Hur är det med varmvattenberedaren? Med elpatron? Värms varmvattnet av vedpannan också?
Kan det vara så att varmvattenberedaren står i förbindelse med vedpannan. Då är risken att du värmer vedpannan baklänges och värmen drar ut genom skorstenen. Kolla när du inte har eldat i vedpannan på länge om den är varmare än rumstemperatur. Eller känn på rörledningarna om någon är varm.
 
electrocuted skrev:
varför har man avfuktare i källaren?? är det nåt som är vanligt i nybyggda hus?? och frågan är ju då hur dom klarade av att bygga hus före det fanns avfuktare.. mig veterligen är ju de äldre husen mindre mögelbomber än de som har en avfuktare.. detta rimmar inte riktigt.. :/
dra ur den apparaten helt så sparar du mycket!
Det har inte att göra med gammalt eller nytt alls.
Det har att göra med byggnadskonstruktioner och omgivande mark/luft klimat. Vissa byggnationstekniker har ju använts flitigt under en period för att sedan visa sig vara helt galna att använda.
Ta bara den senaste större 'skandalen' som dök upp för nåt år sen, där 9/10 putsade hus under x år av 90-talet, löper stor mögelrisk i ytterväggar.
 
jo det har jag läst om, men jag tänker ändå i min stillhet att ju nyare hus desto mer sånt här verkar det bli, mycket byggfusk osv.. jag vet inte, men mitt hus har iallafall stått sen 1850-talet på ganska fuktig mark utan att drabbas av mögel/röta mer än på vissa ställen på fasaden.. och hus byggda på 1990 talet verkar ju vara helt genomruttna ibland..

nåväl, åter till ämnet så tror jag att denna avfuktare drar en betydande del, sätt en elmätare på den så får du se..
det borde ju räcka med en ventilationsfläkt som håller luften cirkulerande i krypgrunden.
 
Det är väl tämligen vanligt med avfuktare i krypgrund. Min bror har en, men den är bara på 800W. Han har även en panel där han kan se temp och fukt
 
electrocuted skrev:
varför har man avfuktare i källaren?? är det nåt som är vanligt i nybyggda hus?? och frågan är ju då hur dom klarade av att bygga hus före det fanns avfuktare.. mig veterligen är ju de äldre husen mindre mögelbomber än de som har en avfuktare.. detta rimmar inte riktigt.. :/
dra ur den apparaten helt så sparar du mycket!
Orsaken till att dom experimenterar med avfuktare , är för att ett modernt hus är så mycket tätare .
Förr hade man luftväxling genom bjälklaget, och kanske en varm murstock som hjälpte till att torka upp, nu är det ju "hermetiskt" tillslutet vad gäller spillvärme o dylikt,
Fast nu verkar det som att avfuktarna inte var någon bra ide, jag har fått förvarning om att jag ska på ytterligare en kurs, för ytterligare ett nytt system...
Att dra ur avfuktaren är nog inte att rekomendera dock, utan att vidta några andra åtgärder,
 
Jag är själv nyfiken på vad olika delar av huset drar, uppvärmning, disk, tvätt mm. Så jag har kollat runt lite och ska beställa elmätare som jag kopplar in vid elcentralen ifrån dom säkringar som jag vill kontrollera (alla blir för dyrt och är inte nödvändigt enl mig)
Enfasmätarna kan man få för strax under tusingen och trefas är lite dyrare.

http://www.bevingelektronik.com/products.asp?r_id=10016&f_id=2396

en bättre länk
http://www.voltimum.se/popup.php?ur...on&PHPSESSID=c9fc954f85a1a219914bc012375b882e

Snygga 1 fasmätare ;-)
http://www.eltako.com/fileadmin/dow...0Energim%E4tare_1_och%203-fas_internet_sw.pdf
 
Redigerat:
Lite framgång!!! :)

Tyvärr så är avfuktaren inkopplade direkt mot nätet men jag stängde av den i ett dygn och kolla skillnaden. Munters avfuktare drog 22KWh/ dygn alltså ca 8000Kwh/år!!! :eek:
Men jag fick ner den till hälften efter jag satte en ny tätare lucka.
Så ett tips till er alla där ute som som har en asorbtionsavfuktare: Håll krypgrunden
så tätt som möjligt.

Sen så gick vattenpumpen söndar i helgen. Skit tänkte jag tills jag tittade på elmätaren medans jag väntade på hantverkarn. 10KWh mindre/dygn Den där j****n har allså dragit ca 3650KWh/år... Hur är det möjligt?? :confused:
Jo nåt var fel förklara hantverkarn för mig antingen tryckvakten eller tryckkärlet så pumpen hade jobbat konstant för att behålla trycket i ledningarna. Därav den höga elförbrukningen...
Så egentligen var det kanske bra att den gick sönder så jag fick reda på hur det stod till.

Nu är vi nere i 27 KWh/dygn eller ca 10000KWh/år :D

Målet är under 8000 för då blir det något billigare abbonemang från eon..
 
Energiberäknaren skrev:
Hur är det med varmvattenberedaren? Med elpatron? Värms varmvattnet av vedpannan också?
Kan det vara så att varmvattenberedaren står i förbindelse med vedpannan. Då är risken att du värmer vedpannan baklänges och värmen drar ut genom skorstenen. Kolla när du inte har eldat i vedpannan på länge om den är varmare än rumstemperatur. Eller känn på rörledningarna om någon är varm.
Har lite dålig koll på detta. Varmvattenberedaren är nog i ack-tanken för det finns ingen utanför iaf. Har två elpatroner som sitter längst ner på tanken.
Har slagit av elpatronerna nu och eldar konstant. Har varmvatten så det måste värmas av vedpannan. Ska göra den där kollen som du skrev om. Återkommer
 
Snyggt jobbat i jakten på elförbrukare!

Tänk dock på siffrorna för absorbationsavfuktaren att den drar inte lika mycket hunder hela året. Under vintern när luften är torrare drar den inte lika mycket som nu under hösten.
Men det är helt rätt i att hålla grunden tät oavsett.

Ett tips för att upptäcka fel som du hade på pumpen är att skriva upp elförbrukningen 1-2 ggr i månaden så man ser om förbrukningen drar iväg. (men det hör gör du säkert redan)
/m
 
Hade jag läst mer ,hade jag sett att det handlade om att stänga av avfuktaren en dag eller så,det är ju inga problem.
Jag uppfattade det som att du fick rådet att skicka ut avfuktaren för gott,, därav min tveksamhet,
Tur i oturen med vattenpumpen iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.