Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har bytt en elcentral hemma till en med automatsäkringar.
Använt mig av traktens elektriker, inga priser diskuterade innan.


Nu får jag fakturan...14k
Kapslingen, ett garoskåp infält med 2-50moduler vill han ha 2392:-
jordfelsbrytare, legrand 25amp, 4pll 875+moms (jag har två) desa kan jag köpa själv på elfa för 494 ink moms.

Automatsäkringar 10amp: han: 90+moms - jag: 51.20 ink moms.
...och så fortsätter det.
Tråkigt kan man tycke, speciellt då han har anlitats ganska flitigt förr, samt att vi har en hel del andra jobb som han har blivit erbjuden att göra efter detta.

Vad är förresten en normal timkostnad? Och skall jag betala för hans lunch tid?
 
Vill bara påpeka att du inte kan jämföra hans priser med de priser du kunde köpt grejerna för själv, eftersom att han lägger ju självklart på en egen liten summa för att själv gå med vinst. Sedan hur mycket han lägger på, det är en annan sak.
 
Jag bytte elcentral för 2 år sedan, gick på 16000:- (Stockholmsområdet). Min elcentral är enligt följande: 2x26moduls skåp, 2x JFB, 25st dvärgbrytare. Allt Hager. Vad fick du för 14000:-?
 
14K är väl helt normalt, (kanske lite i överkant beroende på storlek på centr.) för ett centralbyte.
det ä en hel del mätningar som brukar göras vid ett så stort jobb, bla. isolationsmätning, vilket du borde fått ett protokoll på.
 
Som jag menade i en annan tråd nyss:

Varför i H***e byter folk ut fullt fungerande diazed-centraler i plåt mot dyra plastcentraler med dvärgbrytare utan någon som helst anledning.....Låt montera jordfelsbrytare i de gamla centralerna och låt de vara !! Skall man investera i bostaden finns det betydligt bättre investeringar än att byta ut helt funktionsdukliga elinstallationer...
 
PST skrev:
Som jag menade i en annan tråd nyss:

Varför i H***e byter folk ut fullt fungerande diazed-centraler i plåt mot dyra plastcentraler med dvärgbrytare utan någon som helst anledning.....Låt montera jordfelsbrytare i de gamla centralerna och låt de vara !! Skall man investera i bostaden finns det betydligt bättre investeringar än att byta ut helt funktionsdukliga elinstallationer...
för att folk nuförtiden verkar ha fått nojja på att byta ut och köpa nya saker hela tiden, nyproduktionshysteri kallar jag det, vare sig det gäller bilar, telefoner, kameror eller elcentraler så är det nästintill en mani på att byta ut mot nytt..
folk har för mycket pengar helt enkelt..
 
electrocuted skrev:
för att folk nuförtiden verkar ha fått nojja på att byta ut och köpa nya saker hela tiden, nyproduktionshysteri kallar jag det, vare sig det gäller bilar, telefoner, kameror eller elcentraler så är det nästintill en mani på att byta ut mot nytt..
folk har för mycket pengar helt enkelt..
Det är väl delvis därför läget är som det är nu...folk trodde att dom hade mycket pengar....
 
E
sen så är det sååååååå besvärligt å köpa säkringar..........
det saknas altid å de vill inte ha det så utan bara
vippa tillbax den....ign.....igen...igen tills den brunnit.:)
 
Nu tillhör ju inte Elfa precis något lågprissegment, de tar tvärtom bra betalt för sitt sortiment. (fast priserna på Elfas hemsida utan login är ex moms). Och att elektrikern då vill ha 50-100% mer är i mina ögon någonstans i gränstrakterna av att råna dig.

Jag tycker du skall ta ett snack med elektrikern och fråga om han inte glömde rabatten? Och så lär sig alla att man ska diskutera priser och sådant INNAN man ger sitt OK för ett jobb. Det är lite lättare då.

Normal timkostnad för en elektriker kan tänkas vara 400kr/timme + moms, mellan tummen och pekfingretm om det är heldagsjobb. Om de inte verkligen arbetat mer än 8 timmar på en dag är det inte rimligt att fakturera för mer än 8h på en dag. Är det kortare jobb brukar det bli en del restider och sådant att betala också.
 
Dra åt hell..... Nu vet vi att man inte ska jobba för privatpersoner.Jag räknade snabbt vinsten enligt mina inköpspriser.Material vinst ca 3500 brutto.Bruttovinst minus social
minus skatt = ca 50%. blir nettovinst ca 1750. För de pengar måste man lämna garanti
köra och handla ligger ute med pengar tills kunden betala,sitter i kontor och skriver fakturor.Vilka automatsäkringar har du kollat ? 6ka eller 10ka.
Hälsningar från elektrikern som helst inte jobba för privatpersoner
 
LEISTI>Hmm, den där beräkningen får du nog utveckla en del för att den skall bli begriplig.
Eftersom du tar med egenavgifter och skatt så tolkar jag det som att du har 1750 i fickan efter att ha hanterat materialet till typ ovanstående arbete.
Dessutom har du väl din vanliga debitering av arbete som väl egentligen skall ses som din lön?

/Kent
 
Anledningen till att jag bytte central är inte bara för att göra av med pengar utan:
1. Den har brunnit (Känns med andra ord inte helt säker).
2. Den var för liten (skall slå ihop två centraler till en).

Skåp, huvudbrytare var av märket Garo.
2st jordfelsbrytare från LeGrand 25Amp 4pol - 1750 +moms
14 Automatsäkringar från LeGrand 10amp - 90+moms styck
3 Automatsäkringar från LeGrand 16amp - 95+moms styck
3 Automatsäkringar från LeGrand 20amp - 95+moms styck

41 moduler fasskena (ingår inte en sådan i själva skåpet?) a9.30+moms ->381+moms
4 Ändskydd 15kr styck
lite vp slang och en apparatdosa

detta sammanlagt med 10½timmes arbete (1½ timme för en kontroll samt en dragning av kabel i slang) +9timmar för själva centralen

Detta genererade i 14.4k


När jag pratade med han innan vi bestämde oss så snackade han runt 10k (inkluderat av lite arbete han skall göra nästa vecka, koppla in spottar, samt lite andra inkopplingar i badrum + felsökning av utomhusbelysning)

Anledningen att jag inte bad om mer specificerat är att jag ville anlita honom då jag vill stödja det lokala samt att han gjort allt annit i huset (även innan jag tog över) samt att han har väldigt bra rykte.
 
A
d-sjan: Om vi räknar bort vad materialet skulle kosta för dig att köpa själv, ca 4000kr så fick du betala ca 10 000kr för ca 10 timmars jobb, dvs 1000kr/tim+moms, dvs 1250kr tim.

Om elektrikern hade sagt att han vill ha 1000kr per timme plus moms och du får materialet till nästan självkostnadspris, hade det varit snyggare av honom anser du?
 
Köpte ett komplett skåp på CO för under 2 lök. Fungerar bra än sålänge, AEG är märket och det kan välan inte vara uselt? För jämförelse så kostar din JFB mer än hela mitt skåp.

Har han sagt 10 så får det väl vara ett riktmärke tycker jag.

Räknade samman dina kostnader:
JFB: 4375:-
AutomatSäkringar10A: 1575:-
AutomatSäkringar16A: 356.25
AutomatSäkringar20A: 356.25
41 modulers fasskena:476.63
Ändskydd: 75:-

Summa: 5639.13

Tycker det hela låter aningen saltat, 10 papp hade vart rimligt. Säger man 6500 för material så blir det över 750 spänn i timmen.
 
Som kontrast till de påslag som diskuteras här, kan jag nämna ett tidigare ramavtal inom offentlig upphandling.
Där fick leverantörena ha ett påslag på mellan 3-7% för sina hanteringskostnader på matriel.
Sen låg timprisen för de som jobbade med matrielen på 4-600:-/h plus moms.
Och det handlade om installationsarbeten i olika former.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.