Hej,

Har anlitat en VVS-firma som saltar sina fakturor något jävulskt. Inget nytt under solen men i detta fallet är det 100-200% mer än vad jag kan se på sajter som rinkaby, maniarmatur etc. Det gäller genomgående för press. rör, raka kopparrör, blandarfästen etc etc Exempel:

FMM vattenutkastare vill dom ha 1800:- för. Hittat samma för 500:-.
Raka 22 kopparrör vill dom ha 155:-/m. Rinkaby vill ha 76:-/m
15 MA blandarfäste vill dom ha 1115:- för. Rinkaby vill ha 300:- för samma.

Jag skall gå en match i veckan med dom och undrar vad jag kan göra? Vart kan man vända sig? Vad biter? Finns det några riktpriser man kan utgå ifrån? Hur ser VVS:arnas normala marginaler ut på material?

På förhand tack!

- Måns
 
Jag har inte själv drabbats så hårt av dem eftersom jag endast har inhandlat småprylar av typ övergångar och småkopplingar. Men jag har en känsla av att vi skall kolla upp det här på forumet.

manso: fråga firman hur det kan komma sig att prisskillnaden är så stor.
 
Det enda goda råd man kan ge när jobbet väl är utfört är att man diskuterar det hela och ser om man kan komma till en lösning.

Det man borde ha gjort innan man gav dem jobbet var att diskutera materialpriserna. Hantverkare jagar inte bästa pris på Internet, utan de handlar där det finns på lager och går snabbt att få sakerna. Där de kan få faktura på grejerna som kan betalas när slutkunden betalat sin faktura. Där det är enkelt att parkera och alla förstår vad man pratar om. Därför kostar det med största sannolikhet en hel del mer pengar än vad man kan hitta på Rinkaby.

Däremot tycker jag att en del av de priser du visade på var lite i häftigaste laget, så ta ett snack med dem.
 
swetrot har ju rätt i saken som han diskuterar...för dig som kund, hade du accepterat att jobbet drog ut på tiden för att hantverkaren skall leta olika ställen att handla varor? För att han skall sitta och kolla runt var han kan få bäst pris på div. material? Missa tid för att han skall åka runt och handla på flera olika firmor för at priset är bättre där?
Företagarna har ju oftast en eller ett par butiker de alltid handlar av, av olika skäl och där är priserna kanske inte lika bra som du kan få pga av många orsaker.
Om ni hade diskuterat detta innan och du hade sagt att du stod för att skaffa fram allt material, alternativt att du åker och köper allt efterhand han behöver det så kanske det gått annorlunda, men hade du själv velat det verkligen? Tagit mycket tid, arbete och energi från dig med då....?

Snacka med dem och hör dig för bara varför det är så dyt mot de priser du sett, kanske du får veta var han handlar och du kan kolla upp priserna själv i den butiken och sedan jämföra med fakturerat pris med mera. Rena överpriser från hantverkare skall man inte acceptera, men det kommer alltid att finnas billigare ställen att handla på om man letar tillräckligt hårt :)
 
Att hanterkare behöver ett bra pålägg på materialet är naturligt, det kostar faktiskt pengar att hålla lager. Inköp kostar pengar, bundet kapital kostar pengar, inkurrans kostar pengar, lagerlokal kostar pengar, osv

Dessutom är det i många fall så att timdebiteringen inte räcker till för att täcka kostnaderna. Det är inte bara hantverkarens lön som 350 kr/h skall räcka till, utan även kontor, servicebil, revision, administration, försäkringar, arbetsgivaravgifter, mm, mm.

De hantverkare jag talat med (bla elektriker som slutat) säger alla samma sak; det går inte att leva på timdebiteringen.

Som egen företagare, dock i en helt annan branch, är jag böjd att hålla med.

Men visst är det irriterande att betala skjortan för jobb som man inte klarar själv.
 
Vissa av påläggen verkar konstiga, men det är ganska normalt att du får betala 100-200% mer än lägsta internetpris när du köper vvs material via hantverkare. På elmaterial kan skillnaden helt normalt vara 7-800%.

Om man prutar innan jobbet så tror jag att det i många fall går att få en del rabatt.

Som tidigare inlägg säger, diskutera med hantverkaren.
 
A
mycke_nu skrev:
Att hanterkare behöver ett bra pålägg på materialet är naturligt, det kostar faktiskt pengar att hålla lager. Inköp kostar pengar, bundet kapital kostar pengar, inkurrans kostar pengar, lagerlokal kostar pengar, osv
Helt, korrekt, sen kan man diskutera hur mycket det kostar med t.ex. lagerhållning när hantverkaren antagligen åker och köper det mesta samma dag som det ska användas hos kunden och ofta timdebiterar för att han åker och handlar, 250 spänn i ersättning+timdebitering för att åka handla en pryl för 250 spänn, det är bra hyra för 10 kvadratcentimenter plats i hantverkaren bil under 4 timmar. :)
mycke_nu skrev:
Dessutom är det i många fall så att timdebiteringen inte räcker till för att täcka kostnaderna. Det är inte bara hantverkarens lön som 350 kr/h skall räcka till, utan även kontor, servicebil, revision, administration, försäkringar, arbetsgivaravgifter, mm, mm.

De hantverkare jag talat med (bla elektriker som slutat) säger alla samma sak; det går inte att leva på timdebiteringen.
Det är väl inte kundens problem att hantverkaren anser att han har dålig timpenning?

I mina ögon är det enbart ett fult sätt att på ett mer eller mindre dolt sätt försöka höja sin upplevt låga timpenning. Det vore mycket bättre att slänga alla dessa dubbla prislistor och skumma materialpålägg och istället kommer kund och hantverkaren överens om ett vettigt timpris och ett skäligt pålägg på materialet. Det skulle göra att alla dessa trådar om ockerpriser på material skulle försvinna. Nuvarande system skapar bara osämja och misstroende.

Som kund vill jag betala en bra timpenning till en hantverkare som gör ett bra jobb. Jag vill inte betala hantverkaren olika mycket i "lön" beroende på hur mycket material som går åt och beroende på vilka produkter jag behöver och vill ha i mitt bygge.

Jag är själv egenföretagare (ej hantverkare) och låter leverantörerna fakturera kunden direkt. Min kund får pris utan pålägg och jag slipper ligga ute med pengar och tar ingen risk för att kunden inte betalar. Jag timdebiterar däremot för att jag beställer eller åker och handlar.
 
Råkat ut för samma sak hos elektrikern. När jag påpekade att jag vet vad sakerna kostar hos grossist, blev han rätt sur och irriterad. Och då pratade jag om priser innan deras rabatter. Men han sänkte faktura i alla fall.

du som kund förväntas betala fakturan snällt och snabbt utan att grubbla över den!
 
A
Klart han blev sur och irriterad, han kunde ju inte skinna dig på pengar som han hade tänkt. Att alltid bli sur och irriterad bidrar också till att kunder undviker detta ämne för att inte stöta sig med hantverkaren, vilket är precis vad hantverkaren vill.

Det ingår s.a.s. i konceptet med dessa vansinnespålägg att hantverkaren ska bli sur och därmed också antyda att hans priser inte får ifrågasättas av kunden.
 
bra-byggare skrev:
Det är väl inte kundens problem att hantverkaren anser att han har dålig timpenning?

I mina ögon är det enbart ett fult sätt att på ett mer eller mindre dolt sätt försöka höja sin upplevt låga timpenning. Det vore mycket bättre att slänga alla dessa dubbla prislistor och skumma materialpålägg och istället kommer kund och hantverkaren överens om ett vettigt timpris och ett skäligt pålägg på materialet. Det skulle göra att alla dessa trådar om ockerpriser på material skulle försvinna. Nuvarande system skapar bara osämja och misstroende.

Som kund vill jag betala en bra timpenning till en hantverkare som gör ett bra jobb. Jag vill inte betala hantverkaren olika mycket i "lön" beroende på hur mycket material som går åt och beroende på vilka produkter jag behöver och vill ha i mitt bygge.
Problemet är såvitt jag förstår att det är svårt för seriösa hantverkare (elektriker är det fall jag är mest bekant med) att försvara höga timpriser när det finns gott om mindre seriösa aktörer och extraknäckare som jobbar för 300 kr/tim. Det går helt enkelt inte ihop.

Lösningen blir då att lägga ett rejält pålägg på materialet. Detta fungerar säkerligen mot 95% av alla kunder som inte har en susning om vad saker kostar.

Vad vi än tycker om uppläggen, hög timpenning alternativt höga pålägg, så måste allting betalas. Yrkesmannen måste få lov att tjäna pengar, annars finns det snart inga yrkesmän. Idag fattas det tex ca 5000 elektriker i Sverige och prognosen är 10000 om några år.

Vad som är den bästa modellen för debitering får den fria marknaden bestämma, och just nu verkar marknaden ha bestämt att det skall vara låg timdebitering och höga materialpålägg.

Full Disclosure: Själv köper jag elmateriel på konkursutförsäljningar och gör alla installationer själv. Men det är ju alltid kul att komma med pekpinnar. :D
 
Jag skrev ett inlägg igår som av någon anledning försvann! :confused:

Taget från konsumentköplagen:

Paragraf 35 "Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."

Det är mao klart och tydligt att en hantverkare inte kan ta hur mycket betalt som helst för varor mot en konsument. Jag vet inte hur lagen tillämpas för ett fall som detta men jag tror inte det är omöligt att trådskaparen kan ha rätten på sin sida.

Hur som helst kan det vara en sista utväg i en diskussion med hantverkaren att faktiskt påtala att det finns regler och lagar kring prissättning mot konsumenter!
 
Som jag tolkar denna paragraf 35 i konsumentköplagen så finns det en rätt så stor frihet för en hantverkare att debitera vad denne anser vara rimligt.

Det står ju inte att priset skall vara lika lågt som vad konsumenten kan hitta på Internet precis. Omständigheterna är dessutom sådana att hantverkaren inte fått några instruktioner om var materialet skall köpas, utan har så effektivt som möjligt gjort ett bra jobb med godkända materiel på en så kort tid som möjligt, vilket varit till gagn för kunden vid timdebiteringen.

Jag tycker det är helt OK att hantverkare tjänar en slant på att sälja material. Sedan gillar jag inte att en del hantverkare har antagit en går-det-så-går-det-attityd där man alltid skall försöka klämma kunden på extra pengar.
 
Oftast så är ju de priser hantverkaren försöker få ut dokumenterbara som "normala" genom prislistor hos deras grossist. Att hantverkaren sedan har så mycket rabatt att han själv köper billigare hos grossisten än hos rinkabyrör, eller elbutik.se eller vad det nu handlar om är en annan sak. Hans pris går att verifiera som skäligt och normalt för branschen, iom att grossisten har det i sin prislista.

De som sedan försöker ta ut ännu mer än grossisten har i sin prislista är en annan sak.

Men ren objektivt så går det inte att hävda att internetpriset är "normgivande" internet butiken ger oftast inte samma service vad gäller leveranstider eller bredd på sortiment som hantverkaren behöver, därmed faller det bort som rimligt alternativ, och då är det inte rimligt att använda ens som prisjämförelse.
 
manso skrev:
Hej,

Har anlitat en VVS-firma som saltar sina fakturor något jävulskt. Inget nytt under solen men i detta fallet är det 100-200% mer än vad jag kan se på sajter som rinkaby, maniarmatur etc. Det gäller genomgående för press. rör, raka kopparrör, blandarfästen etc etc Exempel:

FMM vattenutkastare vill dom ha 1800:- för. Hittat samma för 500:-.
Raka 22 kopparrör vill dom ha 155:-/m. Rinkaby vill ha 76:-/m
15 MA blandarfäste vill dom ha 1115:- för. Rinkaby vill ha 300:- för samma.

Jag skall gå en match i veckan med dom och undrar vad jag kan göra? Vart kan man vända sig? Vad biter? Finns det några riktpriser man kan utgå ifrån? Hur ser VVS:arnas normala marginaler ut på material?

På förhand tack!

- Måns

Hantverkare saltar materialpriser. Inget nytt under solen. Dvs, för att få upp förtjänsten.
Rätt kul är när vvs:are rekommenderar t ex varmvattenberedare etc av märken där de själva har störst avanser.

Lite skojeri, men så funkar det.
Alternativ är att ta ett snack över vilken rabatt han kan erbjuda dig på materialet, alternativt vad det kostar ifall du köper material och han installera. Det senaste har jag själv gjort.

Lät en vvs:are göra vanlig installation med duschblandare, toastol etc.
Jag köpte materialet, och vvs:aren kom, fi fan va sur han var :D
(material var enl. spec så där var inget att klaga på, samt timdebitering var uppgort med offert)
 
A
Badger skrev:
Lät en vvs:are göra vanlig installation med duschblandare, toastol etc.
Jag köpte materialet, och vvs:aren kom, fi fan va sur han var :D
(material var enl. spec så där var inget att klaga på, samt timdebitering var uppgort med offert)
Jag förstår det, för återigen, det ingår s.a.s. i konceptet att bli sur för att tydligt visa att man strider om dessa pålägg och att du som kund ska hålla dig borta från detta ämne. "Förhandla gärna om timpenningen, men mina materialpålägg, de ger du f*n i!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.