Jag avskyr att ha en massa saker i fickorna och även snickarbälten. Men å ena sidan så jobbar jag inte på byggen .
När jag ändå måste ha saker med mig så får jag väl ta fram bältet eller hellre en stor läderficka (eller vad det nu heter). Och enbart stoppa ner saker som jag vet att jag behöver för jobbet.

Det jag alltid har på mig och det enda är en gul plast stock och 0,5 stift penna

Men det är jag.

Mvh Pär H
 
Har aldrig använt bälte. Har många gånger stått och plockat ihop delar till sniki men har alltid känts knepigt att ha på sig när man har byxor med hölsterfickor. Lite tårta på tårta.

Inser dock vissa fördelar. Skruv och spik gör sig bättre i läder än i tyg.

En annan aspekt var skruvdragaren. Jobbat mycket på stegar och alltid problem var man skulle göra av dragaren. Testade med hölster men inte riktigt i min smak. Kändes klumpigt.

Nu till min käpphäst, bälteskrok. Sen jag köpte en skruvdragare med detta genialiska lilla påhitt så är problemet löst.

Kan även rekommendera björnkläder. De har en byxa med en liten ficka utanpå de andra. Skulle tro för snusdosa men har kommit fram att den är perfekt för mindre skruvar som man lätt vill komma åt. Slipper mycket av grävande i fickorna för att hitta de små liven. Tyvärr så har jag bara ett par då sen lokala handlaren har en prispolitik som gör dem mycket dyrare än vad jag kan köpa fristad för. Retar mig dock varje gång jag inte har dem och jag behöver denna lilla ficka.
 
Redigerat:
Snickarbältet anpassas efter arbetsuppgift. Har det hängande tomt i bilen och fyller det efter det behov av arbete jag ska utföra.
Har även modifierat snikki's skruvdragarhölster så det passar c12:ans form.
 
Detta släpar jag runt:
5st skruvmejslar, PH1, PH2, tre olika spår-mejslar, varav en plint-mejlsel.
Skaltång
flacktång
avbitare
sekatör
tumstock (centimeterstock) samt diverse pennor
insexnycklar
polygrip
passdels-nyckel
gristång
slimmad pannlampa
diverse bits och borr
Litet vattenpass.
elektriker-hammare alt. 20 Oz
Skalkniv alt. stämmjärnskniv

Använder inte bältet så ofta nu för tiden, utan det ligger eller hänger mest och används som "vertygsväska". Tycker att bälte är klumpigt och tungt att bära runt på 8 timmar om dagen. Har börjat använda verktygsväst och plockar bara på mig det jag använder för tillfället.

EDIT:
Bifogar en bild på min uppsättning. Bältet består av en elektrikerficka, två materialfickor och en hammarhank.
 
  • bälte.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snickarbyxor:
- En rostig Mora kniv, fungerar bättre som markerings pinne i gräsmattan än att skära med.
- En penna
- Dagens val av spik/skruv
- Mobiltelefon (mest av säkerhetsskäl)
- Skräp som jag hittar överallt, min ficka är en gående soptunna.

Och hur ni andra kan jobba med 10Kg runt midjan är för mig ett mysterium !
 
Mikael_L
I mina snickarbyxor ligger det just nu, i denna stund:
En snickarpenna (heter det timmermanspenna?)
ett 5-meters rullmåttband, 10:- på byggmax ... ;)
Ett ihopknölat A4-ark med utskrift från sketchup med mått på reglarna till gavelspetsen.
Ett antal krokiga spik i olika storlekar (höger spikficka, skräpfickan).
Ett antal raka spik i 60 och 75 mm, vänster spikficka.
En högerhandske, montagehandske, jag undrar var den vänstra är :rolleyes:
Nycklar till friggeboden.
En kniv, typ morakniv, förvånansvärt nog riktigt vass faktiskt.

Det var allt, då jag snickrar just nu så ser det ut så här.
Någon annan gång ligger det säkert en massa skruv och bits där istället.
Och ytterligare någon annan gång kommer det vara avbitare, skruvmejslar osv ... :rolleyes:
 
Jag slutade använda verktygsbälte för ett par år sen när ryggen började spöka på allvar. Jag hade inte ens fyllt 30 då, snacka om att man kände sig gammal tidigt :p Körde ett kort tag med väst...fast...nja...

Numera bär jag alltid omkring på lilla väskan istället och har den stående i samma rum jag jobbar i. Men det kanske blir bälte igen när man flyttar in i huset och ska börja snickra förstås :) Dock kommer jag absolut använda hängslen till det!
 
Hållare till skruvdragaren, skruv, 5 m Hulta måttband, snickarpenna, kulspetspenna, liten Hulta vinkelhake. Ja, det var nog det hele. :)

Edit : Glömde kniven, men den hänger ju i byxan.
 
Alla ni som kör med bälte: med eller utan hängslen?



[edit] Visst ja, en sak till; spännet fram eller spännet bak?
 
Redigerat:
Just nu finns det ett fåtal farmarskruv, 55mm trallskruv och en plåtsax kvar efter dagens jobb
Grundutr är mattkniv, morakniv, 3m talmeter, ett par av ikeas utmärkta blyertspennor, spritpenna, bitssats och ett par tunna montagehandskar.

Hammare och spik eller skruv och ev extra batteri avpassas ju till arbetsuppgiften vid varje tillfälle.
 
Redigerat:
Snicki 1832:

Hultafors Hammare
Hultafors Dubbelhölster
Hultafors Vinkelhake
Hultafors mmstock
Hultafors snickarpenna
Hultafors Stämkniv
Spårmejsel
Stjärnmejsel
Spritpenna
Bläckpenna
Bitssats
Bitshållare x3 en med ph2, en med t20 en med fäste för hylsor
Borr 3,5,10 och 14mm
Måttband 5m
Snöre 25m
3tum o 4tum
Blandning skruv 42-80mm
Ev. också Metabo skruvdragare

Mycket grejer men när man gör mycket olika saker så blir det gärna en hel del saker man behöver och bär hellre på grejerna än att springa upp och ner i ställningen för att hämta dom.
 
Qkeeper skrev:
Snicki 1832:

Hultafors Hammare
Hultafors Dubbelhölster
Hultafors Vinkelhake
Hultafors mmstock
Hultafors snickarpenna
Hultafors Stämkniv
Spårmejsel
Stjärnmejsel
Spritpenna
Bläckpenna
Bitssats
Bitshållare x3 en med ph2, en med t20 en med fäste för hylsor
Borr 3,5,10 och 14mm
Måttband 5m
Snöre 25m
3tum o 4tum
Blandning skruv 42-80mm
Ev. också Metabo skruvdragare

Mycket grejer men när man gör mycket olika saker så blir det gärna en hel del saker man behöver och bär hellre på grejerna än att springa upp och ner i ställningen för att hämta dom.
Kul, jag har hängslen, annars skulle byxorna inte sitta uppe. Min fru pratar om att sy mig en ny verktygslåda...

Som ovan minus skruvdragaren och snöret, borren och vinkelhaken.Skruven bara vid planerat behov.

Plus för plasthammare, riktigt stora och riktigt små mejslar, elvisande penna, skjutmått, polygriptång, ett par försänkare och ett hålslag, eltejp, insexnyckklar, mattkniv, stöthyvel

--- Mats ---
 
Hultafors dubbelhölster kniv och stämkniv
Talmeter 3m
Hultafors tumstock plast
essve bitshållare
maglite
snickarpenna med vässare i locket
fin snickarpenna
tuschpenna
festool kniv
försänkare
montagehandskar

allt annat tömmer jag i en låda varje dag. en stor låda...
 
Jag har i mitt läderbälte: i högra fickan spik eller skruv, beroende på jobb. I ytterfickan nycklar, i vänstra fickan tumstock, stämjärnskniv, snickarpenna, Ledlenser LED ficklampa plus en mattkniv. I mitten eller ytterfacket snusdosa. I högra hammarhanken hänger en Hultafors TS20XL. Det är utrustningen som alltid hänger med, sen fyller jag på med lite grejer beroende på vad jag skall göra
 
Hantverkarbyxor (alltså såna utan hängslen) med:
Hammare, Hultafors kontaktmeter, brytbladskniv, snickarpenna, hovtång, näbbtång, spikdrivare, stämjärn, gammal kraftig skruvmejsel som går att bända med, schweizisk armékniv, några PH2- och PZ2-bits, lite skruv, cigarrettändare.

Har haft brallorna i några månader och börjar precis lära mig att inte drälla sakerna överallt. Funderar på att skaffa hängslen, dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.