Hur stort bör ett pannrum vara för vedpanna och 2st 750l acctankar?
Har tänkt mig en ctc v35 och vill få lagon yta till den anläggningen
 
Hur mycket ved behöver du lagra i pannrummet?
Det och rörelseytor så det inte blir trångt framför pannan
betyder mycket för storleken. Jag kan tyvärr inte svara på
hur mycket plats den pannan och tankarna tar men jag
kunde komplicera det hela med en relevant fråga. ;D
 
Ja just det förvaring :) nja får bli ute hade jag tänkt mig men det kanske tål att tänkas på!

 
synvinkeln skrev:
Ja just det förvaring  :)  nja får bli ute hade jag tänkt mig men det kanske tål att tänkas på!
Det är rätt skönt att ha laddat upp med ett par veckors ved innan det blir ruskväder. Ved vars ytfukt snart att sugits ut genom skorstenen. Sedan hänger det på hur man hanterar veden. Bor man på en bondgård kan det vara smidigt att snickra vedlårar som man kan lyfta med frontlastare och då vill man ha plats för hela lårar. Motsvarigheten för en gårdslös villa borde vara att få plats med ett helt släpkärrelass plus en god marginal så man inte måste tömma pannrummet helt innan man fyller på.
 
Bra tips! mycke att tänka på!
 
Håller med Magnus_Redin..

Jag får in ca 8kb travat i mitt pannrum.Riktigt skönt

Kanske inte är super bra om det börjar brinna men men
 
Andreas_Hansson skrev:
Kanske inte är super bra om det börjar brinna men men
Är man rädd för att det skall börja brinna skulle jag rekommendera sprinkler i pannrumstaket. Huset lär vara lika borta oavsett om det är 1 eller 8 m3 ved som brinner.
 
Finns det någon bra sida där man kan kolla sprinklers för hemmabruk gärna med pris och detaljer. Egentligen tycker jag inte att det borde betinga alltför många kronor i installation. Vidare kan man ju undra hur försäkringsbolag ställer sig, är de enbart positiva till sprinklersinstallation?
 
Här kanske?
http://www.sprinklerhuset.se/

Vore kanske en bra investering :)

Edit: Jag gogglade på sprinkler och det fanns ganska mycket info där..
Dock ser dom ganska ömtåliga ut.. Kul om man råkar köra upp sopkvasten i en och den löser ut :-/
 
Andreas_Hansson skrev:
Edit: Jag gogglade på sprinkler och det fanns ganska mycket info där..
Dock ser dom ganska ömtåliga ut.. Kul om man råkar köra upp sopkvasten i en och den löser ut :-/
Hehe, man får installera ett nödstopp i form av en kulventil som sitter lätt åtkomlig och är rödfärgad.

Angående att ta in stora mängder ved i pannrummet, så är jag lite tveksam till om man spar någon energi på det. Det går ju åt energi till att förånga vattnet i veden oavsett om det sker i pannan eller pannrummet. Om pannan fungerar mycket bättre med pannrumstorr ved så är det klart att man tjänar på det, men annars är jag som sagt tveksam.

Man ska akta sig för att ta in för rå ved. Det bor en hel del ohyra i rå eller lite för fuktig ved. Svampar och diverse kryp som vaknar till liv i den goa pannrumsvärmen om veden har för hög fukthalt. Sånt vill man inte ha i huset.
 
När man väl burit in all veden så känns det väldigt skönt
för den där lilla latmasken inom sig att det är VÄLDIGT
lång tid till nästa ansträngning. ;)
 
synvinkeln skrev:
Ja just det förvaring  :)  nja får bli ute hade jag tänkt mig men det kanske tål att tänkas på!
Uteförvaring rekommenderar inte jag heöller. Vi har grannar som "hugger efter behov" av färskfälldved, den är både fuktig "i sig själv" och fuktig av att ligga ute. Det rycker som bara attan då de eldar! >:(

Häromdagen då de eldade var det som att gå in i en dimma då jag gick förbi deras hus, tack och lov var mannen i familjen ute i trädgården, så jag hejjade glatt men sa också "det var värst vad det ryker om er" lite så där oskyldigt, hoppas han tog den piken... ;) Annars få vi väl ta ett lite allvarligare samtal längre fram. De är pass nya i moråder att jag vill inte skrämma bort dem direkt, vissa saker kan man ju komma på själv... Särskilt som de bor grannar med ena föräldraparet så kommer det kanske tillräckligt därifrån! ;)
 
Är också nyfiken på utrymmesbehovet för själva "maskinrummet". Vedhanteringen är ett helt kapitel för sig som man får lösa med hänsyn till omständigheterna i vart enskilt fall. Så snälla - vad är ett lämpligt utrymme för vedpanna, vattentankar och en veckas vedförråd?
Zeb
 
Beror ju på vad man ska ha för grejor..
Ska du ha 2st 5000liters ack tankar och 90kw panna eller 2st 750L tankar o en panna på 30kw..

Svårt att säga utan att man vet vad man ska ha utrustning.

Mvh/Andreas
 
Storleken på ett pannrum ämnat för vedeldning är högst personlig och inte minst styrd av rådande omständigheter.
Personligen har jag ett väl tilltaget pannrum bara därför att jag trivs med det luftiga utrymmet.
Dessutom anser jag att ett väl tilltaget pannrum ger en rörelsefrihet som inte ett dito trängre pannrum kunnat bidra med.
Några regler och liknande krav ang. ett pannrums storlek känner jag inte till.
Jag anser att det är lämpligt att man får plats att serva och sota och hantera pannan och installationerna.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.