Hej,
Vi står inför ett premiärköp. Jag kanske har missat något eller tänkt fel, men funderar man inte (som köpare) på det kommande försäljningsvärdet? Mycket snack verkar handla om husets värde och diverse takbud.

Men man ska ju sannolikt sälja objektet någon gång också. Då vill ju iallafall vi åtminstone ha ut det vi köpte objektet för. I värsta fall minus det vi hunnit amortera (inte mycket om det gått t.ex. 2 år). Annars sitter man ju med lånerester på något man inte har kvar??
 
Jo, det vill man ju. Även om huset man tänker köpa passar en själv helt perfekt och man är beredd att betala ett överpris för att få det, måste man ha i bakhuvudet vad som händer när man ska sälja huset. Den dagen kan komma snabbare än man tror.
 
Det är klart man vill få tillbaka pengarna när man säljer huset. Det är lätt att glömma bort det när priserna bara stiger år efter år, men ett par år med nedgång kan ju få väldigt förödande effekter.

Här i Hälsingland är husmarknaden trög på många ställen och även om man kanske kan få ut ett vettigt pris för huset är det vanligt med försäljningsprocesser på bortemot ett år. Det är också något att beakta.
 
Precis i detta dilemma sitter nog ganska många i just nu. Jag är sifferfetischist och en händelse som ofta är orsak till att man säljer sitt hus är tyvärr skilsmässa.

Då har man ingen lust att vänta med försäljningen skulle jag tro....

I Sverige har vi ca 20-25000 skilsmässor om året och då är inte samboskap inräknat och det är väl lika vanligt det med?

Okej, vi säger att 40-50.000 par separerar per år. 1000 par i veckan. Om vart femte par sitter i eget hus så är det 200 hus i veckan som säljs på de premisserna.

Gissa om mååånga sitter med ågren idag efter senaste tidens fria fall. Köpte man för ett par år sen och lånade mesta delen...ja du, då har man sura år framöver om man tvingas till försäljning.

Alltså är det bäst att krama sin äkta hälft lite extra i lågkonjunktur och finansoro. Om inte för kärlekens skull så för plånbokens..:)

Fast jag kramar gärna o ofta min fru!
 
Cheesus skrev:
Okej, vi säger att 40-50.000 par separerar per år. 1000 par i veckan. Om vart femte par sitter i eget hus så är det 200 hus i veckan som säljs på de premisserna.
.... nog mindre än det - många väljer ju att köpa ut den andre parten.

Var kan man läsa om omsättningshastigheten på fastighetsmarknaden ? 200 hus (eller 100) låter som väldigt mycket!
 
Cheesus skrev:
Alltså är det bäst att krama sin äkta hälft lite extra i lågkonjunktur och finansoro. Om inte för kärlekens skull så för plånbokens..:)
Jag ska nog ge tanten en extra kram ikväll, om hon undrar varför ska jag berätta vad du skrev:D

Då lär man nog få sova på soffan:p
 
Tack för svar. Så då är det snarare diskussionerna om vunna bud långt över utgångsbudet och nådda maxtak som är i riskzonen. Sen beror det förståss också på renoveringsbehovet. Om man belånar sin ekonomiska kapacitet, gäller det ju att huset inte kräver sina dyra upprustningar.
 
Cheesus skrev:
Alltså är det bäst att krama sin äkta hälft lite extra i lågkonjunktur och finansoro. Om inte för kärlekens skull så för plånbokens..:)

Hehe.. Så sant så sant. :)
 
Pengarna tillbaka, vad menar vi då? Om huset köps för en miljon, vill vi ha

a) 1 mille tillbaka
b) 1 mille + inflation tillbaka
c) 1 mille + inflation + kapitalkostnader tillbaka
d) 1 mille + inflation + kapitalkostnader + ca 30% mer för att täcka reavinstskatten tillbaka
e) 1 mille + inflation + kapitalkostnader + underhållskostnad + ca 30% mer för att täcka reavinstskatten tillbaka
 
Redigerat:
-MH-, Jag skulle tro att >80% menar alternativ a.

Själv lutar jag nog åt 1 mille + inflation + ca 30% mer för att täcka reavinstskatten.

Underhåll och kapitalkostnader räknar jag som boendekostnader.
 
Jag vill ha runt alternativ b. Det vore roligt om en framtida köpeskilling täcker mäklararvodet och reavinstskatten också, i synnerhet som jag inte har några lån och får del av skattereduktionerna för inbetald ränta.
 
Jag vet faktiskt inte själv vilket alternativ jag menar. Eller ens något, tänker inte i de banorna riktigt. Men inflationen brukar jag ha med normalt i mina tankar, så kanske b).

Men det är värt att fundera på vad man menar med "pengarna tillbaka" tycker jag.
 
Med pengarna tillbaka syftar jag på att man ska bli kvitt den resterande hus-skulden vid övergång till en annan bostad, oavsett vad som ligger i skuldsidan. Så att man inte "får med sig" ett restlån till nästa bostad.
 
Skulle tro att dom flesta är nöjda så länge dom är skuldfria när nästa skuld ska skrivas på.
 
imported_Anders_S skrev:
Skulle tro att dom flesta är nöjda så länge dom är skuldfria när nästa skuld ska skrivas på.
...och lite handpenning till nästa hus kanske ?

För egen del tänker jag mig att det skall gå jämt upp så till vida att jag villa vara skuldfri + få tillbaka den handpenning jag har lagt (efter mäklararvode).

Sedan kommer ju nästa objekt troligen vara lika högt/lågt värderat som när jag säljer (hoppas jag), så får jag mkt utöver detta så kommer detta puttas in i nästa bodene. Får jag mindre så är troligen nästa boende billigare också...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.