Hej alla byggare !

Håller på med att försöka uppskatta kostnaden för ett fristående dubbelgarage på ca 60kvm m förråd.
Tanken är att garage delen ska vara ca 40-45 kvm rest förråd,
Vill att det ska vara gjuten platta på mark kanske oisolerad ?
likaså garaget till att börja med iallafall, förrådet tänkte jag isolera då man vill ha färg o dyl där inne som kanske inte ska ha det för kallt.
Nu till "problemet" tror ni att det går att bygga detta under 100 000:-?
om man ska bygga det själv.
Vart ska man vända sig för att hitta bra mtrl ? priser ?
(bor i Södermanland, Eskilstuna )
tacksam för alla svar då man är lite av en novis på detta område.
Jag kan ju säga att man ångrar lite att man inte tog garaget i samma sväng då man byggde huset! Nu blev ju huset dyrare än vad vi tänkt från början så det är lite därför vi vill hålla ner kostnad för garaget.


mvh
Daniel
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
danne b skrev:
Hej alla byggare !

Håller på med att försöka uppskatta kostnaden för ett fristående dubbelgarage på ca 60kvm m förråd.
Tanken är att garage delen ska vara ca 40-45 kvm rest förråd,
Vill att det ska vara gjuten platta på mark kanske oisolerad ?
likaså garaget till att börja med iallafall, förrådet tänkte jag isolera då man vill ha färg o dyl där inne som kanske inte ska ha det för kallt.
Nu till "problemet" tror ni att det går att bygga detta under 100 000:-?
om man ska bygga det själv.
Vart ska man vända sig för att hitta bra mtrl ? priser ?
(bor i Södermanland, Eskilstuna )
tacksam för alla svar då man är lite av en novis på detta område.
Jag kan ju säga att man ångrar lite att man inte tog garaget i samma sväng då man byggde huset! Nu blev ju huset dyrare än vad vi tänkt från början så det är lite därför vi vill hålla ner kostnad för garaget.


mvh
Daniel
Nu vet jag inte vad ettr garage kan komma att kosta, även om de trådar jag läst i ämnet har hamnat en bra bit över 100 kkr :)

Att inet isolera plattan är nog inte att rekommendera dock !
Även, eller kanske just pga, om du inte skall ha ett uppvärmt garage så kryper fukt in om du skulle lägga betong på marken direkt. Cellplasten förhindrar detta, och torde ändå inte utgöra den största delen av kostnaden i vilket fall som helst.

Jag har räknat på vad en 18 kvm (6x3 m - dvs motsvarande ett stort enbilsgarage) gäststuga skulle kosta. Nu vill du kanske inte ha isolering, innerväggar mm - men på plintgrund men med en källaredel på platta (jag vet att det inte är konventionellt :))skulle detta gå på ca 30 000 - 40 000 kr i lösvirke enligt mina beräkningar. Isoleringen och tillbehör ligger på MAX 10 kkr då.

Så det är möjligt att du kan bygga ditt garage för under 100 kkr, men bara en platta på 60 kvm lär nog tyvärr ligga i de prisklasserna, och då vill du nog ha väggar, tak och kanske en juste port eller två sen ?

Räkna noggrannt och ta bort allt onödigt (kanske skära ned till enkelgarage, eller utan port (typ carport) ? så kommer du kanske ned i de prisklasserna ? Sen när du har räknat så lägger du på 20% och då borde du ha en hyfsad budget. På tidsplanen, efter noggran planering, lägger du på 50% :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Nu vet jag inte vad ettr garage kan komma att kosta, även om de trådar jag läst i ämnet har hamnat en bra bit över 100 kkr :)

Att inet isolera plattan är nog inte att rekommendera dock !
Även, eller kanske just pga, om du inte skall ha ett uppvärmt garage så kryper fukt in om du skulle lägga betong på marken direkt. Cellplasten förhindrar detta, och torde ändå inte utgöra den största delen av kostnaden i vilket fall som helst.

Jag har räknat på vad en 18 kvm (6x3 m - dvs motsvarande ett stort enbilsgarage) gäststuga skulle kosta. Nu vill du kanske inte ha isolering, innerväggar mm - men på plintgrund men med en källaredel på platta (jag vet att det inte är konventionellt :))skulle detta gå på ca 30 000 - 40 000 kr i lösvirke enligt mina beräkningar. Isoleringen och tillbehör ligger på MAX 10 kkr då.

Så det är möjligt att du kan bygga ditt garage för under 100 kkr, men bara en platta på 60 kvm lär nog tyvärr ligga i de prisklasserna, och då vill du nog ha väggar, tak och kanske en juste port eller två sen ?

Räkna noggrannt och ta bort allt onödigt (kanske skära ned till enkelgarage, eller utan port (typ carport) ? så kommer du kanske ned i de prisklasserna ? Sen när du har räknat så lägger du på 20% och då borde du ha en hyfsad budget. På tidsplanen, efter noggran planering, lägger du på 50% :)

/K

Jag håller precis på med att bygga ett 60kvm stort garage och det kommer att hamna på mellan 120-150tkr. Än så länge är grunden klar och den har kostat ungefär detta:

Grävning 10tkr
Grus under plattan 8tkr
Cellplast, armering, dräneringsrör 21tkr
Betong 9tkr
Maskinhyra (markvibrator+rotationslaser) 1tkr

+ en massa jobb ;-)

// Fredrik
 
Jag tror också att det blir svårt om du inte har bra kontakter och kan få ned priserna.

jag byggde 24 förråd plus 24 carport och den hamnade på någonstans mellan 80 och 100' (jag har inte fått de sista fakturorna ännu)
 
danne b skrev:
Hej alla byggare !

Jag kan ju säga att man ångrar lite att man inte tog garaget i samma sväng då man byggde huset! Nu blev ju huset dyrare än vad vi tänkt från början så det är lite därför vi vill hålla ner kostnad för garaget.


mvh
Daniel
Jo du, kan bara hålla med. Vi fick ett pris för garageplatta i samband med husbygget. Vi tyckte dock att det då var mycket pengar, eftersom vi precis hade börjat och inte hade någon riktig koll. Nu visar det sig ju att det var ett nästan löjligt lågt pris. Ett par offerter vi fått in från andra byggare har varit tre till fyra gånger dyrare! En dyr lärdom... Nu är vi inne på att göra det själva. Det ska bara hinnas med mellan husbygge, altan, båt, barn....:)

Har du lyckats få tag på några priser för övrigt? Vi ska bygga nästan i samma storlek som du.
 
Byggde ett garage i sommras på exakt 60 kvm. 12 x 5 m. Enligt konstens alla regler. Isolerat och allt. Toppkvalitet i allt. Elektrisk port, "riktig" ytterdörr, två fönster (11x13).

Slutnotan blev 133,270kr. Byggt allt själv!
 
Strixx skrev:
Byggde ett garage i sommras på exakt 60 kvm. 12 x 5 m. Enligt konstens alla regler. Isolerat och allt. Toppkvalitet i allt. Elektrisk port, "riktig" ytterdörr, två fönster (11x13).

Slutnotan blev 133,270kr. Byggt allt själv!
Hade det garaget platta tom ?
Då måste du berätta hur du fick tag i materialet så billigt ! :

Kontakter ?

/K
 
För att komma under 100' måste du nog idiotsnåla med allt. Mitt garage på 63 kvm hamnar en bit över det dubbla och då är allt byggt själv (plattan köptes) och det mesta inköpt på byggmax. Men visst 95-regelstomme, plåttak, gjuta själv, no-name port/ar... Isolera plattan! Resten kan du bygga om i efterhand.
 
Notan på mitt dubbelgarage på 50 kvadrat slutade på 165'. Då gjorde jag allt själv utom att blanda dom 7,5 kubiken betong till plattan, beställde takstolarna från fabrik och köpte in monteringen av porten.
 
Tack för alla svar, verkar som att det bli svårt att klara av på 100` men men ,vi får se vad som händer framöver.
"måste" ju bygga en altan också :)

aclei:
har inte fått så många priser men vi har fått ett pris på 100`endast mtrl.

Jag återkommer när jag fått lite mera info/priser samt hur vi går vidare.
Åter igen tack för alla svar.


mvh
Daniel
 
Hur har det gått med ditt garage? Vad hamnade priset på? Jag håller på att slutföra kåken och skall snart ge mig på garaget.
Johan
 
Hej
Vi har inte gjort nåt angående garaget ännu, håller på att kolla runt lite fortfarande,tar in nya tankar och ideer, kan bara konstatera att allt kostar pengar när man håller på med hus/garage dessutom har man en tomt som gärna ska vara användbar också...det har dykt upp en annan liten fråga under resans gång.. eller igentligen flera men jag undrade lite om någon gjutit plattan själv alltså blandat betongen för hand...kommer att gå åt tid ja men blir det funktions duglig cement? eftersom man måste gjuta i etapper...kanske blir det nån typ av carport/garage istället som man kan gjuta platta i senare samt isolera när man fått undan pengar.

Mvh
Danne
 
Mikael_L
danne b skrev:
... men jag undrade lite om någon gjutit plattan själv alltså blandat betongen för hand...kommer att gå åt tid ja men blir det funktions duglig cement? e
Nu är jag den överdjävligt snålaste personen söder om dalälven och norr om gnosjö, men ändå skulle jag aldrig komma på tanken att blanda betongen själv!
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/100780-aennu-en-fraga-om-egen-blandad-betong.html

OK, om transporten ifrån betongstationen är långväga och mycket dyr, möjligen.
 
Mikael_L skrev:
Nu är jag den överdjävligt snålaste personen söder om dalälven och norr om gnosjö, men ändå skulle jag aldrig komma på tanken att blanda betongen själv!
[länk]

OK, om transporten ifrån betongstationen är långväga och mycket dyr, möjligen.
haha tack för ärligt svar :p jag måste säga att tanken på att göra det själv aldrig känts så lockande men tänkte att man måste fråga för att få veta vilket jag gör nu.


/Danne
 
  • Gilla
Nikodemus91
  • Laddar…
danne b skrev:
Hej alla byggare !

Håller på med att försöka uppskatta kostnaden för ett fristående dubbelgarage på ca 60kvm m förråd.
Tanken är att garage delen ska vara ca 40-45 kvm rest förråd,
Vill att det ska vara gjuten platta på mark kanske oisolerad ?
likaså garaget till att börja med iallafall, förrådet tänkte jag isolera då man vill ha färg o dyl där inne som kanske inte ska ha det för kallt.
Nu till "problemet" tror ni att det går att bygga detta under 100 000:-?
om man ska bygga det själv.
Vart ska man vända sig för att hitta bra mtrl ? priser ?
(bor i Södermanland, Eskilstuna )
tacksam för alla svar då man är lite av en novis på detta område.
Jag kan ju säga att man ångrar lite att man inte tog garaget i samma sväng då man byggde huset! Nu blev ju huset dyrare än vad vi tänkt från början så det är lite därför vi vill hålla ner kostnad för garaget.


mvh
Daniel
Jag har byggt ett garage på 6*8 meter för en mycket billig penning. Allt beror på vilken standard man tänkt sig. Jag ligger på en total under 40000:-
Jag gjorde min egen grävning (hyrmaskin), byggde form själv, gjöt plattan själv (dock levererades betongen i bil) och byggde allt själv.
Portarna är av slagportstyp och även dessa har jag byggt själv. Portarna kostade mig några hundralappar :D (2 st porthål à 3 m)
Kolla gärna tråden snikgaraget där det finns en hel del tips, http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-3.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.