Vi bygger ett myresjöhus på ett nytt område där det nyligen upprättats en ny detaljplan för ändamålet.

Tydligen så var det någon (förmodar att det var en granne till nya området) som ville ha ett förbud mot eldning inskriven i detaljplanen. Detta blev fallet. Till saken hör att eldningsförbud endast gäller för denna nya gata, i resten av byn så är eldning tillåten.

Hursomhelst så har vi nu byggt huset, och tänker nu undersöka möjligheten att överklaga detaljplanen så att vi kan installera kamin (mysfaktor).


Vår fråga är; Hur överklagar man en detaljplan? Hos vem och vad bör man göra innan för att maximera sin möjligheter till framgång?

Tacksam för konstruktiv input.
 
Kommunernas detaljplaner kan överklagas till länsstyrelsen inom en viss tid från att de antagits. Därefter kan man endast ansöka om undantag, hos först kommunen, och om man ej vinner gehör för sin sak hos Länsstyrelse och Kammarrätt, eventuellt Regeringsrätt.

Det är som regel bra om man är många bakom ett överklagande, i ert fall så många av de som berörs av eldningsförbudet som möjligt, och gärna ett antal som har tillåtelse att elda, men som befarar framtida inskränkningar.

Eftersom det handlar om nybyggnationer tycker jag att det kan vara bra att hänvisa till att nyanlagda eldstäder är mycket effektiva vad gäller förbränning och att utsläppen är små. Det är ju dessutom en koldioxidneutral uppvärmning, till skillnad från t.ex. el som framställs med bl.a kol.
 
Om man kan anses som sakägare (vilket ni är förstår jag) och lämnat synpunkter under samrådsprocessen, dvs utställningstiden och inte fått dessa synpunkter tillgodosedda kan man klaga över planen.

Det krävs alltså att ni varit aktiva då planen antogs.

Men med eldningsförbud brukar man mena att man inte får elda löv o dylikt på tomten under en vissa period? Är du säker på att det rör eldstäder i hus?

Det är tveksamt om man kan ta in en sådan bestämmelse i en detaljplan.
Däremot kan kommunen begränsa eller förbjuda dylika utsläpp av miljö- och hälsoskyddsskäl men utanför detaljplaneprocessen.

Om man ändå antagit en sådan bestämmelse kan man angripa planen i efterhand trots att denna vunnit lagakraft.
 
Redigerat:
Är detaljplanen fastslagen kommer ni få stå för eventuella kostnader för att uppdatera den. Undersök med kommunen vad som gäller i detta fall är innan ni sätter igång. För är det så att ni får 10-tusentals kronor i administrativa kostnader och utredningar på halsen så kanske det inte är värt att ta upp.
 
Du behöver inte ändra/uppdatera detaljplanen...... för kostsamt och långsam process.

Det finns massor med exempel på sånt som är byggt mot en detaljplan (dock måste bygglovet godkännas separat).

Du ska helt enkelt ansöka om bygglov.
Om detaljplanen begränsar just det du vill bygga så kommer ditt ärende att behandlas av "byggnadsnämnden"(eller politikerna kan man också säga tror jag) i din kommun.

Troligen kommer du att behöva fråga efter grannegodkännande.

Då får du möjlghet (om allt går rätt till) att tala för din sak.

Lycka till.
 
I mina öron låter det som en regelvidrig bestämmelse som gått igenom antagandet av detaljplanen.

Min första fråga är, var står denna bestämmelse om eldningsförbud?Står den inskriven i plankartan eller enbart i planbeskrivningen.
För står den inte i plankartan utan enbart i planbeskrivningen så har den ingen juridisk bindande verkan. Står den däremot inskriven i plankartan som en egenskapsbestämmelse så är den juridiskt bindande.

Om det är så att den står i laga plankartan och detaljplanen vunnit laga kraft finns det inte mycket att göra med detaljplanen. För att överklaga måste du som nämnts innan ha lämnat synpunkter på förslaget senast vid utställningen av detaljplanen.
Om du vill få ärendet prövat ändå rekomenderar jag dig att söka för att installera eldstad i huset. Får du avslag överklagar du till länsstyrelsen som därmed prövar gentemot gällande detaljplan. Här kan kommunen få uppläxning från länsstyrelsen om bestämmelsen är regelvidrig. Det är däremot svårt att förutsäga hur länsstyrelsen tolkar regelverket i ditt län och hur angelägen man är att gå emot en kommun.
 
klingstrom skrev:
I mina öron låter det som en regelvidrig bestämmelse som gått igenom antagandet av detaljplanen.

Min första fråga är, var står denna bestämmelse om eldningsförbud?Står den inskriven i plankartan eller enbart i planbeskrivningen.
För står den inte i plankartan utan enbart i planbeskrivningen så har den ingen juridisk bindande verkan. Står den däremot inskriven i plankartan som en egenskapsbestämmelse så är den juridiskt bindande.

Om det är så att den står i laga plankartan och detaljplanen vunnit laga kraft finns det inte mycket att göra med detaljplanen. För att överklaga måste du som nämnts innan ha lämnat synpunkter på förslaget senast vid utställningen av detaljplanen.
Om du vill få ärendet prövat ändå rekomenderar jag dig att söka för att installera eldstad i huset. Får du avslag överklagar du till länsstyrelsen som därmed prövar gentemot gällande detaljplan. Här kan kommunen få uppläxning från länsstyrelsen om bestämmelsen är regelvidrig. Det är däremot svårt att förutsäga hur länsstyrelsen tolkar regelverket i ditt län och hur angelägen man är att gå emot en kommun.
Har nu fått handlingarna från kommunen och kan konstatera att "Förbud mot installation av lokal eldstad för vedeldning" är inskriven både i planbeskrivning samt på planbestämmelserna.

Detta tolkar jag som värsta scenariot, och lämnar väl oss bara alternativet att söka separat tillstånd och när vi får avslag överklaga till länsstyrelsen.

Tack ska ni ha allihopa för era svar och råd!
 
Var i skåne bor du? Lite nyfiken eftersom jag också bor där.
 
Hur f-n lyckas en "granne" få igenom eldningsförbud på ett helt område? Är detta vanligt förekommande?
 
I Sverige är allt möjligt....
Har man rätt kontakter och använder rätt påverkan ;-) kan man få kommunala tjänstemän att fatta vilka tokiga beslut som helst.
Och det fungerar ju så länge ingen opponerar sig.....
Hur vet jag det? personlig erfarenhet.....
 
Tackar för klargörandet Theoharis
 
Skåningen skrev:
Har nu fått handlingarna från kommunen och kan konstatera att "Förbud mot installation av lokal eldstad för vedeldning" är inskriven både i planbeskrivning samt på planbestämmelserna.

Detta tolkar jag som värsta scenariot, och lämnar väl oss bara alternativet att söka separat tillstånd och när vi får avslag överklaga till länsstyrelsen.

Tack ska ni ha allihopa för era svar och råd!
Du får väl ta och elda något annat än ved... Det finns sammanpressad sågspån (Vad det nu heter?). Jag ser det dock som omöjligt att få till en mindre avvikelse för att elda med ved. Men jag säger som jag brukar göra. De som sitter i byggnadsnämnderna är ett gäng inkompetenta idioter som inte ens har sunt bondförnuft!
 
Hatte skrev:
Var i skåne bor du? Lite nyfiken eftersom jag också bor där.
¨

Klågerup utanför Malmö
 
Jag tror inte att det är möjligt att sätta eldningsförbud som en planbestämmelse. Eftersom det inte kräver bygglov för att installera en braskamin utan bara bygganmälan så har kommunen inget att sätta emot. Mitt tips är att du ringer länsstyrelsen och frågar. Miljökontoret kan däremot ge dig eldningsförbud om du inte eldar som man ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.