Hej,

Vi ska montera en täljstenskamin i vårt hus. Vi vill förutom mysighet även ha lite nytta av kaminen till uppvärmning. I övrigt har vi bara en frånluftsvärmepump.
Hur mycket täljsten ska man satsa på ?

Räcker det med en kamin på 270kg
http://www.eldabutiken.se/index.php?pageID=32&productID=126

Eller ska vi satsa på en på 450 kg
http://www.eldabutiken.se/index.php?pageID=289&productID=220

Problemet blir att vi måste förstärka bjälklaget om vi väljer den tyngre kaminen.

Tacksam för svar.
 
Hej,
Ingen av de kaminer du funderar på har täljsten till värmelagring.

För att värmelagring skall fungera på ett sätt värt namnet,
skall eldstaden vara gord av eller vara i kontakt med täljsten.
Anledningen är att manteln på dom du länkat till blir ca 60-80 grader MAX.
Om du i stället eldar direkt mot täljsten, du kan du värma denna sten massa till
ca 300 grader. Detta ger en otrolig skillnad i värmeavgivning över tid.

Vad jag talar om är naturligtvis täljstensugnar, Tulikivi eller Nunnauuni.

Om du vill ha en täljstenfärgad braskamin, för all del köp en,
men tro inte att den lagrar värme i proportion till sin vikt.

www.Tulikivi.com
www.Nunnauuni.fi


//
 
Håller med dig strandberg men... en vanlig plåt kamin med täljsten håller garanterat längre värme än utan.. men som du säger så blir ju inte det lika effektiv som en mycket dyrare tex Tulikivi.......
 
Vi har en contura 650T (tror jag den heter) på 270 kilo.
När vi eldat den i ett par timmar så håller den sig varm i 6-8 timmar efteråt, lite beroende vad man menar med "varm"

För vår del är det ett perfekt komplement till både vår luft-vatten värmepump och till vår Vedpanna, eftersom termostaten i huset känner av direkt när vi eldar i kaminen och när den börjar svalna.

Det hade ju självklart varit trevligt om den höll värmen längre, men jag skulle inte vilja att utsidan av täljstenen var 300 grader...:p
 
Hej,
NIBE Brasvärmes täljstenskaminer lagrar också värme (alla modeller!). Här är det bara frågan om en annorlunda förbränningsteknik.
NIBEs eldstäder är svan-märkta. Har ni sett en svan-märkt Tulikivi eller Nunnauuni? Som du ser är det inte så svårt att välja den mest effektiva ved-eldade värmekällan!
Mvh från de tunga eldstädernas förlovade land, Finland
 
Tack för alla svar.
Vet inte om det blivit lättare eller svårare att välja. Men en täljstensugn är inget alternativ för oss.
Finns det någon som installerat en kamin som väger ca 500kg eller tyngre på ett bottenjälklag av trä, alltså när det inte är en gjuten platta utan en "torpargrund" ? Hur förstärker, alternativt vet man att det håller?

MVH
 
Redigerat:
irjalca skrev:
Hej,
NIBE Brasvärmes täljstenskaminer lagrar också värme (alla modeller!). Här är det bara frågan om en annorlunda förbränningsteknik.
NIBEs eldstäder är svan-märkta. Har ni sett en svan-märkt Tulikivi eller Nunnauuni? Som du ser är det inte så svårt att välja den mest effektiva ved-eldade värmekällan!
Mvh från de tunga eldstädernas förlovade land, Finland
Har du sett någon finsk produkt som är svanmärkt? :)
 
[NIBEs eldstäder är svan-märkta. Har ni sett en svan-märkt Tulikivi eller Nunnauuni? Som du ser är det inte så svårt att välja den mest effektiva ved-eldade värmekällan!/QUOTE]

Dom är/var svanenmärkta!
Märkningen sitter tryckt på baksidan på "ugnsboken".
Jag antar att även min nya ugn (LU2800) är svanenmärkt, om inte bryr jag mig inte.,
Det viktiga är inte vilken marknadsföing som omger produkten, utan vad den levererar i praktiskt bruk, i detta fall låga emmisioner.

Här är lite mer info:
[länk]
 
Redigerat:
Hur länge tar det att elda upp en sån stor täljstenspjäs?Hur lång tid alltså?

Själv ägare av en contura utan täljsten men det tar väl 10-15 min från låt säga 19 C att elda upp huset till 22 C ....Går väldigt snabbt men avtar desto fortare.....Men tänkte man skall ju kunna vara i rummet där kaminen står utan att flyta bort .....
Nu inte menat som nåt negativt med stor kamin (täljsten) ...fick kompletera mig lite...

Mvh
 
Redigerat:
PX-21,
I mitt förra hus hade jag en 2,6 tons Tulikivi bakugn.
Huset var 1,5 plans, timrat med 45mm isolering inne och utanför timret,
tvåglas kopplade fönster, 20 cm i rockwool taket och totalt 110 kvadrat.

Eldningsförlopp på vintern ned till -10 enligt nedan:
Kommer hem vid 17 tiden, eldar ett ilägg på ca 20 kg. (ibland mer)
Då är det ca 19 grader i köket, ca 17-18 i övriga rum, temeratur i bakugnsvalvet
ca110 grader.

Elden brunnit ut efter ca 1,5 timma, ca 320 grader i valvet. (max)

Max temp i köket vid 22 tiden, ca 22 grader.

Vid 06 tiden på morgonen efter är det ca 21 grader i köket, ca 20 i övriga rum.

Kommer hem vid 17 tiden osv...........

OBS ingen annan värmekälla inkopplad.

Har beställt en till till nya huset också.......
 
Det lät ju" kanonas" det där ...Ingen" ful-el "där inte....;) .....:cool:

Mvh
 
Vi har en Nunnauuni Wilma6 med toppanslutning på ca 2000kg som vi håller på att torkelda. (Enligt montörens instruktioner). Vi är nu uppe i 3-4 små inlägg och ugnen är då kanske 45-50 grader vid rökgångarna och kall i övrigt. Dagen efter är den fortfarande ljummen vid rökgångarna fast vi inte stänger vare sig luft eller rök spjället (för att vädra ur ev fukt). Ska bli spännande när man brassar på fullt hur det funkar.
 
Ofta har folk en övertro på täljstenens egenskaper vilket tillverkarna så väl vet och drar fördel därav. Många småkaminer förses med en liten dekor av täljsten och priset på kaminen höjs med 2-3000:- vilket kunden tolererar i tron av att den skall ge värme hela natten.Täljstensmagasin under 500 kg får nog snarare ses som dekoration(och för att lura folk) En viss värmelagring får naturligtvis en något lättare kamin men inte till propotion till extrakostnaden. När ugnen kommer upp i Jakims storlek så börjar det likna nåt.
 
Japp, det var det jag försökte säga i inlägg 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.