Tvättmaskin bör ges kallt vatten, annars bli ylleprogrammet en mardröm lol
Varmvatten i diskmaskinen hinner dels kallna i röret, och även om man fyller i 3kg varmvatten kallnar det direkt när det sprids ut över 10kg rumstempererat diskgods.

däremot ökar ju den totalta mängden vamrvatten som ska användas, att värma 4ggr så mycket vatten med bergvärme som ger 3ggr pengrna blir ju en förlust i slutändan hur man än räknar.
använder du däremot fjärrvärme och bor i lägenhet med värme i hyran så kan det vara intressant med vv-anslutning av diskmaskin, både r privatekonomisk och miljösynvinkel.
eftersom ökat effektuttag i fjärrvärmenätet ger som biprodukt ökad elproduktion i kraftvärmeverket, vilket går på export till exempelvis danmark och resulterar i minskad kolanvändning.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
master_mimer skrev:
...Varmvatten i diskmaskinen hinner dels kallna i röret, och även om man fyller i 3kg varmvatten kallnar det direkt när det sprids ut över 10kg rumstempererat diskgods.

däremot ökar ju den totalta mängden vamrvatten som ska användas, att värma 4ggr så mycket vatten med bergvärme som ger 3ggr pengrna blir ju en förlust i slutändan hur man än räknar....
Det är därför VVC är användbart. Det kommer varmt vatten direkt. Att det "kallnar" direkt förstår jag inte. Öppnar man luckan när första sköljningen är klar är godset för varmt att ta i med händerna.
Har man inte bergvärme sedan tidigare är det ju inget argument att installera det för att köra varmt vatten i diskmaskinen. Det förstår nog alla. Det är snarare ett mervärde.
Hur får du ihop att det är "en förlust i slutändan hur man än räknar"? När jag räknar blir det vinst, dvs diskmaskinens elförbrukning kontra bergvärmens elförbrukning.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Är det inte torkfunktionen som värmt upp disken så den inte går att ta i.
 
Inte efter första sköljningen. ;)

Johan Gunverth skrev:
Öppnar man luckan när första sköljningen är klar är godset för varmt att ta i med händerna.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Immobil skrev:
Inte efter första sköljningen. ;)

Jag menar naturligtvis försköljning. Det första som händer i maskinen. :D
 
Jag förutsatte, att det var det du menade. :cool:
 
dagens tvätt medel och diskmedel mår bäst av att anslutas på kall vatten det beror på den kemiska uppsätningen i dem. så är det jag har fått höra.
sen värme aggregaten i tvätt maskinen respektiva diskmaskinnen klarar sig bäst om dem får anslutas mot kall vatten.
Jag läste i bruksanvisningen för eletrolux att den diskamskinen ska anslutas på kallvaten för att diska som bäst. och likadat med tvätt maskinen.
har även pratat med dem som instalerar tvätt/disk maskiner åt privata som inte använder storköks maskiner och dem säger lika dat att dem ska anslutas på kallvatten.
 
Kör min på varmvatten, inga problem än sålänge. Elektrohelios är märket. Står i bruksen att man kan ansluta kallt eller varmt men att kallt är att föredra.

Såklart att värmeelementet inte mår bra av varmvattnet, det får ju inte jobba för brödfödan nästan ;)
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
dagens tvätt medel och diskmedel mår bäst av att anslutas på kall vatten det beror på den kemiska uppsätningen i dem. så är det jag har fått höra.
Du tänker nog på fallet med biologiska tvättmedel med enzymer. Det är visserligen sant att enzymerna dör vid hög temperatur (typ över 60 grader), men det har inget med varmvattenanslutning att göra: Om man har ställt in maskinen på t.ex. 40 grader så blandar den automatiskt kallt och varmt vatten för att uppnå just 40 grader.

Faktum är att enzymer inte är verksamma vid låga temperaturer, så med varmvattenanslutning så kan de börja verkar snabbare.

Att enzymer skulle "tjäna på" en långsam temperaturstegring har jag inte hittat något som tyder på.

sen värme aggregaten i tvätt maskinen respektiva diskmaskinnen klarar sig bäst om dem får anslutas mot kall vatten.
Det låter osannolikt; sluttemperaturen blir ju densamma. Enda skillnaden är att med varmvatten så behöver elementen inte vara inkopplade lika länge.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
astrand skrev:
Du tänker nog på fallet med biologiska tvättmedel med enzymer. Det är visserligen sant att enzymerna dör vid hög temperatur (typ över 60 grader), men det har inget med varmvattenanslutning att göra: Om man har ställt in maskinen på t.ex. 40 grader så blandar den automatiskt kallt och varmt vatten för att uppnå just 40 grader.

Faktum är att enzymer inte är verksamma vid låga temperaturer, så med varmvattenanslutning så kan de börja verkar snabbare.

Att enzymer skulle "tjäna på" en långsam temperaturstegring har jag inte hittat något som tyder på.



Det låter osannolikt; sluttemperaturen blir ju densamma. Enda skillnaden är att med varmvatten så behöver elementen inte vara inkopplade lika länge.
det där med att värmeelementen mår bättre av kallvaten har med kalk avlagringar och andra avlagringar att göra.
 
Vad jag menade var att om du använder bergvärmevärmt vv så använder du 4/3 isf 1/1 varmvatten/el.
detta eftersom mängden varmvatten ökar iom att du även sköljer i vv.
vid kallinkoppling diskar du i elvärmt kv, men du sköljer före och efter disk i ovärmt kv.
om du inte aktivt på blandaren vrider om lagon till intag för huvuddisk, och sedan tillbaka till kv inför sköljningen.

Som sagt så är det från miljösynpunkt bara intressnt med vv-anslutning av diskmaskin i fjärrvärmenät med kraftvärmeproduktion.

ekonomiskt är är det även intressant i hyresrätt med "gratis" vv, (något värden ofta motsätter sig)

men öht är tvätt och diskmaskin med egen inbyggd blandare med dubbel anslutning intressant, hoppas det kommer fler konsumentmodeller framöver.
 
master_mimer skrev:
Vad jag menade var att om du använder bergvärmevärmt vv så använder du 4/3 isf 1/1 varmvatten/el.
detta eftersom mängden varmvatten ökar iom att du även sköljer i vv.
Nej, jag sköljer inte med varmvatten. Tvättmaskinen sköljer alltid i kallt. Annars vore det rätt meningslöst att ha dubbla vattenintag.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Kört min Elektrolux bänkdiskare i 5år på varmvatten.
Blir väldigt bra diskat.

Att en slangkoppling eller slang inte skulle klara 60 gradigt vatten låter helt otroligt?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
någon som vet om man kan koppla vattenledningen till en dunk i högt läge för matning. Har ej komunaltvatten eller brunn.
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.