Hej.
Funderar på att bygga ett eget litet vindkraftverk.
Är det någon som gjort detta eller har några skisser på hur ett sådant kan byggas...
 
Så länge du håller dig till 12V eller annan klenspänning är det väl ok men hadde du tänkt dig 230 då blir det en massa tillståndssökanden osv.

12V har jag sett på webben tidigare.
 
Det finns en skatt på elproduktion men kör man bara för eget bruk och klenspänning så bör nog det vara lugnt. Har för mig att skatten bara gäller komersiell verksamhet
 
Har funderat länge men aldrig kommit till skott att bygga ett litet verk med en asynkronmotor för eget bruk.

Tiden har aldrig räckt till och "projekteringen" finns bara delvis i huvudet, många problem kvar att lösa innan (om) det någonsin blir verklighet.

Men det vore kul om fler var intresserade och kom med lösningar på olika problem, då kanske det går att jobba fram ett gemensamt koncept, man behöver ju inte alltid uppfinna hjulet två gånger.
 
Låter som en kul ide. Vad tror ni om en bilgenerator som första legobit
 
Kan man inte ta en elmotor och använda den som generator?
 
elmotor borde ju fungera..... frågan är hur man får "elen" in till huset?
eller i mitt fall är det i första hand meningen att det ska driva ett gäng el-element..
 
Fär en glad amatör är nog en eller flera helt vanliga stora 24V lastbilsgeneratorer enklast. De har egen magnetisering och fungerar utmärkt att t.ex. värma vatten med. All ström du tillverkar blir värme. Praktiskt problem är bara att ordna en högvarvig propeller som passar generatorn (finns mycket på webben att ladda hem och få hjälp att karva fram en riktig profil) och skydda den för vädret uppe i masten. Du behöver bara sköta praktisk säkerhet vid stora vindstyrkor. Masten bör vara lättfälld för service och underhåll.

Överkurs är när du blandar in ditt elverk. Vill du använda en asynkron motor - alla 2 eller flerpoliga motorer som har en kortsluten rotor typ ekorrbur inuti, behöver du ansluta den till ett redan befintligt nät. Så fort den av vinden drivs upp över sitt synkrona varvtal (3000 för 2-polig, 1500 för 4-polig osv.) så kommer den att bromsa hårt och ställa in en skillnad i varvtal som svarar mot eftersläpningen vid samma ström då den går som motor och mata ström ut på ditt nät. Upp till det varvtalet går den som motor. Kan kopplas in med en tachometer. Exempel: Om du tar en 10 kW motor som är stämplad 1445 vid full last kommer den att ge just 10 kW när du driver den 1555 RPM. Så klart att propellern måste fungera så att den ger just den effekten vid rimlig vindstyrka och har både säkerhet uppåt och påslag till nät nerifrån i varvtal så allt kan fungera automatiskt. Det är här de praktiska svårigheterna ligger för amatören. Om du har kontrakt med elverket så går det utmärkt, men det kräver en hel del investeringar i prylar och framförallt kunskap. Den som gillar modellflygplansbygge eller småflygplansbygge har här ett försprång.

Betydlligt dyrare men fullt ok är en likspänningsmotor och en frekvensomvandlare som ger en eller trefas vanlig nätspänning ut. Den kan inte mata nätet men du kan ansluta egna apparater. Framförallt använda standardapparater.

Googla lite så hittar du mängder med inspiration, lycka till.
 
  • Gilla
traditionalisten
  • Laddar…
Vi i Villa hade ett reportage från en gotländsk familj för nåt år sen som hade ett vindkraftverk. Hör med redaktionen om dom har den eller bibliotek?

Andra länkar:

http://hannevind.com/main.htm klicka på första sidan för att komma vidare
http://www.go.to/vindkraft
 
ejwbegysv skrev:
Kan man inte ta en elmotor och använda den som generator?
Det var det jag menade.
En "vanlig 3-fas elmotor" är en asynkronmotor.
Kravet för att det ska fungera är att man kör den snabbare än det synkrona varvtalet + att den är uppkoplad mot nätet för att få kapacitiv effekt för magnetisering.
 
Det går faktiskt att använda en asynkronmotor som generator utan att ansluta den till nätet genom att koppla en kondensator över den. Hur bra det blir vet jag inte. Och någon form av restmagnetisering måste väl finnas kvar i rotorn för att det ska fungera.
 
Kommer ihåg ett reportage för många år sedan (kalla fakta, tror jag det var) då det var en bonde som byggde ett vindkraftverk på sina ägor. Det visade sig bli dyrare med vindkraftverket då han producerade mer ström än vad han förbrukade. Han fick helt enkelt betala en massa skatt på elöverskottet.
 
Jag läste en artikel om ett nybygt område utanför Eskilstuna tror jag att det var där de hade solfångare på alla hustak och genererade (kommer inte ihåg hur) på något sätt ström ur detta. Den såldes till ett energibolag, pengarna detta generade betalade varje villas uppvärmning. Det var ett sammarbete mellan IVT, Eksjöhus (tror jag) och solfångartillverkaren. Sök på nätet så hittar ni säkert något om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.