Vi planerar en sommarstuga på plintar och då borde det vara perfekt att sätta utedelen under huset på ett luftigt men vindskyddat läge på den södra delen av huset. Kanske t.o.m. gjuta ett eget fristående fundament för att minimera stomljud.

Håller med om att det vore bäst att sätta innedelen så lågt som möjligt men kanske inte så praktiskt, precis som du skriver.
 
Se till att utedelen står luftigt men skyddat.. Som sagt, det är stora mängder luft som skall passera utedelen..
Vart bygger du stugan ?
 
Jag gör jämförelsen med hur det kan se ut med AC-monteringen på varmare breddgrader. Där bygger man ibland en speciell byggnad en bit bort från huset där man samlar alla aggregaten för att minska ljudet. Ibland står dom nära huset men då med någon typ av ljuddämpning.
Vi skall så småningom bygga en egenritad stuga söder om Härnösand. Planering pågår ;-)
 
Då har fem månader gått och en lite utvärdering är på sin plats.

Vi har höjt innertemperaturern endel (kanske 2´C) men ändå lyckats sänka elförbrukningen med 8,5% och borde hamna på runt 14000kWh om vi fortsätter på samma vis.
Realistiskt kan vi kanske räkna med ytterligare besparing på elradiatorerna har gått lite i vinter men det ska dom inte behöva göra under vår, sommar och höst.

Vad det gäller valet av fabrikat och modell så ångrar jag inget!
Innedelen sitter i vardagsrummet och stör inte det minsta, skulle bli galen om det var väsen där.
Ytterdelen sitter på väggen men inga stomljud eller väsen på utsidan.
Man hör inte ytterdelen förens man är på den sidan av huset och ute på gångbanan några meter bort så hör man knappt den heller.
 
Ja vet inte om det finns nån fräschare tråd isåf får ni gärna länka dit. ja ska köpa en luft/luft o undrar om toshiba polar 13 ND är ett bra val till mitt radhus på 2 plan o 123 kvm, öppen planlösning nere o 3 sovrum uppe. va ja kan se e det inte självrengörande filter på den som ja sett på nån annan modell, hur mkt e de värt? övriga erfarenheter av denna pump eller andra förslag mottages tacksamt!
sen undrar jag om polarpumpen e bra att handla av, dom hade en leveranstid på 2,5 veckor på denna pump nu vikket ja tycker känns länge då de börjar bli kallt!!

M
 
Har själv handlat av polarpumpen med goda erfarenheter, leveranstiden kommer jag inte ihåg. Lät installera den i slutet av sommaren så det var ingen panik i vart fall :).

Jag valde en Mitsubishi MD25 eftersom den levererar full effekt ner till -15.
 
kanske ska tillägga att denna pump inkl. installation o trähölje går på 20000... finns den lika billigt nån annanstans?
 
Köpte 2 st på Jula för 4000 st med snabbkoppling.
tog nån timme per vp att koppla in inkl montering
av konsoler och borra hål genom väggen mm.
Sitter i ett egnahemshus från 40-talet
Supernöjd! Christian
 
T
Tjenna,

Själv valde jag den senaste luft/luft värmepumpen LG Prestige dels pga av placeringen, (vardagsrum) och den är den tystaste jag kunde finna. Men sen ser den ju också riktigt bra ut när det är kallt COP på 2,5 vid minus 25grader om jag minns rätt.

Jag upplever inga problem med ljud från utedel och då sitter denna på vanligt väggfäste.

Har haft en Panasonic NE12 tidigare och tycker inte det är någon större skillnad även om Panasonic med scroll ska vara lite tystare utedel.
 
T
Morion:

Köpte min på Elon och då kostade hela kalase 20900:- med Skydd och installation.
 
Personligen så skulle jag prioritera bibehållen effekt så långt som möjligt när det är kallt framför hög COP. Det blir billigare i längden så :)
 
jag håller på o renoverar inför försäljning så ja tror inte ja har så mkt ut av att täta :) men ja vill ändå kunna sälja till en nära vän med gott samvete.. fönstren e ju från -82 o kanske inte de bästa men de blir för dyrt byta ut dom (100k +)
 
T
Dyrt med högt COP nu har du nog missförstått vad COP står för. Ju högre desto bättre!

Med anledning av effekt frågan bör det tilläggas att den har 3Kw vid minus 25 grader.
 
Antar att det är Mitsubishi FD25VABH som diskuteras och den ger sin nominella effekt ner till -15 grader och inte full effekt hela vägen dit, max effekt är 6,3 vid +7 grader och den ger 3,1 vid -15 grader och inte vid -25 .
 
thadanne skrev:
Dyrt med högt COP nu har du nog missförstått vad COP står för. Ju högre desto bättre!

Med anledning av effekt frågan bör det tilläggas att den har 3Kw vid minus 25 grader.
Och väljer man en vp där effekten sjunker mycket när det blir kallt ute så startar man elradiatorerna och vilket cop har dom ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.