Förutsättningarna är följande: 1-plans lösvirkeshus på 140 kvm plus källare, byggt 1974 i Umeå. Ful mexitegelfasad. Nya Elitfönster 2008. Isolering enligt den tidens normer, dvs. måttlig.

Jag funderar på att riva bort den fula mexitegelfasaden och ersätta den med vanlig lockpanel. Tanken är att ta bort befintligt mexitegel, tilläggsisolera med lämplig isoleringsskiva (t.ex. Isover fasadskiva 31) och sätta lockpanelen utanpå det (givetvis ventilerad). Hela konstruktionen ska i princip rymmas inom samma bredd som nuvarande kontruktion, så det kan inte vara någon särskilt tjock isolering, men 50 mm borde få plats.

Är det någon som har en uppfattning om vilken effekt en sådan åtgärd skulle få för isoleringen, både ur värme- och ljudsynpunkt? Jag förutsätter att det läcker ut mindre värme, men blir effekten märkbar? I dagsläget är ljudisoleringen rätt dålig. Flygplanen som flyger över huset på ganska låg höjd hörs väldigt väl. Blir ljudisoleringen bättre eller sämre med den nya konstruktionen?
 
Ljudisoleringen blir sämre!

Med de 50 mm isolering du tänker dig blir kanske VÄGGENS isolerförmåga 25 - 30 % bättre. En gissning utan att ha sett din väggkonstruktion.
Tveksam lönsamhet om det är värmeekonomin enbart du är ute efter. Lönar sig nog bättre att installera bergvärme eller liknande.

Får du verkligen inte plats med mer isolering - mexistenen är ju 120 mm tjock?
Tex genom att isolera mellan spikreglarna?
 
Nu har jag inte någon sten framför mig, utan kollade på Yxhults hemsida och där fanns smalare stenar. De rundhuggna var 100 mm tjocka. Det kan ju dock ha ändrats sedan 1974. Anta att mexistenen trots allt är 120 mm tjock. Då kan jag få dit en 80 mm skiva istället.

Den primära anledningen till att jag funderar på dessa åtgärder är att fasaden är väldigt ful. Det skulle vara snyggare med trä (visst, mer underhåll, men det kan jag acceptera). Om jag ändå ska bort med mexiteglet passar jag naturligtvis på att tilläggsisolera.
 
Finns det någon annan lösning som ger bättre ljudisolering på samma väggtjocklek utan att vara extremt dyr?
 
Ljudisolering ska vara tung och ha låg E-modul, låg styvhet för att kunna stoppa ljudenergin.
Gipsskivor brukar vara bra. Du skulle kunna sätta några inne i väggen.
Tänk på att täta alla skarvar isåfall.
 
Okej, det låter rimligt. Men hur kan det tänkas att väggkonstruktionen ser ut? Längst in vet jag att det är någon slags rejält tjock masonite. Sedan antar jag att regelstommen med isolering kommer (ångspärr först kanske?). Utanpå det sitter väl någon slags skiva som vindskydd? Min tanke var att inte ta bort den skivan i så fall. Kan jag ha rätt i att väggen ser ut så? Kan jag i så fall sätta gips utanpå befintlig skiva, sedan fasadskivan (alltså isoleringen), därefter läkt och sist panel?
 
Andrez skrev:
Okej, det låter rimligt. Men hur kan det tänkas att väggkonstruktionen ser ut? Längst in vet jag att det är någon slags rejält tjock masonite. Sedan antar jag att regelstommen med isolering kommer (ångspärr först kanske?). Utanpå det sitter väl någon slags skiva som vindskydd? Min tanke var att inte ta bort den skivan i så fall. Kan jag ha rätt i att väggen ser ut så? Kan jag i så fall sätta gips utanpå befintlig skiva, sedan fasadskivan (alltså isoleringen), därefter läkt och sist panel?
Tror att du har rätt om väggens uppbyggnad.

Sätt gipsen utanpå den gamla vindskivan, precis som du tänker dig.

Hur tjocka är dina väggar nu? Totalt?
 
Andrez skrev:
Finns det någon annan lösning som ger bättre ljudisolering på samma väggtjocklek utan att vara extremt dyr?
mexitegel ;)
 
Jag vet inte på rak arm hur tjock väggen är. Jag ska mäta när jag kommer hem.

Mina föräldrar bor några hundra meter bort och hos dem hör man knappt flygplanen. Men då är det också ett gammalt stenhus som dessutom är tilläggsisolerat. Vi lär väl aldrig nå upp till samma ljudisolering som i det huset, men lite bättre skulle det gärna få vara.
 
Om nu ljudisoleringen utan gipsskiva blir sämre, kommer man då åtminstone upp i samma nivå med gipsskiva?

Tack för hjälpen, förresten.
 
gaia skrev:
mexitegel ;)
Synd bara att det ska vara så fult! Om det hade varit en slät sten hade jag inte haft samma problem med det.

Ett annat alternativ för att förändra fasaden kunde vara att putsa på mexiteglet, men det kan jag tänka mig är dyrt och svårt att göra själv med bra resultat. Då får man ju ingen extra värmeisolering, men oförändrad ljudisolering. Om man bortser från underhållet skulle jag föredra träpanelen, men om man räknar med underhållet blir valet inte lika lätt.
 
Andrez skrev:
Om man bortser från underhållet skulle jag föredra träpanelen, men om man räknar med underhållet blir valet inte lika lätt.
Då pratar jag om utseendet.
 
Andrez skrev:
Synd bara att det ska vara så fult! Om det hade varit en slät sten hade jag inte haft samma problem med det.

Ett annat alternativ för att förändra fasaden kunde vara att putsa på mexiteglet, men det kan jag tänka mig är dyrt och svårt att göra själv med bra resultat. Då får man ju ingen extra värmeisolering, men oförändrad ljudisolering. Om man bortser från underhållet skulle jag föredra träpanelen, men om man räknar med underhållet blir valet inte lika lätt.
Undrar om du tänker rätt där?
Tror att det är billigare att putsa!
 
Jaså, tror du det? Har du någon uppfattning om priset per kvadratmeter, om jag anlitar proffs? Puts är absolut inte ett ointressant alternativ. Det handlar alltså om rundhugget mexitegel, som bilden visar, så det går åt en del material för att göra väggen slät.
 
  • SG103339_stor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Priser varierar så kraftigt med orten så jag vill inte ge ngt rakt av.
Sen kan det löna sig att vänta lite så byggboomen hinner lägga sig ngt.
Då sjunker priserna direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.