Dom är olika stora! ingen blindknapp. Dvs sätter du en knapp så täcker den hela.
Jag hade tänkt att försöka undvika att märka upp knapparna, får se hur det blir sen.

Det jag märkt är nog att man inte bara skall kolla på priset och designen när man köper KNX, utan det finns ju programvara i varje knapp, brytaktor, dimmer osv. Och alla märkena har ju olika funktioner. Dock så är det ju lite problematiskt att kolla sånt när man är helt ny på KNX. Men det finns ju produktdatabser man kan ladda hem och testa lite i ETS.
 
Pratade med Schneider på senaste Hem&Villa och de tyckte att Merten's System M eller D var det bästa valet. Dels för att den hade bra utrymme för märkning och dels för att den hade fler funktioner än Trend Flex. Var något med antal minnesplatser för scenarion m.m.
 
O
Du behöver ingen märkning man lär sig knapparna fortare än vad man tror gör man däremot en ändrig då tar det dock lite längre tid att lära sig,Vem står och läser på en skylt innan man tänder man provar sig fram det händer ju inte så mycket förutom att det tänds på fel ställe...
Jag röstar på trendflex med eller utan termostat


//Olov
 
Jag kommer säkert att lära mig knapparna ganska snart. Det svåra är väl för gäster som kommer på besök.
Vad säger du om att System D har fler funktioner än Flex då? Är det något man har nytta av?
 
O
Kollade lite snabbt i ETS visst har Merten knappen lite mera funktioner
men vad skall du göra i dina rum?


//Olov
 
Det är väl egentligen standardfunktioner antar jag. I vissa rum kommer vi att ha 6-7 olika belysningsgrupper som man vill kunna styra (av/på/dimmer) med en 8-knappars-pryl. Sen kommer vi nog sätta en 4-knapp med olika scenarion i det rummet också. Gör det lite mer lättanvänt tror jag.

Vi väntar pris från Schneider på hela paketet till vårat hus. Ska bli intressant. De tyckte att det smidigaste/billigaste var att lämna iväg alla prylar till en skåpsbyggare som fick sätta ihop det.
Vad har ni för erfarenheter av sånt?
 
simba skrev:
Vi väntar pris från Schneider på hela paketet till vårat hus. Ska bli intressant. De tyckte att det smidigaste/billigaste var att lämna iväg alla prylar till en skåpsbyggare som fick sätta ihop det.
Vad har ni för erfarenheter av sånt?
Det tror jag inte, själva skåpsbyggandet är ju det roligaste, jag ritade upp mitt skåp i Excel, och mellan KNX prylarna är det ju bara en enda kabel, sen skall ju bara alla andra sladdarna in.

I mitt hus har jag dragit ett stjärn nät på ALLT. Har otroligt mycket flexslang och kabel till centralen. Visste inte när jag påbörjade renovering vad jag skulle köra för system, därför blev det stjärnnät, ångrar det lite nu dock då det blir mycket kabel i onödan.
 
olko skrev:
Du behöver ingen märkning man lär sig knapparna fortare än vad man tror gör man däremot en ändrig då tar det dock lite längre tid att lära sig,Vem står och läser på en skylt innan man tänder man provar sig fram det händer ju inte så mycket förutom att det tänds på fel ställe...
Jag röstar på trendflex med eller utan termostat


//Olov
En dum fråga. Mäter termostaten lufttemperaturen i rummet eller är den inkopplad på något annat sätt? Måste jag ha den kopplad till ett styrdon för element/golvväme för att det ska funka? Jag börjar inse att jag är prylb*g och att se temperaturen i respektive rum är en trevlig egenskap.. :)
 
Är det någon som har en pris lista på Merten sytemet.
 
Lindhe skrev:
Är det någon som har en pris lista på Merten sytemet.
Jag har PM:at dig en lista..
 
O
Trendflex termostaten visar egen temp i sitt rum, tid om knx ur finnes som kan sända tid ,klarar även av att visa ute temp om givare finnes,
tips på bra ute givare är theben med ljus och temp i samma givare
allt detta kan paramentreras i ets så att den varvar ute - inne - tid osv

//Olov
 
Håller precis på och produktionssätter KNX (Gira rakt igenom) i mitt nya hus. Jag har köpt allt själv från www.eibmarkt.com vilket har fungerat riktigt bra (grymt billigt och snabba leveranser). Jag köpte en projektering av KNX-systemet och lät elektrikern dra all kabel samt montera central enl projekteringen. Programmeringen tänkte jag försöka mig på själv och har påbörjat det med ETS, vilket inte är helt okomplicerat - men efter några timmars trial-and-error så har jag lyckats förstå hur det grundläggande hänger ihop i ETS. Jag har nu fått till så att jag kan tända alla viktiga belysningar från en av de enklaste tryckknapparna på övre+nedre plan :). Jag började ge mig på att programmera Giras SmartSensor, men den var klart mer komplex så den spar jag tills jag fått snurr på det övriga :rolleyes:.

Jag kör ca hälften av alla uttag styrda och självklart all belysning. Även golvvärmen är kopplad mot KNX med Giras 230V-styrdon och värmeaktorer. Giras tryckknappar med integrerad display och rumstermostat. Har även slagit till på en HomeServer3 som jag inte packat upp än. Finns nog att göra ett tag framöver tror jag.

Ett parallellt spår är att få till en larmlösning för huset. Denna vill jag ju självklart koppla ihop med KNX så mkt det går... De flesta hemlarm har väl någon form av utgång för att trigga så att KNX gör så att huset blinkar etc vid larm (jag har köpt en binäringång för detta). Men jag skulle gärna få tips/idéer om ytterligare integration? Jag har dragit rör för sensorer så trådlöst larm är inte nödvändigt. Vilka larmleverantörer/system bör jag titta på?

/Klas
 
Är det stora skillnader mellan olika tillverkare vad gäller funktioner mm?

Jag har funderat på att köra Gira rakt igenom, men såg att någon längre upp i tråden rekommenderade Merten för att de hade fler funktioner.

Har haft svårt att hitta dokumentation om olika KNX-apparater.

Skulle t.ex. vilja ha tag i info om Gira HomServer3 och Gira Infoterminal Touch

Skulle även vilja ha info om styrning av golvvärme med KNX. Främst Wirsbos system.

/Jonas
 
Det skiljer en del i funktion mellan fabrikaten och även mellan produkterna hos samma leverantör.
En "billigare" produkt har ofta mindre funktioner att tillgå.

Det lättaste sättet att jämföra produkter är att importera produktdatabasen i ETS och sedan kolla.
Det kostar ingenting att installera ETS och man kan importera hur många produkter som helst. (däremot går det inte att driftsätta utan giltig licensnyckel)

Merten har generellt mycket funktioner i sina apparater. Det är en fördel om man behöver dom men å andra sidan kan dom vid en första blick verka komplicerade eftersom det finns så mycket val.

Om du skall köra trådbunden KNX behöver du inte bekymra dig om Wirsbo.
Du kopplar bara ställdonen till en värmeaktor från valfri leverantör och styr dom från en regulator i den design du har på tryckknapparna (ofta är det sammanbyggt)
 
Kan man programmera en "lösning" i ETS utan licens för att sedan föra över lösningen till elektrikerns licensierade ETS för att köra in lösningen i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.