Inför mitt byte av panna och ack till våren så funderar jag på att ha ett "slinglöst" system i acken. Frågan är om en tappvattenautomat tål hög tappning, man vill ju att frugan ska kunna ta varmvatten i kökskranen medan man tar en dusch.
Vilket system är mest energieffektivt?:confused:
 
Det är inget problem med vv försörjningen med TVA, Den är bättre än slingor/beredare vid stora uttag men därimot vid små/korta uttag är det möjligt att den inte är lika bra med tanke på skiktningen...
Dom finns ju i olika storlekar oxå, En dusch t.ex tar ca 23 kW vid 12 l/min så den ska inte va förliten

Dom flesta pelletspannor har ju en inbyggd TVA o det är då ingen långsammare lösning för att få vv iaf...

Här finns info på Baxi´s TVA http://www.baxi.se/UppladdadeFiler\Manualer\vxb33-53_S.061019_rev0.pdf
 
därimot vid små/korta uttag är det möjligt att den inte är lika bra med tanke på skiktningen?

Skulle små uttag störa skiktningen mer?
Jag hade tänkt mig att ha en 3 kubiks ack med borö shunt, plattvärmeväxlare till solfångaren, en tappvattenautomat och rakt inlopp/retur från/till pannan. Frågan är om allt detta förstärker skiktningen?

Jag har kikat på Baxi men även den här:cetethermvarmvattenautomat-villor-pi-9907922.html
 
  • 6802840.gif
Skiktningen förstörs av turbulens från inkommande vatten, har man ett trattformigt inlopp så saktas vattnet ner och lägger sig stilla och lugnt på den nivå som temperaturgradienten i tanken tillåter.
Tratten ska förstås ha den större öppningen in mot tanken...

Skiktningen har då inte så mycket med hur kort eller lång tid som vattnet strömmar in i tanken, endast hur turbulent det inströmmande vattnet är.

Kan man inte gå in med hetvattnet från pannan till tanken uppifrån - med konen sittande som ett fyrtorn ovanpå tanken - så kan man gå in i tanken från sidan.
Tratten för inkommande hetvatten från pannan vänds då med pipen neråt (som när man ska fylla på tanken i gräsklipparen) och placeras några centimeter under tankens topp. Röret för hetvattnet från pannan går då in under tratten, till trattens pip.
Praktiskt taget samma utmärkta skiktning erhålles då som med en extern tratt.
 
Redigerat:
Jag skulle ha tagit en tappvattenautomat
Ang Borös shunt så har väl den diskuteras här på forumet. Den förstörde siktningen.. Använd sök.

Har du läst rapporterna från SERC
http://dalea.du.se/research/archive...2ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf
http://dalea.du.se/research/archive...9570/5ed26da0-3895-4c63-896e-ccb5a1e80f6b.pdf

Det är nog bäst att montera en elektrisk ventil på returen från tappvattenautomaten.Det finns risk att det blir självcirklation igenom växlaren annars.
 
Oj! det var mycket på en gång...

Först, vad för plåt ska jag använda till konen? Ska jag ha koner till alla inlopp i acken eller bara till varmvatten inloppen?
Blir det problem med en rektangulär ack?

Sedan, rapporterna från SERC bygger på att man har en solslinga i botten av acken men men om en plvvx kan föra över vv från solfångaren minst lika effektivt
eller tom effektivare med tanke på skiktningen.
hmm.. ingen borö shunt då alltså..
 
Apropå boröshunten så kan den också ersättas med "rakt"(ursäkta, med koner förstås) utlopp och retur på acken från radiatorerna.
 
Materialet i konen bör nog vara samma som i tanken och samma tjocklek också om man sätter den externt.
Nu pratade jag om min egen ståltank med fyra mm vanlig stålplåt.

Alla inlopp i tanken bör ha trattformade öppningar men placeras förstås på olika ställen i tanken, inlopp för hetvatten upptill och inlopp för kallvatten i botten på tanken.
Personligen har jag tre trattar, även returen från elementen har tratt (nertill i tanken).

Formen på ackktanken har ingen betydelse för skiktningen.

Sedan undrar jag om man verkligen får självcirkulation genom värmeväxlaren när man inte förbrukar något tappvarmvatten, när värmeväxlaren är varm stannar ju cirkulationen av. Om värmeväxlaren är isolerad.
 
Redigerat:
Jag skulle satt shunten på laddledningen och radiator returen på returen till pannan.Skall du bygga in tanken så slipper du då han shunt automatiken nära tanken.
Bra om man skall isolera med lösull typ
 
klex skrev:
Sedan undrar jag om man verkligen får självcirkulation genom värmeväxlaren när man inte förbrukar något tappvarmvatten, när värmeväxlaren är varm stannar ju cirkulationen av. Om värmeväxlaren är isolerad.
Det var någon på pellets.info som hade fått det.
Det nämde även en som jag pratde med på SERC.
Man kan ju prova först
 
Jodå Andreas, du har rätt, det kan nog faktiskt bli en liten självcirkulation. Men då har man väl missat att isolera utgående ledning från värmeväxlaren till tanken, alltså returen.
Den värme som denna ledning förlorar till omgivningen måste då kompenseras av en mycket blygsam cirkulation från tanken genom värmeväxlaren.

Men det kanske inte är så dumt med en värmeväxlare som redan är varm när man ska duscha, varmvattnet kommer fortare och Legionellan trivs sämre i värmeväxlaren.
 
Cetetherm Varmvattenautomat har en tempera- turstyrning som medför att tappvarmvattnet i värmeväxlaren inte värms då tappningen upphör.

Betyder ovanstående att skiktningen bibehålls bättre...
 
"shunten på laddledningen och radiator returen på returen till pannan"

Det där sparar en hel del rör och hål i acken.:D
 
Jag vet inte varför men enligt termoventiler el i instruktionerna till laddomat 21 avråder man från att koppla in radiatorkretsen på laddkretsen, Vet inte varför men de säger dom iaf..

Som sagt ingen Boröshunt ska du ha iaf, Är det nått som förstör skiktningen så är det den då returen går genom hela tanken värms den samt kyler tanken i toppen..
 
Om jag nu ska ha radiatorinloppet på acken istället då(om laddomaten skulle strula) då måste jag ha 9 hål i tanken + dykrörshål för temp.helst på kortsidan pga isoleringen( ca 200-300mm)
Spelar det stor roll hur nära inloppen/returerna sitter i förhållande till varandra? (både i höjd och sidled)
Med tanke på att kunna hejda vattenflödet med koner så kan det ställa till med platsbrist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.