hej!

köpte ett hus för ca.2 månader sedan....har problem med el/oljepannan
fick en elräkning på 7550 kr för 5 veckor....
vill byta panna omedelbart.... ( hust e ca. 200 kvm utan garage o förråd)
har kollat mycket på nätet men kan ej bestämmma mig vilken skulle passa oss bäst.
har användt bello.se oxå men inte en ända hantverkare som ville hjälpa där.
så jag har ingen aning hur man kan hitta den bästa alternativet när ingen vill hjälpa.
då tänkte jag att jag frågar er , kanske vi kommer fram till nån bra lösning med er hjälp.
 
H
Beroende på vilken panna du har och hur gammal den är så kanske det räcker med att installera en pelletsbrännare i den.
En ny brännare med förråd kan du få för omkr. 18000. En ny panna med brännare kan du få för drygt 40000.
Billigast blir det om du installerar en brännare själv i den gamla pannan för installationskostnaderna brukar bli rätt höga.

Ved är bra så länge du får veden gratis men ska du betala för veden så blir det kanske inte så bra affär. En vedanläggning kostar mycket innan alla tankar och tillbehör sitter på plats. Om du nu har plats för en vedanläggning.

Luft-vatten pump, jordvärme och bergvärme är andra alternativ. Då får du ingen värme i skorstensstocken och ditt värmesystem måste vara så konstruerat att det klarar at värma huset med en utshuntad temperatur på omkring 45 grader .
 
Redigerat:
http://www.atmos.se/ har billiga ved paket nu titta under fliken erbjudanden 47900kr för en 30kw med tankar,laddomat mm mm.
http://www.polimex.se/Orlan_specialpriser.pdf har utförsäljning av orlan pannor till väldigt förmånliga priser.

Alla dessa är ved pannor men det går även att installera pellets brännare i dom.
 
Om du inte kan hugga din egna ved så är ved inget bra alternativ..
 
Om elräkningen är rätt (inte avser någon felaktig avstämning eller liknande) så värmer du ju uppenbarligen huset med vattenburen el.

I vilket skick är pannan i övrigt?
Länge sedan olja användes?
Hur är det med skorstenen?
 
vet tyvärr inte hur dålig eller bra skick har pannan
det fungerar med el oljan har vi aldrig användt
f.d.ägaren har inte berätat hur de hade gjort förr
kontaktade honom via mail md fick inget svar än
skorstenen e bra men vill bygga nu för vi vill flytta pannan ut till förråde ....
nu ligger pannan mit i huset o ta hela källarvåningen där vi vill ha en lite pool sedan
men det fixar min man...men vet tyvärr inget om vvs så det e därför vi ville veta vilken alternativ e bäst o billigast
 
Så i själva verket så gäller frågan en ny anläggning i förrådet, eller?
 
jaaaa ......vet inte vilken...
 
Då skulle mitt tips vara en ny pelletspanna, såvida skorstensfrågan går att lösa.

Detta drar väl troligen med sig en hel del annat som kulvert in till huset, krav på ombyggnad i förrådet av brandsskyddsskäl, elarbeten m.m.

Kanske är lite tveksamt om det går att genomföra så här precis före vintersäsongen..
 
editta2990 skrev:
hej!

köpte ett hus för ca.2 månader sedan....har problem med el/oljepannan
fick en elräkning på 7550 kr för 5 veckor....
vill byta panna omedelbart.... ( hust e ca. 200 kvm utan garage o förråd)
medan ni funderar på ny uppvärmning kan ni göra enkla förbättringar: tätta fönster och dörrar, se över isoleringen på vinden, och fundera på hur ni hushåller med el och varmvatten. Det var ju en stor elräkning. Har ni haft ovanligt stor elförbrukning i samband med inflyttning eller blir det lika mycket i framtiden också? Vad var det som fick elmätaren att snurra så snabbt?Golvärme i oisolerad källargolv?Jättestor badkar?
gaia
 
det var nog pannan som gjorde det.....huset e dåligt isolerad....tror har golvvärme i källaren oxå som e inte isolerade...håller på att renovera så småningom men mannen jobbar typ alltid så det e lite svårt.
men har stängt av panna helt o köpte gasol men funderar på att köpa värmepump o boijler istället.det får vi stå ut till våren...
men har oxå kollat på en panna som e både ved o pellet...verkar vara smart att inte ha bara en värmekälla eller hur?
 
Visst är det alltid smart att ha flera olika uppvärmningsalternativ. En inbyggd elreserv (elpatron) är också alltid bra, utifall det ordinarie bränsevalet skulle stanna (när man är bortrest).

Gasol kan rimligen inte bli billigare.
Mitt tips är att istället värma upp minsta möjliga yta tills vidare. Men glöm inte att hålla rör frostfritt.
En billig luft/luft värmepump kan ju också vara en idé.
 
Hittade ett dokument på nätet:

http://www.gde-kontor.se/files/1/87/88/BeadcyygR0I0E0VK5zIFQRPHI7Jt7Sfh.pdf

Som belyser problematiken. När dokumentet skrevs kostade elen ca 100 öre/kWh, nu är det uppe i 150....medan pelletsen kostar ungefär som då (2004?) Så värmepumparna blir än mindre attraktiva....
Ekonomiskt (och miljömässigt) bör man således vid nyinstallation välja:(Och det stämmer med vad jag tycker...)
1) Modern vedeldning i första hand.
2) Pellets i andra hand.
3) Mark/Bergvärmepump i tredje hand
4) Luft/Luftvärmepump i fjärde hand...
(Om inte fjärrvärme finns...)
 
Ett annan möjligt tillskott som sällan nämns är luftburen solvärme. En solfångare på 1-2m2 kostar inte mer än några tusenlappar att bygga själv (Se även på annan plats i detta forum), och att ha några sådana på fasaden kan löna sig, speciellt höst & vår. Och dessutom en utomordentlig installation i hus som inte står fullt uppvärmda hela året (Fritidshus).
 
H
Om du inte ska ha pannan i huset där den gör nytta så är det väl ingen ide att ha någon panna alls. Borra för bergvärme eller lägg jordvärmeslang om tomten medger det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.