Swetrot skrev:
Nej, det är nog inte olagligt om man sköter det hela snyggt enligt det upplägg jag beskrev. Varför skulle det vara olagligt att styra hur produkterna av ett visst märke skall profileras?

Alldeles oavsett vad konkurrensverket och lagböcker påstår så kan du ju titta dig omkring och fråga dig varför bensinen kostar lika mycket på alla ställen, varför mjölken kostar ungefär lika mycket, eller varför sportkläder av specifika märken har liknande prislappar i alla butiker. Samma sak med LEGO-byggsatserna till barnen, reservdelar till bilen eller kvällstidningen.

Priserna styrs inte av dem som säljer produkten, utan av dem som producerar varan. Och i de fallen blir du inte det minsta upprörd, men om du inte får rabatt på Festool, då är det olagligt.
Tycker att du bara har delvis rätt swetrot. I praktiken är det givetvis som du säger, svårigheter med bevisning och möjligheterna att jobba runt systemet gör att det är svårt att fälla festool för detta beteende. Men det är bara en del av diskussionen. Den andra är den mer teoretiska biten. Om festool utöverar tryck mot återförsäljarna för en vertikal priskontroll så är detta inte OK. Att så sker finns det väldigt mycket som tyder på. Att det är svårt att leda i bevis är en annan sak.

Att det sen är fel på många andra marknader också spelar enligt min mening ingen roll i detta fall. Dessutom tror jag inte att exempelvis butiker som säljer sportkläder med rabatt för att du köper mycket på en gång blir utsatta för press från ex. Nike pga. detta? Men här har jag egentligen ingen koll.....Dock upplever jag åtminstone inte att sådant tryck finns från andra verktygstillverkare, makita, dewalt, bosch etc.
 
Det är som huvudregel olagligt för en producent eller generalagent eller annan att styra prissättningen ledet nedanför.
 
Swetrot skrev:
Nej, det är nog inte olagligt om man sköter det hela snyggt enligt det upplägg jag beskrev. Varför skulle det vara olagligt att styra hur produkterna av ett visst märke skall profileras?
Varför det skulle vara olagligt får du fråga Riksdagen/EU parlamentet(?) om. MEN konkurrensbegränsning ÄR olagligt.

Swetrot skrev:
Alldeles oavsett vad konkurrensverket och lagböcker påstår så kan du ju titta dig omkring och fråga dig varför bensinen kostar lika mycket på alla ställen, varför mjölken kostar ungefär lika mycket, eller varför sportkläder av specifika märken har liknande prislappar i alla butiker. Samma sak med LEGO-byggsatserna till barnen, reservdelar till bilen eller kvällstidningen.
Nja, då är vi inne på vertikala och horisontella begränsningar igen.

Vad det gäller dina exempel så kan vi ju ta dem i ordning:

Bensin - har varit förmål för utredningar om kartellbildning (Horisontell alltså). Priset styrs dock INTE av leverantörerna.

Mjölk - Kostar olika! Kolla på bensinmacken vs. bulkbutiken typ Willys. Vad det gäller att de kostar relativt lika är mest en effekt av att att priset är lågt - procentuellt sett är det dock stort. Tror mest det har med att göra att marginalerna är små. Har aldrig ens reflekterat över att t ex Arla skulle försöka hålla priset uppe.

Sportkläder ??? (någon)

LEGO - Tror INTE att LEGO håller priset uppe då det finns prisdiversifiering. Dvs ganska ofta typ 30% på rea. Är priset för lika så är det nog kedjorna som ev. har kommit överens om ngt.

Swetrot skrev:
Priserna styrs inte av dem som säljer produkten, utan av dem som producerar varan..
Tycker att har dåligt på fötterna för ngt sådant påstående. Kom gärna med ett mer konkret exempel hur och var detta förekommer. Säger inte emot att det skulle kunna förekomma men dina exempel hittils ger nog inte fog för att komma med ett sådant påstående.

Swetrot skrev:
Och i de fallen blir du inte det minsta upprörd, men om du inte får rabatt på Festool, då är det olagligt.
Vem säger att jag INTE bilr upprörd resp. BLIR det? Har aldrig grinat över att jag inte fått rabatt på Festool då jag bara köpt ngt maskin åt gången. Varför skulle jag få rabbatt?
 
På en fungerande marknad är ju detta rätt irrelevant, rabatter sätts ju inte för att vara snälla utan för att vara konkurrenskraftiga. Uppenbarligen tycker många här att det är värt det trots att de inte får rabatter att köpa överprisade lyxverktyg, medan andra köper de verktyg som ger mest för pengarna.

Så handla festool eller låt bli, men gnäll inte på att de är dyra när det finns så många liknande produkter att välja mellan i alla prislägen.

Det konkurrensverket ägnar sig åt är att se till att icke fungerande marknader fungerar, där några aktörer kan åsidosätta utbud/efterfrågan genom att kontrollera den. Men ett bättre exempel på en fungerande konkurrens än elverktyg har jag svårt att komma på.
 
Daniel_N skrev:
Att det sen är fel på många andra marknader också spelar enligt min mening ingen roll i detta fall. Dessutom tror jag inte att exempelvis butiker som säljer sportkläder med rabatt för att du köper mycket på en gång blir utsatta för press från ex. Nike pga. detta? Men här har jag egentligen ingen koll.....Dock upplever jag åtminstone inte att sådant tryck finns från andra verktygstillverkare, makita, dewalt, bosch etc.
Instämmer! Två fel gör inte ett rätt!
 
hejsansvejsan skrev:
På en fungerande marknad är ju detta rätt irrelevant, rabatter sätts ju inte för att vara snälla utan för att vara konkurrenskraftiga. Uppenbarligen tycker många här att det är värt det trots att de inte får rabatter att köpa överprisade lyxverktyg, medan andra köper de verktyg som ger mest för pengarna.

Så handla festool eller låt bli, men gnäll inte på att de är dyra när det finns så många liknande produkter att välja mellan i alla prislägen.

Det konkurrensverket ägnar sig åt är att se till att icke fungerande marknader fungerar, där några aktörer kan åsidosätta utbud/efterfrågan genom att kontrollera den. Men ett bättre exempel på en fungerande konkurrens än elverktyg har jag svårt att komma på.
Fungerande marknad och vertikala (eller för den delen horisontella) priskontroller stämmer alltså inte överens. Denna diskussion handlar alltså inte i första hand om vad det kostar mig att köpa en festool skruvdragare. Knäckfrågan rör alltså inte "gnäll" över priserna.
 
hejsansvejsan: Det handlar egentligen inte om rabatter utan om priset till slutkund! Det som kallats rabatter ovan är rabatt på det pris som Festool anser att återförsäljarna ska sätta.

Daniel_N sa:
Tycker att du bara har delvis rätt swetrot. I praktiken är det givetvis som du säger, svårigheter med bevisning och möjligheterna att jobba runt systemet gör att det är svårt att fälla festool för detta beteende. Men det är bara en del av diskussionen. Den andra är den mer teoretiska biten. Om festool utöverar tryck mot återförsäljarna för en vertikal priskontroll så är detta inte OK. Att så sker finns det väldigt mycket som tyder på. Att det är svårt att leda i bevis är en annan sak.
Håller med fullständigt! Och bevisföringen är mycket svår. En slipad representant för Festool säger naturligtvis inte att avsikten är att hålla uppe priset på deras produkter till slutkunden.
 
Bang & Olufsen gör exakt samma sak som Festool. Om nån ger rabatt får återförsäljaren det mycket svårt. Resultatet blir Låååång leveranstid och ingen marknadsföringsstöd.
Detta är absolut inte lagligt, men det är som sagt svårt att bevisa. Anledningen till att det funkar är pga. folk tror att det håller mycket högre kvalitet. Visst är Festool bra, men inget speciellt.

Ex.
Festool Sänksåg vs Makita, Dewalt och Mafell. Inga större skillnader här. Mafell och makita tror jag faktisk inte är sämre.
Festool Rotex vs. Bosch 150 turbo och makitas motsvarighet. same, same but different.
Sticksåg PS300 mot Bosch, Makita m.fl. Lite oenighet, men de flesta tycker dock Boschen är bättre. Makitaen är betydligt tystare och skönare motorgång, men saknar lite funktioner.
Så här kan man fortsätta utan att hitta nåt som gör Festool så extrem mycket bättre än andra. Detta bevisar bara att deras taktik fungerar, folk tror att det är mycket bättre pga. priset.
Likadant med Bang & Olufsen. Många tror att det är hur bra som helst, men icke. Dyrt som fan, men inget speciellt. Visst är ljudet i B&O tv bra, men bildtekniken är inte den nyaste och ljudanläggningen får man betala hutlösa priser för. Det enda bra de har gjort är Beolab 5.....
 
screamin-daemon skrev:
Bang & Olufsen gör exakt samma sak som Festool. Om nån ger rabatt får återförsäljaren det mycket svårt. Resultatet blir Låååång leveranstid och ingen marknadsföringsstöd.
Detta är absolut inte lagligt, men det är som sagt svårt att bevisa. Anledningen till att det funkar är pga. folk tror att det håller mycket högre kvalitet. Visst är Festool bra, men inget speciellt.

Ex.
Festool Sänksåg vs Makita, Dewalt och Mafell. Inga större skillnader här. Mafell och makita tror jag faktisk inte är sämre.
Festool Rotex vs. Bosch 150 turbo och makitas motsvarighet. same, same but different.
Sticksåg PS300 mot Bosch, Makita m.fl. Lite oenighet, men de flesta tycker dock Boschen är bättre. Makitaen är betydligt tystare och skönare motorgång, men saknar lite funktioner.
Så här kan man fortsätta utan att hitta nåt som gör Festool så extrem mycket bättre än andra. Detta bevisar bara att deras taktik fungerar, folk tror att det är mycket bättre pga. priset.
Likadant med Bang & Olufsen. Många tror att det är hur bra som helst, men icke. Dyrt som fan, men inget speciellt. Visst är ljudet i B&O tv bra, men bildtekniken är inte den nyaste och ljudanläggningen får man betala hutlösa priser för. Det enda bra de har gjort är Beolab 5.....
Som jag skrev tidigare så det nog systemtänket, kvaliteen och statusen som är likheten mellan mellan B&O och Festool.

Oavsett hur individuella Festoolverktyg hävdar sig så har jag svårt att se att jag skulle välja ngn annan tillverkare om det var så att alla mina verkyg skulle komma från samma tillverkare; och vill man ha systemtänket så är det ju där man hamnar;)

Dessutom så har ju Festool via Systainers å en uniform design triggat samlardjävulen så att man bara måste ha en grå låda till... (Jag kanske kan nå 4 meters-nivån till sommaren...)
 
Daniel_N skrev:
Tycker att du bara har delvis rätt swetrot. I praktiken är det givetvis som du säger, svårigheter med bevisning och möjligheterna att jobba runt systemet gör att det är svårt att fälla festool för detta beteende. Men det är bara en del av diskussionen. Den andra är den mer teoretiska biten. Om festool utöverar tryck mot återförsäljarna för en vertikal priskontroll så är detta inte OK. Att så sker finns det väldigt mycket som tyder på. Att det är svårt att leda i bevis är en annan sak.
Jag påstår att Festool, och vem som helst i övrigt, helt lagligt kan bestämma vad som är lämplig marknadsföring av sina verktyg, och vad man inte ser som önskvärt, och betala återförsäljarna för att de marknadsför produkterna på detta sätt. Om Festool då tycker att deras verktyg säljs bäst med hjälp av demonstrationer, hög kvalitet, en utomordentlig service och kunniga och certifierade säljare, men däremot inte med hjälp av priskampanjer, så vad skall man göra?

Återförsäljaren kan då t.ex. ha 25% marginal för att sälja produkten, och ytterligare 15% genom att marknadsföra den på detta rätt så kostnadskrävande sätt. Och det är helt lagligt!

Festool och alla andra kan också ha inskrivet i sina avtal med återförsäljarna att återförsäljare som inte följer den rekommenderade marknadsföringen kan förlora sin rätt att sälja produkten.

Och nästa gång du är i sportaffären kan du ju fråga vad som händer om de skulle köra en "tokrea" på nya Nike-kollektionen ett par veckor efter lansering med 30-40% rabatter. Jag lovar att han får det väldigt jobbigt sedan...
 
Swetrot skrev:
Jag påstår att Festool, och vem som helst i övrigt, helt lagligt kan bestämma vad som är lämplig marknadsföring av sina verktyg, och vad man inte ser som önskvärt, och betala återförsäljarna för att de marknadsför produkterna på detta sätt. Om Festool då tycker att deras verktyg säljs bäst med hjälp av demonstrationer, hög kvalitet, en utomordentlig service och kunniga och certifierade säljare, men däremot inte med hjälp av priskampanjer, så vad skall man göra?

Återförsäljaren kan då t.ex. ha 25% marginal för att sälja produkten, och ytterligare 15% genom att marknadsföra den på detta rätt så kostnadskrävande sätt. Och det är helt lagligt!

Festool och alla andra kan också ha inskrivet i sina avtal med återförsäljarna att återförsäljare som inte följer den rekommenderade marknadsföringen kan förlora sin rätt att sälja produkten.

Och nästa gång du är i sportaffären kan du ju fråga vad som händer om de skulle köra en "tokrea" på nya Nike-kollektionen ett par veckor efter lansering med 30-40% rabatter. Jag lovar att han får det väldigt jobbigt sedan...
Oavsett detta så verkar KKV rätt tydliga. Vertikal priskontroll är ej ett undantag, och därför ej OK.
 
Micke184 skrev:
Varför det skulle vara olagligt får du fråga Riksdagen/EU parlamentet(?) om. MEN konkurrensbegränsning ÄR olagligt.
Kan du visa mig några rättsfall som förbjuder det Festool gör?

Micke184 skrev:
Bensin - har varit förmål för utredningar om kartellbildning (Horisontell alltså). Priset styrs dock INTE av leverantörerna.
Inte? Det är ju så här att om man skall få uppbackning från huvudkontoret när det ibland blossar upp ett priskrig, så kan man inte sitta och köra en egen prispolitik och lägga sig 3 öre under de andra under när det passar. Rent teoretiskt kan man köra sitt eget race, men inte i praktiken. Går man sedan in och köper korv eller så, har alla mackar i samma kedja alltid samma pris. I praktiken styrt uppifrån, eftersom ingen vill ta risken att kolla vad som händer om man inte följer prislinjen...

Micke184 skrev:
Mjölk - Kostar olika! Kolla på bensinmacken vs. bulkbutiken typ Willys. Vad det gäller att de kostar relativt lika är mest en effekt av att att priset är lågt - procentuellt sett är det dock stort. Tror mest det har med att göra att marginalerna är små. Har aldrig ens reflekterat över att t ex Arla skulle försöka hålla priset uppe.
När Lidl ville köpa mjölk från Arla och sälja billigare i sina butiker tog det fyr ordentligt. De fick vackert importera mjölk från annat håll. Tjeckien tror jag. Sedan föll Arla till föga och lanserade sin Klöver-serie när det var någon som visade att det gick att bråka med deras inofficiella kartell.

Micke184 skrev:
LEGO - Tror INTE att LEGO håller priset uppe då det finns prisdiversifiering. Dvs ganska ofta typ 30% på rea. Är priset för lika så är det nog kedjorna som ev. har kommit överens om ngt.
När du ser en kampanj med 30% i en butik, så är det för att Lego har bestämt att det skall vara en kampanj där och då. Sådant bestämmer Legos marknadsansvarige och kedjans inköpsansvarige över en lunch, och enligt en fastställd mall hur försäljning skall rapporteras och ersättas.

Man skall veta att det i alla sammanhang där det finns några rekommenderade utpriser så kommer det att få konsekvenser att lägga sig väldigt fel. Det är långt ifrån alla som har sådan koll som Festool, men bevisligen i den här tråden går det att få lite rabatt om det inte skrävlas för mycket även på sådana saker. Handlarna är inte helt maktlösa.
 
Daniel_N skrev:
Oavsett detta så verkar KKV rätt tydliga. Vertikal priskontroll är ej ett undantag, och därför ej OK.
Då tycker jag att du skall anmäla det hela till KKV och så får du se vad som händer.
 
Swetrot skrev:
Jag påstår att Festool, och vem som helst i övrigt, helt lagligt kan bestämma vad som är lämplig marknadsföring av sina verktyg, och vad man inte ser som önskvärt, och betala återförsäljarna för att de marknadsför produkterna på detta sätt. Om Festool då tycker att deras verktyg säljs bäst med hjälp av demonstrationer, hög kvalitet, en utomordentlig service och kunniga och certifierade säljare, men däremot inte med hjälp av priskampanjer, så vad skall man göra?

Återförsäljaren kan då t.ex. ha 25% marginal för att sälja produkten, och ytterligare 15% genom att marknadsföra den på detta rätt så kostnadskrävande sätt. Och det är helt lagligt!
Men håll med om att det är ngt knas när man gång på gång får höra om folk som fått rabatt har lovat att inte avslöja vad de köpt någonstans :confused:

Festool har givetvis rätt att kräva i princip vad som helst när det gäller marknadsföringen, demos osv. men det är ju det faktum att det finns explicta påtryckningar när det gäller priset vi talar om - eller?
 
Swetrot skrev:
Då tycker jag att du skall anmäla det hela till KKV och så får du se vad som händer.
Förstår inte varför du skriver på detta sätt till mig? I inlägg 46 har jag ju förklarat hur jag håller med dig avseende den praktiska biten men inte den teoretiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.