Och på vad :confused:

Som det är nu har vi rivit ner spånskivor och under dom fanns en vävtapet i grönt. Under den finns ytterligare tre tapetlager och sen masonit. Under masoniten några lager tapet till och sen lerklining.
Vi kommer inte ta bort masoniten. Lerkliningen verkar släppa då och lerklina om finns inte tid och kunskap till just nu. Jag gillar dessutom den ojämna ytan masoniten ändå ger. Man ser ju kurvor och ojämnheter även genom den.

Nu är frågan, vad ska jag tapetsera med för att sedan måla på. Återställaren vore bekvämt men den vill jag inte ha. Har kollat på träflistapet från Gysinge och det känns som ett alternativ men nu funderar jag mer och mer på lumppapp.
Jag vill nog måla med linoljefärg eller eventuellt limfärg.
Funkar linoljefärg på lumppapp och i så fall hur många lager måste på för att det ska täcka och bli en bra yta eller är det limfärg man ska ha?

Huset är från slutet 1800 - sekelskiftet nån gång och vi har 2,75 i takhöjd. Det har vad jag förstår varit ett lite "finare" hus i en by på landet.
Jag är inte ute efter total återställning till husets originalutförande men jag vill ändå renovera med respekt för huset och inte slänga in en massa nya material och plastfärg.
 
Vi har klistrat upp (MYCKET KLISTER!!) golvskyddspapp och målat med Wibos emulsionsfärg under avbröstningen i höjd med fönsterbänken, ovanför har vi tapetserat. Men vårt hus är äldre och har lägre i tak. Borde kunna gå att måla med Gysinges matta linoljefärg också, men för att det inte ska bli ränder i den efter penseldragen ska du nog spä den och hellre måla fler gånger.
Lumppapp är porös och drar säkert hiskliga mängder både lim och färg, och Gysinges modell med rivna ark föreställer jag mig hör hemma i äldre hus.
 
karin_h skrev:
Vi har klistrat upp (MYCKET KLISTER!!) golvskyddspapp och målat med Wibos emulsionsfärg under avbröstningen i höjd med fönsterbänken, ovanför har vi tapetserat. Men vårt hus är äldre och har lägre i tak. Borde kunna gå att måla med Gysinges matta linoljefärg också, men för att det inte ska bli ränder i den efter penseldragen ska du nog spä den och hellre måla fler gånger.
Lumppapp är porös och drar säkert hiskliga mängder både lim och färg, och Gysinges modell med rivna ark föreställer jag mig hör hemma i äldre hus.
Jag tänkte mig lumppapp i våder om det ska vara lump alls. Rivna ark känns som du säger äldre än vårt hus.
 
Ja, men risken är att det blir svårklistrat eftersom lumppappen suger så mycket. Och som sagt, färg i massor också.
Sen kan det bli tungt att hantera våderna med klistret på, kanske är de skörare än golvskyddspappen också. Fast prövat med lumppapp har jag inte!
 
Det är möjligt att den här kommentaren är helt idiotisk, men jag tycker det låter obehagligt att dränka in lumppapp med utspädd linoljefärg.
 
Mr Handyman skrev:
Det är möjligt att den här kommentaren är helt idiotisk, men jag tycker det låter obehagligt att dränka in lumppapp med utspädd linoljefärg.
Eller så är den väldigt relevant. Just den aspekten hade jag inte tänkt på, än i alla fall.
Det kanske är så att man bara målade lumppapp med limfärg. Jag läser så mycket jag hittar men när det bara står att dom målade den så är det svårt att veta vilken färg dom använde och jag har inte hittat det tydligt angivet.

Jag är inte låst vid lumppapp eller linoljefärg. Jag vill bara hitta ett vettigt alternativ för våra väggar. Golvskyddspapp hade jag inte ens tänkt på.

Jag funderar vidare. Det är inte riktigt dags för verkställan än så jag mottager gärna fler tankar och kommentarer.
 
Mr Handyman: Exakt samma sak funderade jag på ett tag. Jag satte upp lumpark och "förseglade" den sedan med en extra vända klister innan målning... Lumpen sög linoljefärgen rätt bra ändå.
 
Anders_Roslagen: Hur många lager linoljefärg fick du lägga på och hur mycket färg gick åt per kvadratmeter?
 
Har målat lump som jag haft under bröstning. Målade med kulturhantverkarnas Vit-grund och Pärlgrå på bröstningen.
På lumpen blev det 3 vändor. 1ggr grund vit och 2 ggr färg. Liten brasklapp på att välja småburkar är att de kan ha liten nyansskillnad. Jag kan lägga upp en bild på detta senare. 24h torkning stämmer bra när det var +25C eller varmare på kulturhantverkarna (upplever Gysinges som något längre av nån anledning). När tempen går ned mot 12-15C så tog kulturhantverkarnas ett par dagar. Åtgången har jag inte exakt koll på men den är inte lika dryg som Gysinges linoljor, så säg ca 10kvm på litern i grundningen, 12-13kvm/l i slutstrykning (Gysinge lovar ca 15kvm/l och den håller garanterat vad den lovar).

Har även målat lump som jag haft i snedtak. 1 vända grund vit, en vända vitgrund med varierande grå, som målades vått i vått med tredje vändan vit alternativt grå + kimrökpigment beroende på om man vill accentuera mörk ffärg eller vit. 4 vändan stänk. (bild på resultatet finns) (pågående ådring nedanför... grund lagd i gul)
 
  • DSC00004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luta på huvudet folk, här redigeras ej... ;)
 
Vi ska ta oss an en av våra salar nu i vinter, vi funderar just nu på lumppapp i våder, och sen Ovolins färdiga äggoljetempera på det. Tror det kommer att bli bra. Vill man kan man grunda med ett lager vanligt, billig grundfärg först, och sen rolla på äggoljetemperan, det har vi gjort förut på gamla tapeter.
 
Här är bilden jag lovade. Nu avslöjas det iofs vem som är den riktiga snickarn, men säg inget till nån...
 
  • Väggen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Händig kille det där ;)

Jag har nog bestämt mig för lumppapp nu och vill nog måla med linoljefärg.

Jag gillar verkligen gysinges blågröna bland dom matta färgerna men jag skulle hellre vilja ha deras halvmatta mycket för att den inte innehåller lösningsmedel. Fast då har jag problemet att den färgen jag vill ha inte verkar finnas i den sorten :confused:
Dessutom tänkte jag mig en bröstning i den blågröna och övre delen ljusare men ändå blågrön eventuellt avslutat med en schablonmålad bård mot taket i den mörkare färgen.

Sen funderar jag på om man ska låta takfärgen gå ner lite och i så fall hur långt eller om det är helt fel för tiden kring förra sekelskiftet :surprised:
 
Jag tror att Gysinge hjälper dig att bryta om du vill. De brukar vara serviceminded.
 
Ja tycker själv att resultatet blev bra. skulle även föredra en halvmatt före en matt om man skall gå på med samma färg på listverken.
Att dra ned takfärgen (limvit antar jag) en bit på väggen kan nog passa tidsmässigt med ett hus runt förra seklet. Särskilt om takhöjden är såpass hög att man kan lägga avslutet i vanlig takhöjd. Är det normal takhöjd så kanske jag inte hade dragit ned mer än så långt en riktigt bred taklist hade nått dvs max 12-15 cm. Kanske då även sett till att avsluta med en list (om det passar). Men det är ju lite eget tyck mer än litteraturmässigt "korrekt", för nog har man nöjt sig med bård upptill med. Det man kan tänka på är att detta ger en ståndsmässighet som kanske inte passar alla hus. Men vackert kan det bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.