Lekkamraten skrev:
Jag tycker att det vara väldigt lågt. Framförallt när man talar om att
"den genomsnittliga belåningsgraden i nyutlåningen ligger nu på 72 procent för småhus och bostadsrätter tillsammans".

En del skriver att bankernas ökade krav på 5-10% kontantinsats ska få en stor inverkan på priserna. Hur ska detta vara möjligt när kunderna inte ens lånar inom dessa intervaller??

Om vi antar att en nybyggd villa kostar 3 mkr betyder det att den genomsnittliga husbyggaren slantar upp 840 000 kr kontant. Är det dåligt?
En intressant aspekt. Men för alla utaom förstagångsköparen, kanske det inte är helt orimligt? Vet itne riktigt vad "nytutlåning" innebär, alla nya län som banken tecknar?
 
-MH- skrev:
Varför tror du inte vi gör det?
Jadu, jag har ingen aning. Därav frågan. Jag har en känsla av att det finns en hel del hushåll som förspråkar sparande framför amortering som dessutom har outnyttjade pantbrev och inte har en kvarts miljon på banken. (Dessutom är man ju ofta två, så en halv miljon då).

Själv är jag allergisk mot skulder.
 
Sparande på bank är en bra allergimedicin. Receptfritt!
 
Tänk om Östros hade varit finansminister...

Jag gillar Borg skarpt.
 
Mikael_L
Jag tycker Borg har vuxit.
I början var han ett riktigt UFO (eller jättesmart kanske :rolleyes: ). Specialiteten var att prata länge och mycket utan att säga någonting alls.

Jag kom ihåg en 1/2-timmes radiointervju som jag hörde då jag satt i bilen på en "långresa". I en halvtimme satt han och bubblade på, och det enda han egentligen sa var:
Det där är viktiga frågor....
Det är saker vi måste se över...
Det är viktigt att vi gör rätt beslut ...
osv osv...
Lät klokt och vist, men absolut inget riktigt svar på en endaste fråga som ställdes till han...

Men numera så säger han faktiskt både det ena och andra ... :)
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker Borg har vuxit.
I början var han ett riktigt UFO (eller jättesmart kanske :rolleyes: ). Specialiteten var att prata länge och mycket utan att säga någonting alls.

Jag kom ihåg en 1/2-timmes radiointervju som jag hörde då jag satt i bilen på en "långresa". I en halvtimme satt han och bubblade på, och det enda han egentligen sa var:
Det där är viktiga frågor....
Det är saker vi måste se över...
Det är viktigt att vi gör rätt beslut ...
osv osv...
Lät klokt och vist, men absolut inget riktigt svar på en endaste fråga som ställdes till han...

Men numera så säger han faktiskt både det ena och andra ... :)
Jag gillade faktiskt hans känga till bankerna härom dagen !

/K
 
Imorgon kommer Mäklarstatistiks nya resultat. Vad tror ni?

3% ner från senaste mätningen, sett på villor i hela Sverige är min gissning.
 
-MH- skrev:
3% ner från senaste mätningen, sett på villor i hela Sverige är min gissning.
Nu är jag sådär förvirrad igen. Vilken siffra är det då vi snackar om? Jag tippar på ett snittpris för en villa i intervallet 1.800' till 1.850' (toppnotering 1.906' i februari i år, dvs -3 till -6 procent från toppen.)

Jag blev inte klok på deras statistik så jag sammanställde ett eget diagram för utvecklingen av deras "snittpris" enligt deras gamla pressmeddelanden. Håll till godo, snittpris till vänster (blå serie) och procentuell förändring, 12 månader till höger (röd serie).
 
  • MS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min prognos : 1 852 000 i snittpris för en svensk villa.
 
Enligt di.se visar Mäklarstatistik 10% nedgång för bostadsrätter och 5% nedgång för villor från september till oktober.
Villapriserna i storstäderna: Storstockholm -8%, Storgöteborg -5%, Stormalmö -9%.

Pressmeddelandet har inte kommit upp på Mäklarstatistiks egen hemsida än, får se om det kommer mer info där...

Det vore väl konstigt om priserna inte hade dippat i oktober. Gud vet att jag då i alla fall inte skulle ha köpt en villa då, när osäkerheten om vad som skulle hända på finansmarknaden var som störst.
"Det som präglar marknaden just nu är att säljare och köpare fortfarande har svårt att enas om priset", säger VD för Mäklarsamfundet Bransch. Den anpassningsprocessen - nedjusteringen av säljarnas förväntningar - lär väl knappast vara över än, så nedgången fortsätter förmodligen, hur länge och hur mycket vet förstås ingen. Men jag gissar att vi inte kommer att fortsätta att se femprocentiga nedgångar från månad till månad - oktober var chockmånaden då alla fick krismedvetande. Nedgång men i lugnare takt tills vidare.
 
Nu har pressmeddelandet kommit på Mäklarstatistik: http://www.maklarstatistik.se/press.htm

Där kom villasnittpriserna i oktober också:
Riket 1 744 000 kronor
Storstockholm 2 999 000 kronor
Storgöteborg 2 525 000 kronor
Stormalmö 2 520 000 kronor
 
Max 1% ner nästa månad! :)
 
Farzan: Betänk att den nedgång som syns i mäklarstatistik är de objekt som faktiskt sålts. I hög grad torde det vara attraktiva lägenheter och hus. Prisnedgången på det stora utbud som just nu finns är inte faställd ännu eftersom säljare och köpare inte har enats om ett pris.

Jag tror denna statistik triggar en förväntning hos många köpare att priserna nu "skall vara" lägre. Möjligen triggar statistiken också säljare att "bättre att ta vad jag kan få nu än att vänta"?
 
Nya siffror
 
  • MS2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir uppriktigt sagt förbannad på Mäklarstatistik

Dagens snittpris sägs vara 1.744'. Månaden innan var det 1.859'. Det är en nedgång med drygt 6%, ändå så skriver de svart på vitt att snittpriset gått ner 5% jämfört med föregånde månad.

Om man har som yrke (!) att enbart (!) jobba med statistik så får man faktiskt vara bättre än såhär.

Och det här är bara ett av massor med fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.