Kul att tråden kommenteras!
Visst, köket är helt ok och det finns potential med andra färger, men som jag tidigare nämnt så är det grymt opraktiska lösningar med placeringar på skåp, lådor, diskbänk m.m.

Eftersom jag har en hel del både inom och utomhusprojekt och har siktat på att göra det mesta själv så har jag idag unnat mig lite godsaker som kommer att vara mig trogen genom denna resa.
En kap/ger/klyvsåg med sågbord. Färgerna går i blå ton på dessa ;-)
Och en helgrym excenterslip. ´
Vad är det jag köpt? Gissningar?
Bilder kommer i morgon.

Har även idag förberett min vvs-kille att byta termostater på samtliga vattenradiatorer i huset. Det blir av till veckan som kommer.

Köket har jag fått leveransdatum på.... 11Nov! Då knackar grabbarna på med 125 kollin som dom snällt bär in dit jag pekar att jag vill ha dem.

Over ´n out.
 
Jag brukar vara den som förespråkar bevarande av gamla kök, men i det här fallet håller jag helt med dig om att planlösningen var opraktisk genom att spisen var inklämd i hörnet och både spis och vask var långt borta från den stora arbetsytan och skåpen. Den planlösning ni har ritat är mycket mera praktisk!

Den gröna kulören är visserligen mysig men inte speciellt ålderdomlig. Den gröna färg man hittar i gamla kök är inte sådär starkt mossgrön. Jag skulle möjligtvis försöka återanvända de gamla skåpen och komplettera men fler på begagnatmarknaden, o sätta mera återdomliga beslag...... Men å andra sidan det hade blivit krångligare och du tycks vara en person som vill att det ska hända saker snabbt! ;) Lycka till med renoveringen!
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Den gröna kulören är visserligen mysig men inte speciellt ålderdomlig. Den gröna färg man hittar i gamla kök är inte sådär starkt mossgrön.
Men är det här köket så gammalt då? Det skulle kunna vara 60-tal.

Primus: Vet du när köket byggdes?
 
Karakorum: Nej det vet jag ej, men det känns äldre än 60-tal...helt klart.

Robster! Snyggt jobbat, fint kök. Det lutar dock åt ett laminat för min del. Alloc blir det nog.

Här kommer då lite bilder på några nya arbetspolare.
Det vart en Bosch GTM 12 Professional och en Festool Rotex RO 150 FEQ.
 
  • November 2008 032x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • November 2008 034x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • November 2008 046x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karakorum skrev:
Men är det här köket så gammalt då? Det skulle kunna vara 60-tal.

Primus: Vet du när köket byggdes?
Jag tycker det ser ut som 60-tal, på 50-talet hade man väl blekare kulörer? Men Primus skrev att dom ville ha ett kök som i "stil som passar in i husets ålder och känsla", så därför utgick jag från att det helst skulle göras ålderdomligare.

Hur som helst, vill man inte bygga en 1800-tals-pastisch så går det bra med ett neutralt IKEA-kök också. Att det befintliga kökets planlösning är usel håller jag helt med trådskaparen om!

Anledningen till att jag skulle återanvända de gamla skåpen är att de troligtvis har stabila trästommar.
 
Idag kom köket.
125 kollin hemleverat till dörren. Jag pekade bara vart jag ville ha det, och jag ville ha rubbet på övervåningen.
Dessutom delade de upp köket i luckhög, stommhög, lådhög, småkrafshög! Kanon!
Tack grabbar, det är värt lite när man skall hugga in i kartongdjungeln för montering.
Allt detta för 1995:-. Väldigt prisvärt måste jag säga.

Och golvet. Det blir inte Alloc.... det blir Pergo.

Krusbärstapeten R.I.P (snart)
 
  • 11November -08 Köket kom 004x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11November -08 Köket kom 008x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11November -08 Köket kom 014x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-Primus- skrev:
Robster! Snyggt jobbat, fint kök. Det lutar dock åt ett laminat för min del. Alloc blir det nog.

QUOTE]

Tackar för det. =) Jag och frugan är stora fans av solitt trä i alla dess former. Trä känns som ett mjukt, levande och slittåligt material. Sen försöker vi såklart bygga i lantlig men modern stil. Extra satsas på kvalitet, bekvämlighet (frikyla i hela huset t ex gör att det är underbart på sommaren inomhus) och att få harmoni i alla delar.

Ser fram emot att se hur det kommer att bli för er. Tråden är bevakad. =)

Lycka till och håll oss uppdaterade med hur det går! Byggbilder är alltid önskvärda! =)

//Rob
 
Har funderat hur jag skall isolera köksgolvet bättre och vad jag ska ha under Pergogolvet.

Jag tog bort plastmattan och 2 skivlager av något slag. Därunder fann jag ett friskt och fint trägolv.
Efter att ha sett Äntligen hemma där Martin Timell använde ett isoleringsmaterial som var 3-4 mm tjockt och har samma isoleringsegenskaper som 100mm vanlig isolering så tyckte jag att det lät mkt intressant och smidigt.

Jag bestämde mig för att prova det och beställde 30kvm av just "EQinsulation isoleringsmatta"

Det blir som både isolering och foam i 1.

Vi får se hur det blir, jag ska även tilläggsisolera underifrån.

http://www.hagstaror.se/default.asp?pid=17
 
  • eqinsulationrullestor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Har suttit och letat ett tag efter "likasinnade". Råkade ramla in på detta forum. och upptäckte att det finns visst en heldel folk som oss. Jag bevakar nog er alla nu :D
Själva har vi en stor skånelänga som vi totalt tänker tömma och göra modern.
 
-Primus- skrev:
Har funderat hur jag skall isolera köksgolvet bättre och vad jag ska ha under Pergogolvet.

Jag tog bort plastmattan och 2 skivlager av något slag. Därunder fann jag ett friskt och fint trägolv.
Efter att ha sett Äntligen hemma där Martin Timell använde ett isoleringsmaterial som var 3-4 mm tjockt och har samma isoleringsegenskaper som 100mm vanlig isolering så tyckte jag att det lät mkt intressant och smidigt.

Jag bestämde mig för att prova det och beställde 30kvm av just "EQinsulation isoleringsmatta"

Det blir som både isolering och foam i 1.

Vi får se hur det blir, jag ska även tilläggsisolera underifrån.

[länk]

Var nog en smärre överskattning av isolerförmågan. Annars hade jag köpt dylikt och satt 5 lager tjockt på vinden istället för 500mm lösull... Eller ett par lager på väggarna för att motsvara 200mm väggisolering. En aning för bra för att vara sant.

//Rob
 
Rob!

Jo, detta är en chansning. Känns som jag är labbråtta för detta material på Byggahus-forumet.

Lite för bra för att vara sant, jo men eftersom det inte får bygga allt för mkt och att jag har kalla golv så kan det vara en finfin lösning.

Jag kommer självklart att följa upp detta för er. Lösningen kommer väl att få sig en prövning nu när minusgraderna kommer smygande.
 
-Primus- skrev:
Rob!

Jo, detta är en chansning. Känns som jag är labbråtta för detta material på Byggahus-forumet.

Lite för bra för att vara sant, jo men eftersom det inte får bygga allt för mkt och att jag har kalla golv så kan det vara en finfin lösning.

Jag kommer självklart att följa upp detta för er. Lösningen kommer väl att få sig en prövning nu när minusgraderna kommer smygande.
Självklart kommer plasten att hjälpa från snorkalla golv, men de motsvarar inte några 100 mm. Det var bara det jag ville påtala. I övrigt är jag som prenumerant på ämnet jättenyfiken på hur det kommer att bli framledes!

//Rob
 
Familjen har flygit ur huset och köksprojektet har dragit igång på allvar.

Jäklarns vad ambitiösa de var förr i tiden, det var rejält byggt vill jag lova. Gedigna material och lite overkill med spik.
Det doldes väl lite oönskade överraskningar i golv och väggar men det ordnar sig.
 
  • Köksrivning 26 Nov 004xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrivning 26 Nov 007xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrivning 26 Nov 012xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrivning 26 Nov 038xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag renoverade mitt kök (huset byggt 1909) så var jag lite väl optimistisk gällande tiden, därav mitt användarnamn här på byggahus.

Men som du skrev, det döljer sig en hel del saker bakom allt det "fina" som man helst inte vill se, jag beräknade att jag skulle fixa köket på 1 månad, men det tog nästan 3 månader istället pga alla saker man hittade under ytan. Men kör på och tappa inte orken för det blir snyggt när det blir färdigt.

här kan du se en före och efter bild:
http://www.byggahus.se/forum/koek/72602-koeksrenovering-foere-efter.html
 
Henke! Mycket snyggt och smakfullt renoverat kök!

Tänkte idag lägga upp en bild på hur det ser ut i dagsläget. Har jobbat lite med golvet i dagarna, dragit säkert 300-400 spik efter gamla plattor och plastmattor som fästs i trägolvet ni ser, slipat det för att jämna till lite och ta bort flisor och stickor m.m.. Har även jobbat med spikdrivning och skruv för att få bort så mycket golvknarr om möjligt.

Lägger även upp en bild på min lilla baby! Snacka om att den är värd pengarna... tveka inte. Den är otrolig.
 
  • Köksrivning 29 Nov 004xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrivning 29 Nov 006xx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.