hej,

är det någon som kan svara på varför man helt förkastar luft-luft värmepumpar i nya hus som är så oerhört bra isolerade i väggar och tak, med treglas fönster och oftast öppna planlösningar, medan många som bor i gamla hus, en del helt oisolerade, prisar luft-luft lösningar.

luft-luft är ju så oerhört mycket billigare än vattenburet att installera

sen snackar man om passivhus så ska man inte ha någon form av uppvärming utan spillvärme från apparater mm.

jag fattar inte varför luft-luft är uteslutet då man bygger nya hus som är "halvt passiv-hus"?

är luft-luft helt enkelt fel i nya hus? gör man ett grovt misstag om man väljer denna typ av värmekälla? eller är det en bra lösning i hop med öppen spis på normalstor villa?
 
En stor anledning jag kan tänka mig är att nya hus har golvvärme och det går ju inte koppla ihop med en luft/luft.

Sedan så är det en del (o)ljud från både inne och utedelar som kanske inte tilltalar nybyggaren lika mycket som den som bor i ett äldre hus?

Livslängden och funktionen/verkningsgraden vid stark kyla har ju inte heller varit den bästa...
 
A
De ger ojämn värme också. Varmast i det rum där pumpen finns, kallare i andra rum. Är dörrarna öppna kanske det inte blir så stor skillnad, stängda blir det stor skillnad.
 
luft luft är en nödlösning i alla hus.

i et nytt hus kan man planera att köpa rätt utrustning från början
 
bor i södraste sverige

luft-luft med med en pump och flera fläktar, är det något att satsa på?

någon med erfarenhet?
 
Har det inte även att göra med att det finns krav på ventilationen
i ett nybyggt hus, då vill man gärna ha ett system som återvinner värmen
i frånluften.

luft-luft med med en pump och flera fläktar, är det något att satsa på?
Jag skulle hellre satsa på två separata pumpar, då har du alltid en i reserv när den andra går sönder.
 
kan värmen i frånluften återvinnas i en luft-luft värmepump?
 
ecogrund visare att dom blåser ut frånluften vid tilluften till utedelen i L/L-pumpen, verkningsgrad okänd:

http://ecogrund.se/funk.html klicka på "Värmeåtervinning"

/Abbe
 
I nybygge är det ju inte så smart att välja bort vattenburet (I strömavbrottens tider ;)
Och sen som ni säger det är ju en nödlösning.(För oväsen)...Och måste komplitteras med ännu mera elförbrukare i form av Elvv beredare) Men en Vedkamin vore obligatoriskt:)

Mvh
 
Vattenburet är väl ändå det som ger störst flexibilitet map val av värmekälla och distribution av värmen.
 
Vi har en luftpump som värmer vårat hus och det har fungerat och vi har bott här sedan årskiftet. Det var visserligen inte kallt förra vintern men jag tror att man kan få detta att fungera riktigt bra med lite intrimning. Nu har vi varmgrund vilket underlättar för en luftpump men annars kan man ha en till på det plan man bor på. Det blir ändå billigare än en hel installation av vattenburet system. FTX aggregatet hjälper till att fördela varmluften så det blir jämn värme i olika rum.



http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/101777-fvp-l-l-vp.html

http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/76083-lagenergihus-endast-ftx-ventilation.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.