Elektriker har dragit ny el på delar av övervåningen på mitt hus, och jag tänkte nu sätta in ett par bef. 400V element i väntan på att vi bestämt oss vad vi skall ha framöver.

Jag har tagit elementen från nedervåningen, det är rätt så nya element, samt elen på nedervåningen är relativt nygjort också (ca 6-7 år sedan eller så).

På nedervåningen är det 3 trådar ut ur väggen, svart, blå, gul/grön. I serie med denna ligger nästa element men där har man bytt färg från svart till brun.

På övervåningen är det 4 trådar ut ur väggen, svart, brun, vit, gul/grön.

Elementet har 4 trådar in (en genomskinlig "plasthandske"), brun, blå, svart, gul/grön. Vad jag kan läsa mig till på nätet om elementet så skall den svarta enbarrt kopplas in om man har ett reglersystem.

Så, tiotusenkronorsfrågan: vilka av färgerna på trådarna ur väggen kopplas mot respektive tråd på elementet??
 
Omöjligt att säga. Du måste mäta vad som är vad.. Går inte bara chansa.
 
Är du helt säker på att det är 400V element? Låter annars som att det kan va 230V element som använts nere. Detta är ju iofs ovanligt men det förekommer.
 
Det står iallafall 400V på dem...
 
Drogs det ny el på nedervåningen i samband med att elementen togs bort därifrån ?
Nu är jag inte elektrikare, men så vitt jag förstår, så ska blå vara nolla, och gulgrön jord, vilket lämnar en tåt kvar, den svarta, och för att få 400v krävs det väl 2 faser,
såvida inte någon använt jord eller nollan att köra fasen på,
Det känns nog som att du borde utreda det där lite...
 
Redigerat:
det är rätt vanligt att använda blå som fas i en flerledarkabel (utanpåliggande)
så det kan vara 400v mellan blå och svart, samt jord i gulgrön.
 
Många 400v element använder blå fas, jag har tom sett brun+blå som fas och svart som styrning. Du förbikopplar en av faserna vid varje element (alternerar mellan l1, l2, 3l) för att få en jämn belastning på faserna.
 
  • Gilla
popq
  • Laddar…
ibland är det inte heller 3-fas slinga som elementen sitter på, det kan gå en ren 2-fasgrupp ut till elementen.
så gjorde jag i föräldrarnas hus, 3st 2-fasgrupper med nåtsånär lika mycket belsastning vardera. (kunde då dra 3-ledarkablar vilket blir smidigare än 4-ledare.)
 
Ok, då fick jag lära mig nåt nytt, jag trodde att det fanns någon regel att följa vad färgerna beträffar, det är alltså bara att blanda och ge ?
Jag hempular bara, men brukar vara himla petig, dels för att den som kommer efter mig inte ska stå som ett frågetecken, utöver alla risker det finns förstås, anstränger jag mig i onödan alltså ?
 
jo från och med 2002 gäller gulgrön som skyddsjord, noll=blå och fas = svart
 
ja att gulgrön är jord det är heligt, men blå ska vara nolla, men får i en flerledarkabel användas som 2:a eller 3:e fas eller tändtråd.
egentligen inte så förvirrande, har du gulgrön blå å svart ut från väggen och det står 400v på elementet så är det rätt givet att blå är fas.
 
electrocuted skrev:
ja att gulgrön är jord det är heligt, men blå ska vara nolla, men får i en flerledarkabel användas som 2:a eller 3:e fas eller tändtråd.
egentligen inte så förvirrande, har du gulgrön blå å svart ut från väggen och det står 400v på elementet så är det rätt givet att blå är fas.
Tänkte bara att ifall elementet var borta, och ett täcklock satt där, sen kommer någon och monterar ett vanligt uttag där, trodde det var mer noga med färgerna bara....
 
warwick skrev:
jo från och med 2002 gäller gulgrön som skyddsjord, noll=blå och fas = svart
gul/grön = skyddsledare och blå = nolla sen 70-talet, brun är numera fasledare sen några år tillbaka
 
Ok, men alltså, ut från väggen är det svart, brun, vit, gul/grön....in i elementet brun, blå, svart, gul/grön, och om jag förstår instruktionen på nätet rätt (http://www.elkompaniet.se/pdf/Bruksanvisning_Unique.pdf) så är svart enbart för styrning av nattsänkning. Så kan man säga vad som skall kopplas till vad eller behöver jag prata med elektrikern? *suck* tycker att man borde klara av att koppla in ett element själv...
 
Redigerat:
Som du säkert förstår är det omöjligt att säga vad som finns i just dina trådar eftersom standarden varierat med åren eller beroende på vem som har gjort installationen, så för att vara säker så mät eller ta reda var trådarna tar vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.