Tänkte förvara min högtrycksspruta i uthuset under vintern...hur vinterkonserverar man den.....glykol...T-sprit...k-sprit?...Det kan ju gå helt galet om antifrostmedlet förstör pump och packningar.
 
Ehh... Är det du eller jag som är lite dum nu? Tömmer man den inte på vatten helt enkelt så är där inget som kan frysa? :confused:
 
Förvara den frostfritt, då är problemet löst. ;)
 
Immobil!...kan jag förvara den hos dej då?? (4791 inlägg)
Ropa: Hur ska jag få ut vattnet ur pumpen då?.....pumpa den torr och förstöra pumpen??
 
knatte skrev:
Immobil!...kan jag förvara den hos dej då??
Jajamen, inga problem! :)
 
4792 inlägg immobil!
Ropa:
Har hört att verkstadsfolket klagar på att folk kommer släpande på sina tvättar på våren o säger att det inte ger tryck...det vanligaste felet är att man inte förvarat dom varm eller inte konserverat dom för vintern.
kanske frågan är dum men hur tömmer man då pumpen på vatten...jag vill inte chansa
 
Redigerat:
Förvarar den i ej uppvärmt garage. Har tidigare varje vinter lagt ut slangen på marken och sedan kört pumpen tills det slutat komma vatten, det är ingen risk att köra en liten stund utan vatten påkopplat. I år ska jag testa att trycka ut vattnet med tryckluft från kompressor.
 
Det viktigaste är att skruva loss högtrycksslangen så pumpen dräneras ur. Jag har klarat mig nu i 5-6 år med ouppvärmt garage genom att göra så.
 
Ja, de pumpar av olika slag som jag varit i kontakt med (visserligen inte så många) har jag i alla fall tyckt att vattnet rann ut ur bara man lossat slangen. Jag tycker det verkar konstigt att det inte ska gå att dränera den på ett enkelt och smärtfritt sätt. Om du sen säger att det inte går på din pump så får jag väl tro på det och tacka för att du lärt mig nåt nytt. Tyvärr har jag då inte något vettigt tips att komma med men hoppas att du ska få rätt på det hela.
 
Mikael_L
Blanda ihop några deciliter med 30-40% glykol och köra igenom, har jag hört ska funka bra ...

Har inte provat!, jag låter den stå inomhus under vintern istället ...

edit: Glykol ska väl vara rätt snällt mot de flesta packningsmaterial, det kommer ju i kontakt med allt möjligt i bilen.
VW / Audi har väl förövrigt en röd glykol som ska vara ännu snällare, då deras motorer har nåt som inte mår bra av vanlig glykol...
Etanol, metanol och andra alkoholer kan däremot vara rätt aggresiva mot div plast och gummimaterial.
 
Redigerat:
Trevlig ton!!!! Frågan är visst befogad om man inte skulle ha teknisk kunskap att demontera en slang som sitter på en inbyggd slangvinda och 8m slang, vilket den tvätt jag har. På denna går det inte att tro att vattnet rinner ut, tyvärr, utan man måste köra pumpen utan påkopplad vatten. Tror inte att alla tänker på detta.

Så visst ska både tid och utrymme användas till denna typen av fråga, förhoppningsvis så undviker man istället trådar som man inte är intresserad av.
 
Jag raderade ett otrevligt inlägg som låg över AndersS inlägg här ovan.
 
Tackar för svaren även om någon blev upprörd, min pump är en kolvpump och därtill med en längre slang som inte låter sig dräneras utan att köra pumpen torr......jag skall pröva och köra pumpen med en "snäll" glykol
 
Jag kan inte låta bli att undra hur du ska få in glykolen i apparaten. Finns det nån slags sugslang i inänden på pumpen eller vad? Kan man öppna och hälla in den nånstans? Det är nog jag som är lite dum men jag kan inte förstå hur det kan gå att få in glykolen om det inte går att få ut vattnet först. Har du nån kran med färdigblandat att koppla in sprutan på?

P.S. Jag försöker inte på något sätt vara dryg eller ironisk utan undrar faktiskt! D.S.
 
Mikael_L
Ropa skrev:
Jag kan inte låta bli att undra hur du ska få in glykolen i apparaten.
Tja... Nu har jag ju som sagt var inte behövt göra det, men om problemet var mitt så skulle jag kapat av ca 1 meter av en trädgårdsslang. Kopplat denna bit till pumpens inlopp, hållt upp änden och fyllt på glykolvattnet tills slangen är full. Sen starta pumpen och typ 1 sek senare har glykolen passerat och man kan slå av pumpen.
Efter denna operation kan det väl inte finnas något annat än glykolblandat vatten eller luft i pumpen och inget av detta fryser sönder grejerna ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.