Så kallade "Gated Communitys" är på ingång i Sverige. Tydligen bygger man/har byggt/planerar ett sådant ställe nere i Malmö hörde jag alldeles nyss på radion.

Vad är då ett sådant för något...Jo, ett "finare" bostadsområde med grindar runt omkring för att skydda sig mot den onda världen utanför sitt eget lilla fängelse som man bygger sig för att vara "säker".

Tydligen är det så många som en av tre svenskar som enligt någon undersökning som Aftonslasken presenterar idag är beredda att för sin säkerhets skull bosätta sig innanför murar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3602660.ab


Var är vi på väg någonstans?? Har folk alldeles tappat koncepten och kollektivt blivit livrädda för allt i samhället?
Det påstås från alla möjliga håll, oftast från de som tjänar pengar på skiten att villainbrott ökar så grymt mycket fast enligt polisiär statistik så ökar det inte överhuvud taget...

Statistiskt sett inträffar ett inbrott en gång på 50 år i ett hus. Alltså är inte ens larm något att lägga ner flera tusen spänn om året på. Att ifrån en sådan statistik dessutom dra växlar på att man minsann måste bo i ett inhägnat område med likadana rädda människor är väl värre ändå....

Vill du bo så? Vore intressant med infallsvinklar från de som verkligen känner att det där är något som jag absolut måste satsa på.

Om jag någonsin hamnar bakom grindar och galler så beror det på att jag rånat en bank, jag flyttar inte in frivilligt...:)
 
Redigerat:
hmm, mitt hus är byggt -63 och det har aldrig varit utsatt för inbrott, kommer altså få påhälsning när som helst...
 
Jag skulle inte vilja bo så. Har hälsat på i ett sån't utanför Milano en gång och det skulle vara jättetråkigt om det blir så i Sverige också. Det måste finnas bättre sätt att lösa problem med inbrott.
 
Marive skrev:
hmm, mitt hus är byggt -63 och det har aldrig varit utsatt för inbrott, kommer altså få påhälsning när som helst...

Läge för någon att sälja ett larm....:)

Min gård då..som härstammar fr 1500-talet. Hoppas att det varit massor av inbrott under tidigare sekler..:)
 
Gated communities är så dumt. Där bor man för att riktigt peka ut för alla inklusive skurkarna att jag är så rik så mig måste ni råna. Bekvämt för tjuvarna att ha allt på ett och samma ställe, så behöver de inte reka så mycket.

Den enda i min bekantskapkrets (flyktigt bekant) som råkat ut för ett mord, fick sin dotter mördad innanför grindarna på den gated community där de bodde, utomlands, mördaren hade blivit insläppt av vakterna, som var fullt införstådda med att någon skulle skjutas, dottern råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt .

Vad jag vill ha sagt är att det är farligare att bo innanför grindarna på en sådan anläggning än utanför.
 
Delar uppfattningen att uttalade Gated communitys snarare inbjuder till kriminell verksamhet, man blir måltavla.. Vet ej hur det ser ut i övriga landet, men i Malmö är det på modet med låsta grindar och höga inhängnader bland många bostadsrättsföreningar, en form av halfgated community:rolleyes:

I övrigt kan nämnas att jag statiskt sett ligger illa till gällande inbrott, inget ovälkommet besök trots att kåken hade en bakdörr helt utan lås mellan 1958-1999..!
 
Cheesus, gated communities har funnits ett bra tag i sverige - Fågelbro golfklubb på värmdö tillhör väl en av de mera kända. Det är iofs inga stora stängsel - men visuella markeringar att här bor det folk som tycker att du inte hör hemma här (grindstolpar, sluten arkitektur, skogsdunge som döljer etc).

Vallentuna golfklubb har väl också en sådan precis bredvid sig.

Visst - inga vakter.

Det finns en enkel lösning på problemet med inbrott: att polisen lägger ner tillräckligt med resurser för att ta fast tjuven istället för att via telefon konstatera att de inte kommer att lösa det...
 
Får väl avvika lite från övriga då och säga att jag faktiskt inte skulle ha ngt emot att bo i ett sånt område. Gör man sitt livs investering och lägger många miljoner på sitt hus så har man också ett intresse av att området är så lungt och problemfritt som möjligt, det är väl inget konstigt och ganska naturligt egentligen?

Att det det som i USA skulle komma regelrätta instängslade området med vakter tror jag inte riktigt kommer att ske då det inte ligger i vår natur att låsa in sig så, utan i så fall blir det en öppnare variant som någon beskrev ovan.

Dock skulle jag inte se ngt negativt med att ha en vakt stationerad i området, har själv jobbat som väktare i ett bostadsområde i stockholm och den servicen det gav för de boende skulle jag verkligen inte ha ngt emot att ha även i mitt villaområde. Har inget med ngn sorts legkontroll för att komma in på området att göra utan bara en extra service och trygghet som man kan nyttja i många situationer.
 
Ytterdörren är ju normalt den innersta gränsen genom vilken jag kontrollerar/begränsar vilka som har tillträde till min bostad. Gated communities innebär ju egentligen inget annat än att jag och mina grannar i viss utsträckning vill flytta den gränsen utanför våra dörrar. Det är precis det man sedan många år gör med portkoder i flerfamiljshus, och det är det få som ifrågasätter.
 
Intressanta vinklingar, en sak som slog mig precis när jag läste Esox inlägg här ovan är om det är förenligt med allemansrätten som vi har i Sverige att hägna in bostadsområden?

Jag har inte en susning men om det är kommunala vägar osv så kan väl knappast boende i ett specifikt område stänga ute andra som kanske vill ta sig en söndagspromenad och titta på dyra hus...

Att utomstående inte får klampa in i privata trädgårdar är väl inget konstigt, så är det ju överallt.

Om det bildas en förening som äger all mark och har äganderätten till varenda kvm kanske det är annorlunda?

Någon initierad får gärna ge ett svar på detta.
 
Cheesus skrev:
Jag har inte en susning men om det är kommunala vägar osv så kan väl knappast boende i ett specifikt område stänga ute andra som kanske vill ta sig en söndagspromenad och titta på dyra hus...
Precis som du skriver så går det ju inte att genomföra ett inhägnat community i ett kommunalt område utan det kan bara ske vid exploatering av privat mark där man har kontroll på hela området.

Att däremot gå ihop i ett vanligt villaområde och på föreningsnivå upphandla ex vakttjänster är ju genomförbart precis på samma sätt som man kanske ansvarar för gemensamma lekplatser mm som ligger i samfällighet eller motsvarande.
 
Jag är ju mer för att sätta stängsel runt problemområdena och låta övriga vara så fria vi vill känna oss som i ett land som Sverige. Det är inte vi hederliga som ska ha murar runt oss... det är slummen.
 
Självklart kan man inte utforma gated communities så att man bryter mot lagen, t ex genom att förhindra tillträde till mark man inte förfogar över. Men gated communities behöver inte nödvändigtvis betyda att man utestänger människor med höga murar och vakter; jag ser t ex "Grannsamverkan mot brott" som en "mild" form av gated community, d v s att man flyttar en viss kontroll av sin bostad en bit utanför ytterdörren.

Jag har svårt att se den principiella skillnaden mellan en bostadsrättsförening som genom portkod förhindrar tillträde till lekplatsen, grillen och trädgårdsmöblerna på sin innergård och t ex en förening av radhusägare som på samma sätt vill ha kontroll över vilka som vistas på deras gemensamt ägda gångvägar och lekplatser.
 
Cheesus skrev:
Läge för någon att sälja ett larm....:)

Min gård då..som härstammar fr 1500-talet. Hoppas att det varit massor av inbrott under tidigare sekler..:)
Har faktist larm redan.
 
Tror knappast man vill bo i ett gated community bara för att slippa inbrott. Däremot skulle man slippa ungdomsgäng, klottrare, pedofiler, våldtäktsmän, moppeungar, buskörning etc. Man får dessutom en samhörighet som inte finns kvar i någon större utsträckning i dagens individualistiska sverige. Kul för kvinnor att våga sig utanför dörren ensama efter kl 21 också. Morden svenskarna på trinidad tobago skedde på ett gated community så det är absolut ingen garanti mot att slippa problem. Men den upplevda säkerheten är högre vilket är viktigast. Bättrar sig inte polisen kommer det bli jätteproblem med kriminalitet så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.