligt krökis 10 lax men ska man bygga hus och får rörmokare som lägger på 300% på grejerna är det en bra investering som dessutom säkert är hur lättsålt som helst efteråt.

På följande eminenta hemsida har Mjölnaren här på Byggahus en fin bildserie och t.om en liten film om hur han byggde sitt värmesystem själv med hjälp av ett pressverktyg.

http://krobykvarn.se/dagbok/2008/08jan.htm

Så snitsigt!
 
Snailman
såg någon statistik på att normalt glömmer rörkrökaren att pressa en anslutning av 1000 st...:D

har tänkt köpa en provtryckningspump oxå och provtrycka innan jag tar det i drift...
 
Jag föreslår att denna tråd klistras som exempel på alla de diskussioner som varit om hantverkares priser på delar. Tråden är mycket representativ för ämnet.

Dels så slipper vi älta frågan om och om igen och dels så blir nya användare informerade om hur det kan gå om man inte är försiktig vid upphandlingen med hantverkare.

Detta är ju trots allt ett forum för konsumenterna! :)
 
manso skrev:
Hur fasen kan en bransch bli så rutten från första början??! Något dom lär sig i skolan? Eller är det brist på skola?
Under ganska många år var hantverksutbildningarna på gymnasiet en avstjälpningsplats för elever som saknade betyg för att läsa något "bättre". Undantag fanns, men hade man i det gamla betygssystemet med 1-5 i skalan 1,3 i medel så kom man in på bygg, fordon eller industri.

Utan att peka ut någon, men det är de som idag är egna företagare i byggbranschen.

Det finns flera faktorer som spelar in för att göra branschen rutten. En är att det är väldigt många små företag där varje inarbetad krona (efter rejäl beskattning) ändå berikar den som äger firman. De små firmorna har också en flora av olika rutiner, prislistor och sätt att räkna. Det enda gemensamma för branschen är "ta betalt så mycket det går".

Lägg till att det finns alldeles för få hantverkare idag. Det saknas rörmokare, det saknas elektriker, det saknas målare och det saknas murare. Konkurrensen har under många år varit obefintlig och man har kunnat välja och vraka bland jobb hur som helst.

Lösningen? Vi får nog se till att påverka våra barn som sliter med skolan för att få de högsta betygen i hopp om att komma in på "mediautbildningen" att istället öppna ögonen för hantverkaryrkena. Det har blivit bättre i takt med att utbildningsplatsernas antal anpassats lite mer till hur många som söker, och man har fått en ny avstjälpningsplats som heter "Individuella programmet". Idag krävs det rätt så skapliga betyg för att läsa till elektriker (och det är en förutsättning för att klara bl.a. matten där).

Tills dess kan vi bara ge igen med samma mynt, dvs kräva äckligt specificerade offerter på ALLT som kommer att stå med på fakturan. I den aspekten är det bra med den nuvarande lågkonjunkturen, det kommer finnas många som har tid att räkna på jobben, och är beredda att krypa en hel del för att ha något att göra.
 
På vissa ställen krävs det högre "poäng" för att komma in på energiprogrammet (vvs) än det krävs på den naturvetenskapliga linjen
 
Redigerat:
Christer_123 skrev:
På vissa ställen krävs det högre "poäng" för att komma in på energiprogrammet (vvs) än det krävs på den naturvetenskapliga linjen
Det intressanta är väl hur höga poäng som krävs, inte om det är högre poäng jämfört med något annat?!

Bra om det idag är högre inträdeskrav än det var tidigare. Det lär dock inte avspegla sig på marknaden förrän flera år...
 
Christer_123 skrev:
På vissa ställen krävs det högre "poäng" för att komma in på energiprogrammet (vvs) än det krävs på den naturvetenskapliga linjen
Jag har sett det, och det är väl naturligt eftersom en rörmokare tjänar mer än någon som gått "natur".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.