Åsa76 skrev:
Det rör sig ju om så lite penga rpå det stora hela, så varför ens fundera? En skada kostar ju så mycket mer.

Och om man säljer huset så förlorar det värde, eller så åker man på en dolt fel stämning.....
Jag skulle vilja påstå att kostnaden för ett standardbadrum (med skivbaserade väggar/golv) är i det närmaste dubbelt upp med BBV i förhållande till PER.

Gällande husets värde vid en ev. försäljning, så är vi ju tillbaka till "fråga 1":
Hur mycket är det där BBV-diplomet värt?
Och om 11-12 år är det väl ändå mindre värt...
 
Åsa76 skrev:
Det rör sig ju om så lite penga rpå det stora hela, så varför ens fundera? En skada kostar ju så mycket mer.

Och om man säljer huset så förlorar det värde, eller så åker man på en dolt fel stämning.....

Ja men om man bortser från försäkringssynpunkten, skulle en ev. skada kosta mindre bara för att man har våtrumsskivor bakom tätskiktet?
 
Nej skadan kostar ju samma...

Bygger badrum åt mig själv med kartonggips och osb men med duk och kortlingar där det behövs pga kostnaderna för våtrumskivorna och personligen så tror jag inte det har någon betydelse om man har kartongips eller våtrumsgips så länge tätskiktet är helt.

Huset är ett hyreshus och förhoppningsvis min pensionsförsäkring så det ska inte säljas så länge jag lever (förhoppningsvis 50-60år till)

På jobbet så är det kartongfritt som gäller utan osb och enligt PER
 
Tycker hela debatten kring godkända våtrumsskivor är fruktansvärt löjlig, gör du inte tätskiktet ordentligt får du läckage oavsett vad du har för skiva bakom..
Slemhinnebesvär, huvudvärk, trötthet, hudbesvär, en typ av lunginflammation, lungblödningar och dödsfall bland barn.

Låter det fruktansvärt löjligt?

Det är en del av dom "symptom" som det har rapporterats om när det gäller SBS (Sick Building Syndrom) som orsakas av fukt på bl.a. kartongbeklädd gips.
Det räcker med mycket små mängder fukt för att få igång utvecklingen av mögelsvampen (Stachybotrys chartarum). Så små mängder kommer sannolikt inte att göra någon skada på konstruktionen i övrigt.
Dess gifter, som är väldigt aggressiva, angriper immunförsvaret och sprids i inomhusluften även om svampen finns inbyggd i väggen.
 
ACME skrev:
Slemhinnebesvär, huvudvärk, trötthet, hudbesvär, en typ av lunginflammation, lungblödningar och dödsfall bland barn.

Låter det fruktansvärt löjligt?

Det är en del av dom "symptom" som det har rapporterats om när det gäller SBS (Sick Building Syndrom) som orsakas av fukt på bl.a. kartongbeklädd gips.
Det räcker med mycket små mängder fukt för att få igång utvecklingen av mögelsvampen (Stachybotrys chartarum). Så små mängder kommer sannolikt inte att göra någon skada på konstruktionen i övrigt.
Dess gifter, som är väldigt aggressiva, angriper immunförsvaret och sprids i inomhusluften även om svampen finns inbyggd i väggen.

Nu snackar du värsta tänkbara scenario,
du som verkar arbeta som byggare, hur många Slemhinnebesvär, huvudvärk, trötthet, hudbesvär, en typ av lunginflammation, lungblödningar och dödsfall bland barn har du sett ute bland kunder?

Konstigt att karonggips varit tillåtet till så sent som mitten av 2008 om det nu är såpass hälsovådligt vid fuktbegjutning som du hävdar?

Och vad är det som avgör att denna mögelsvamp inte bildas eller uppstår i ett regelverk bakom en våtrumsskiva?

Alla nya branschregler är en häxjakt på GDS.are som försvårar och fördyrar för hantverkare och slutkonsument, tycker att det är märkligt att det inte kommit krav på duschkabin vid nybygge ännu, i denna takten är vi där om ett par år.
 
GoForIt skrev:
Mycket sunda tankar och funderingar..

Jag upplever att man med sunt förnuft (t.ex. inte skruvar upp saker inne i duschutrymmet) kan sova lugnt om man har ett rollat tätskikt enligt de gamla branschreglerna (PER).
Detta låter vettigt, sunt förnuft och nogrannt genomfört utan överdrifter!
Vad i stort innebär de gamla våtrumsreglerna? För jag tror verkligen att de räcker bara jobbet görs rätt.
 
Döda barn har jag förskonats ifrån, och det har det såvitt jag vet bara kommit rapporter om från USA.
Jag själv, och många kollegor, reagerar däremot när vi kommer in i mögliga miljöer. På mig slår till direkt på framför allt luftvägarna och jag håller på att hosta upp lungorna. Ibland blir det också kliande och rinnande ögon.

Gipsen är ett ypperligt byggmaterial, så länge den inte blir blöt.
Har du någonsin sett en fuktskadad gipsskiva? En svart luden gipsskiva? Vet man hur det brukar se ut i vattenskadade väggar så ifrågasätter man inte beslutet om att förbjuda dom i våtrum.

Träreglar kan mögla, men det är framför allt på gips och papperstapeter som S.C. trivs, där den tar sin näring från cellulosan i pappen som har klistrats på gipsen med majsstärkelse. Godis..
I USA, som är ännu tuffare på området, har man använt glasfibergips under många år.

Alla nya branschregler är en häxjakt på GDS.are
Jisses.. Ja, för vattenskador för ca 100.000.000:- i veckan kan ju inte ha någonting med saken att göra...
 
ACME skrev:
Slemhinnebesvär, huvudvärk, trötthet, hudbesvär, en typ av lunginflammation, lungblödningar och dödsfall bland barn.

Låter det fruktansvärt löjligt?

Det är en del av dom "symptom" som det har rapporterats om när det gäller SBS (Sick Building Syndrom) som orsakas av fukt på bl.a. kartongbeklädd gips.
Det räcker med mycket små mängder fukt för att få igång utvecklingen av mögelsvampen (Stachybotrys chartarum). Så små mängder kommer sannolikt inte att göra någon skada på konstruktionen i övrigt.
Dess gifter, som är väldigt aggressiva, angriper immunförsvaret och sprids i inomhusluften även om svampen finns inbyggd i väggen.
Hela problematiken grundar sig i att man valt att förbjuda kavajen trots att det är regnrocken det är fel på. Om man får en fuktskada i en enligt BKR korrekt byggd vägg så måste man ändå riva från det ena eller andra hållet för att torka ut fukten. Då är redan skadan sked och då kan man ju hoppas att det är möjligt utan att tvingas riva från badrumssidan. Därför känns många av BKR:s regler som konstgjord andning i väntan på nästa problematik. Det känns som att BKR tillsammans med försäkringsbolagen borde lägga sitt krut på att hitta ett sätt att montera kakel på våtrumsmatta med en mjukare fog som kan ta upp den rörelse som uppstår i en trävägg. Då skulle gemene man kunna bygga sina badrum själva och en mattläggare skulle kunna göra bardummet tätt för att sedan kaklas på. Då skulle förmodligen allt bli mycket enklare och försäkringsbolagen spara massor med pengar. Nu försöker man blanda träkonstruktioner med sten/fix/kakel på ett sätt som känns varken ekonomiskt eller byggsmart. Och så länga man använder dåliga tätskikt som inte håller och går sönder så kan BKR hålla på i oändlighet med sina krav på bakomvarande konstruktioner.
 
Dom nya tätskikten är tillräckligt täta för att sätta på kartongbeklädd gips. Många av dom är också tätare än dagens plastmattor.

Problemet är inte tätskikten i sig, utan alla som monterar saker och gör genomföringar på ett felaktigt sätt. Då pratar vi oftast om mycket små mängder fukt som inte skadar konstruktionen förutsatt att den är byggd med fukttåligare material än kartonggips.
 
Problemet är att många hantverkare och försäkringsbolag ser GDS.are som någon form av virus och ofta utgår ifrån att allt en GDS.are gör blir dåligt..

Jag vågar tro att sanningen är en helt annan, en GDS.are har ofta betydligt mer tid på sig att utföra samma arbete som en hantverkare, och eftersom man arbetar till sig själv är man också mer än noggrann och överdriver allt med råge.

Har jobbat några år som installationselektriker innan mitt nuvarande arbete och vissa av de byggrenoveringar jag såg utfördes hade jag inte önskat min värsta fiende.. det ska gå snabbt och inte kosta för mycket pengar.

Nu menar jag inte att alla GDS.are är lika grundliga och noggranna som exempelvis jag, det finns naturligtvis klåpare inom detta område också, men då får de ju också stå sitt kast, precis som jag kommer att göra om något skulle hända i mitt icke branschgodkända GDS-badrum.
 
legion skrev:
Detta låter vettigt, sunt förnuft och nogrannt genomfört utan överdrifter!
Vad i stort innebär de gamla våtrumsreglerna? För jag tror verkligen att de räcker bara jobbet görs rätt.
Du hittar även de gamla branschreglerna med revideringar på www.bkr.se
 
Hmm GDS-badrum? Nu vill jag slå ett slag för alla med mig som bygger ett GDS-bad som ÄR "branschgodkändt" Jag tror att flertalet GDS'are följer reglerna GRUNDLIGT och även i större utsträckning än många hantverkare. Så GDS behöver inte innebära avsteg från reglerna.

MVH: Marcus
 
vic viper skrev:
Ja men om man bortser från försäkringssynpunkten, skulle en ev. skada kosta mindre bara för att man har våtrumsskivor bakom tätskiktet?

Nej, inte ekonomsikt men kaske på din o din familjs hälsa.....?
 
Jag hänger inte med på resonemanget. Vad har GDS'are med de skärpa reglerna att göra?
 
Uttrycke mig lite klumpigt.. sorry
Det jag menade är att jag tycker att man ska kunna använda kartonggips med nya tätskikten och riktigt tätade hål med kortlingar bakom. (såg att ACME redan tagit upp det)

Men är det inte så att det är först vid rivning som svartmöglet är farligt? om det läcker vid skruvhål, alltså mindre läckage eller har jag fått det om bakfoten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.