Pga vattenläcka är vi tvungna att riva ner köket. Det är från -89 och det är dags att göra nytt. Vi har väldigt öppen planlösning och har problem med hur vi ska sätta in det nya köket. Idag har vi en ful klump i rummet som gör en korridor bakom med kyl och frys samt ett högskåp. Denna klump vill vi ha bort. Vi har funderat i banorna gammeldags då vi bor på landet. Problemet är att huset är så nytt! Kan det skära sig?

Alla idéer är välkomna. Tänkte försöka få det färdigt till jul!

I den första ritningen är huset orginal och den andra är så som vi tänkt planlösningen när det är klart med flytt av väggar.


Busster
 
  • Mejeri_Original.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mejeri _ nytt Skal2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår ditt huvudbry. Kyl och Frys förstör helhetsbilden. Flytta dem så de kommer bort mot köksväggen till höger.
Du skulle kunna sätta en köksö ungfär på samma ställe, den tar inte bort känslan av öppen yta eftersom du ser hela rummet ändå. Köksön behöver inte vara med spis och vatten. Det räcker att ha den till matberedning och ha förvaring av kärl m.m. under.
 
Ja, just!

Köksö har vi funderat på och det är alldeles riktigt att vi måste flytta kyl och frys men vart och hur. Väggen bredvid kaminen är nästan uppenbar men vi vill inte ha en klump där utan vill ha det snyggt.

Hoppas på fler goda förslag från forumet... :)


Busster
 
Håller med BAS - sätt kyl och frys till höger om där du hade spisen förut. Ha kvar den längan du har - dvs det upp och nervända L:et och så in med en köksö.

För min egen del tycker jag att gammeldagskök passar om huset i sig ser gammeldags ut annars tycker jag det ser konstigt ut. Sedan vete tusan om de där gammeldags köken passar så bra i öppna planlösningar? Beror naturligtvis på hur vardagsrummet ser ut i övrigt.
 
OK! Höger om där spisen var förut.

Den väggen är rätt kort och den yta som är till höger om spisen är en och en halv skåpbredd vi behöver en fullstor kyl med dito frys. Det blir dessvärre snålt om plats. Även om jag skulle kunna flytta spisen mott yttervägg är det för trångt att jobba vid den och vi blir helt utan avställningsytor.

Man skulle kunna tro att det blir lättar med stora öppna ytor men vi har problem för att vi inte heller vill krympa den stora öppna ytan. Tittar man på orginalritningen har vi en soffa mot väggen där köksbordet är placerat och köksbordet står där det sk. allrummet är placerat. Mycket space har vi och vill fortsätta ha det.

Sorry BAS jag missade att du menade den placeringen eftersom jag inte kan hitta någon vettigare vägg än den bredvid kaminen!

Jag tackar för alla värdefulla råd! :)


Busster
 
Man skulle kanske kunna flytta kyl och frys 1 m bakåt (eller vad det nu är för avstånd) så att de stor mot sovrumsväggen. Sen kan man ha antingen några bänkskåp eller högskåp brevid. Tar man bort båda väggsnuttarna som bildar dörröppningen till köket (den ena väggsnutten togs bort i och med att du flyttade bak kyl och frys) så öppnas köket upp ännu mer och korridoren där blir en del av köket. Den stora öppna delen i som nu blir i köket ger plats för en rejäl köksö. Sen kan du välja om du vill ha kvar spisen där den är idag eller om du flyttar den till köksön.
 
Du skulle också kunna tänka om helt. Och verkligen göra ett stort kök eftersom du faktiskt har ett vardagsrum till. Att ställa kyl och frys mot väggen där spisen är idag. Och flytta spisen. Att faktiskt ha en ganska stor köksö och så har du matplats där du idag har TV.

Du har ju idag två matplatser nästan bredvid varandra. Kanske det kan räcka med en stor härlig sådan. Så blir vardagsrummet större också (om du tar bort den matplatsen alltså)
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var en fantastisk tanke! Min fru som är danspedagog vill dock gärna ha en så stor yta som möjligt att göra sina planeringar på vill inte ens ha en köksö med spis eller diskho. Ett alternativ vi diskuterat är att flytta in kyl och frysen in i väggen mot vårt sovrum.

Busster
 
Hemmakatten
Tycker asta's förslag var suveränt bra. Ett riktigt härligt stort kök med matplats med plats för hur många som helst. Ni kan ha ett riktigt stort matbord eller ett med iläggsskivor. Köksön skulle jag dock flytta lite närmre köket än i Asta's förslag. Främst för att man då har den öppna spisen mer synlig men också för "rundgången".
 
Jepp, Asta´s förslag hade jag kört på.
 
OjOjoj, vilket svår planerat kök. Massor av yta men nästan inga väggar att möblera mot.Dessutom lite för smalt för att få en mitt på golvet lösning.

Jag skulle börja med att sätta igen altandörren i köket. Visserligen är det bra med en dörr från köket men i erat kök är det ändå att före dra att tvingas gå två extra meter för att komma ut.

Nu får man helt plötsligt andra möjligheter till en bättre bra planlösning. Kyl och frys ställs mot sovrums(?)väggen. Arbetsyta byggs antligen längsmed fönsterväggen eller i vinkel ut mot rummet. Bygger man med vinkel så kan man behålla altandörren om man byter plats med den och fönstret.

Allra bäst planlösning går att skapa om ni flyttar på kaminen, men då är ju en altandörr betydligt enklare att flytta/ta bort, och ger dessutom möjlighet till en hyffsad köksplan.
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blev alldeles matt när jag läste ditt inlägg först! :-0 Men efter lite funderande så började gråcellerna att arbeta. Att flytta dörren en bit är kanske inte helt fel. Problemet är väl att verandan är utanför och att det är ett helvetiskt extraarbete att genomföra, men tanken är väckt... :)

Finns det ingen annan som har denna konstiga planlösning i huset?

Busster
 
Busster skrev:
Att flytta dörren en bit är kanske inte helt fel.
Busster
Flytta dörren? du har ju en dörr i vardagsrummet som leder till verandan, eller? Eller behövs det 2 utgångar med 2 -3m emellan?
gaia
 
Jo men visst!

Den dörren är bortlovad till det nya större och bättre badrummet som komma skall. När vår dotter med kompisar rusar in till badet för att duscha eller basta efter poolbad springer de rätt igenom köket med drypande kroppar. Om vi skulle använda den andra dörren skulle det bli än mer golv att torka av... ;-)

Det har även varit så sedan vi flyttade in att vi inte använder den dörren alls. Den känns inte rätt!

Busster
 
Men lova bort köksdörren till badrummet istället och behåll altandörren i vardagsrummet. Då får ni två bra placerade dörr. Vardagsrumsdörren funkar bra även till köket, det är ju inte många meter man måste gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.