bergstrollet skrev:
Har precis i dagarna köpt dörrar från "Bordörren". De levrerar sina dörrar med låskista Assa 2002. Är det låskistan som är felkonstruerad eller är själva låset. Ganska dåligt insatt i hur lås fungerar...

Kan någon förklara vilka alternatiav jag har?
Det är inte själva låscylindern som är problemet (vad jag vet, Låsnissarna kanske berättar hur man öppnar med ett grässtrå när detta första elände blåst förbi ;) ) utan låskistan.

Reklamera dörren och se till att få:

1. Ett lås från en annan tillverkare än Assa (dvs få dörren levererad utan lös)
2. Det absolut minsta du kan begära är att få dörrarna levererade med den "uppgraderade" låskistan som Assa nu marknadsför.
 
Usch då...nästan så man skulle prova på sitt eget lås....
 
Japp, såg att de gjorde det.

Härligt att se att de gör en "kovändning" och tar sitt (i alla fall lite) ansvar..

Beställde precis, får se hur lång tid det tar innan det kommer.
 
jag tycker ingen skall acceptera detta brytskydd som lösning på problemet - det är ju ett uppenbart fabrikationsfel.... vem vill ha ett brytskydd på sin nya fina dörr? Dessutom ryktas det om att ASSA känt till detta problem en längre tid.. skrämmande...

/Fredda
 
Nja det är mer så att vissa låssmeder har känt till det, men assa har vart mer eller mindre lika ovetande som var man. Låsbranschen är så kantad med stolthet och hemligmakeri. man delar ogärna med sig av kunskap. Tyvärr vilket gör att Assa bland annat hamnar som pucktvåor. sen har dom ju en vana att förnäka allt in i det sista innan man gör sin kovänding. Min åsikt är att hela EVOserien är ett fjasko.
 
Assa har känt till problemet sedan början på året...
 
Vilka lås ingår i EVO serien? ASSA 2000 är ett av dom vad jag förstått, då borde det väll även gälla ASSA2002 eller?
 
Alla lås med den så kallade "hak-regeln" ingår i EVO-serien, är vad jag fått höra.
 
Alla med hakregel dvs 410,411,2002, 8xx minns inte sista nummret såhär på morgonen..
 
Kan ju tilläggas att det va just en låssmed som förde upp problemet till ytan i januari. Något jag personligen inte trodde på första gången jag hörde det. Men när jag fick reda på vem det var som hade tipsat så råder det absolut inga tvivel om att assa har jobbat med det "nya" låset en längre tid. Att filmen kom ut på nätet va lite olyckligt då man var i slutfasen att prova låset mot gällande certifiering. Och när man tänker på det så klart att det är så. Att utveckla ett "nytt" lås gör man inte på en handväning och dessutom får det kört genom en ny provning.
 
frohike skrev:
I det här fallet med Evo serien är det jakten på så billig tillverkning med så billigt material som möjligt. Tar man ett gamalt modullås så är allt i stål. I evo serien är det mesta gjutaluminium och mååånga delar i plast. Gamla lås som underhåls kan mer eller mindre hålla i evigheter vid normal användande.. Ät tveksam att du kommer se ett Evolås hålla mer än 5-6 år. Tyvärr
Du fick tyvärr väldigt rätt här. Inte förvånande att låset går sönder eller att du har rätt, men ändå tråkigt att behöva byta kista för fjärde gången.....wtf. Häromdagen pajade bortasäkert funktionen så nu kan jag inte låsa eller låsa upp dörren från insidan med vredet. Som tur är går det fortfarande att låsa med nyckel från alla håll.

Frågan är, vad monterar man istället för 2002-kistan? Det känns inte rätt att ge mer pengar till ASSA men jag är heller inte beredd att gå lös med borr och stämjärn på min fina ytterdörr för att få in en annan kista.
 
Tråkigt är det.....

Mitt höll 4 månader,. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.