Jag skulle behöva ta bort mitt plankgolv för att förstärka för klinker. Problemet är att jag måste komma dikt mot väggen. Planken fortsätter under väggen. Vad använder man då? Vinkelkap med såg klinga? Tigersåg? En cirkelsåg kommer ju inte tillräckligt nära. Samma borde ju gälla en sticksåg. Golvet är ca 28mm tjockt.
 
sccarber skrev:
Jag skulle behöva ta bort mitt plankgolv för att förstärka för klinker. Problemet är att jag måste komma dikt mot väggen. Planken fortsätter under väggen. Vad använder man då? Vinkelkap med såg klinga? Tigersåg? En cirkelsåg kommer ju inte tillräckligt nära. Samma borde ju gälla en sticksåg. Golvet är ca 28mm tjockt.
Fetglöm vinkelslipen, fara både för dig och golvet.

Köp/låna/hyra multimaster eller boschs motsvarighet: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/68121-bosch-tar-fram-egen-multimaster.html
 
Jag har gjort det där med en eldriven motorsåg (kedjesåg) en gång.
 
Att såga 28mm plankgolv med en Multimaster/PMF180 känns lite drygt men det är ju fullt görbart.
 
phl skrev:
Att såga 28mm plankgolv med en Multimaster/PMF180 känns lite drygt men det är ju fullt görbart.
Jo, kan ju ta ett tag...men är åtminstone skonsamt för väggen, och blir snyggt.
 
Är det fur/gran så är det inga större problem med en multi. Tar lite tid men blir ju snyggt,
 
Jag har gjort ovanstående med Julas Multikopia, dock med Bosch-blad.
 
Det är väl troligen furugolv, gamla råsponten i ett 20-tals hus. Vågar man köpa Julas modell? Läste den andra tråden, där stod det att den bara lät...

Annars kanske man kan ta fogsvansen... det handlar bara om 150 cm. Väggen skall ändå spacklas och målas, kan tom tabort gipsskivan som sitter där.

Jag ska inte använda vinkelslipen iallafall. Tack för tips!
 
sccarber skrev:
Det är väl troligen furugolv, gamla råsponten i ett 20-tals hus. Vågar man köpa Julas modell? Läste den andra tråden, där stod det att den bara lät...

Annars kanske man kan ta fogsvansen... det handlar bara om 150 cm. Väggen skall ändå spacklas och målas, kan tom tabort gipsskivan som sitter där.

Jag ska inte använda vinkelslipen iallafall. Tack för tips!
Tror att du med viss möda kan lösa uppgiften med fogsvans. Kanske med hjälp av stämjärn på sina ställen.

Jag förutsatte helt enkelt att du ville köpa en ny maskin:)
 
Jag gjorde detta vid min köksrenovering med en MM. Tyvärr var det en del spik just där jag skulle såga, så det blev ett gäng dyra blad som gick åt :(
 
Ja, risken för att träffa på dold spik är ju överhängande när man sågar nära vägg i ett gammalt brädgolv. Till PMF 180 finns det dock bimetallblad som tål en hel del närkontakt med spik.
 
Farzan skrev:
Ja, risken för att träffa på dold spik är ju överhängande när man sågar nära vägg i ett gammalt brädgolv. Till PMF 180 finns det dock bimetallblad som tål en hel del närkontakt med spik.
Ja, metallblad är rätt väg att gå i så fall, de funkar faktiskt bra i trä med.
 
japansågen?

.Den är ju strålande till sånt
 
Daniel_N skrev:
Ja, metallblad är rätt väg att gå i så fall, de funkar faktiskt bra i trä med.
Jag började med dom, men tyckte att dom var riktigt usla i trä. Gick därför över till träblad med känt resultat :)
 
Håller med coss: Japansågen - helt överlägsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.