Angelven skrev:
Hmmm.... vad är anledningen till fastighetskatt nu igen - förutom att dra in pengar alltså ? :-D
Fastighetsskatten infördes för att få in medel till ett fastighetsregister och var från början tänkt som en tillfällig punktskatt men det verkar som de inte är klara med registret...:(

Det är ju ganska uppenbart att det är en ganska impopulär skatt oavsett om det är nämnt som skatt eller avgift.

Apropå skatt. Läste att skattekvittot på bilen är på väg bort, kanske redan nästa år eftersom hanteringen runt denna lilla lapp kostar 50 miiljoner om året. Ett mycket bra förslag.

Givetvis kommer någon protest-Nisse igång och säger att Polisen inte har handdatorer i alla bilar ännu och därmed inte kan kolla om bilen är skattad eller inte.....bla bla bla.

Man borde få måååånga handdatorer för 50 millar så vad är problemet? Tydligen bättre att fortsätta slösa pengarna år efter år istället för att modernisera direkt. Enligt kritiker som alltid ska protestera.

Polisen har väl om inte annat mobiltfn och kan knappa in regnr och sända på 714 56 och på en sekund få tillbaka fordonsinfo.

Det liknar ungefär politikern här i Dalarna som för någon flummig idé om att vi i Dalarna kommer känna mer tillhörighet med varandra vill införa gemensamt riktnummer....för många miljoner av skattemedel. Ytterligare viktigt argument från politikern var att vi skulle spara pengar genom att slippa ringa rikssamtal och bara betala lokalt.

Att det kostar lika mycket att ringa grannen som till Kiruna sedan minst 10 år tillbaka har han inte en susning om...

Dumskallar som slösar skattemedel finns det gott om.
 
A
meckis skrev:
En kanske dum fråga, men jag har också några tvetydligheter på min taxering. men varför är det ett problem? Man har ju ändån nått taket på 6000kr som det numera begränsnas till. men det e klart skulle dom någon gång ändra denna taxeringsregel så står man där med ett högre belopp...
Exakt, när sossarna får makten nästa val så tänker de antagligen fortsätta med sin tradition att pungslå villägarna som de alltid gjort. De börjar väl med att införa förmögenhetsskatten och sen kommer fastighetskatten och så det är säkrast att hålla taxeringsvädet så lågt som möjligt.
 
  • Gilla
Jaafar
  • Laddar…
Har inte öppnat blnaketten ännu, men på de senaste taxeringarna så har man ju inte behövt skicka in överhuvudtaget om man ansåg att förslaget stämde. Är det så den här gången också?

För om man inte skickar in så har man ju inte intygat på heder och samvete att det stämmer, det som varit glömt tidigare borde med andra ord kunna glömmas ett tag till i så fall.
 
A
Nyfniken skrev:
Det lär vara samma regler som med bastun. Du måste koppla ur den så att den inte går att använda. :cool:
Skruva ur propparna eller koppla ur kabeln till elpannan är inget problem. Undrar hur mycket det gör på taxeringen?
 
Cheesus skrev:
Fastighetsskatten infördes för att få in medel till ett fastighetsregister och var från början tänkt som en tillfällig punktskatt men det verkar som de inte är klara med registret...:(
Ah - en vanlig socialdemokratisk tillfällig skatt - som det mesta av bensinskatten, delar av momsen och så favoriten, värnskatten :)

Undrar när de tänker införa permanenta skatter, eller är det impopulärt ? *naiv*
 
hempularen skrev:
Har inte öppnat blnaketten ännu, men på de senaste taxeringarna så har man ju inte behövt skicka in överhuvudtaget om man ansåg att förslaget stämde. Är det så den här gången också?

För om man inte skickar in så har man ju inte intygat på heder och samvete att det stämmer, det som varit glömt tidigare borde med andra ord kunna glömmas ett tag till i så fall.
Det är inte bara "glömt ett tag till", utan dessutom fullkomligt lagligt. Om du har anledning att tro att taxeringsvärdet kommer att öka om du skickar in en ordentligt ifylld deklaration skulle jag fundera på att strunta i det.

Moraliskt inte helt vackert kanske, men definitivt lagligt.
 
När är det nu den skall vara inne ?

Jag öppnade bara blanketten och såg "Deklarationen avser det skick som fastigheten är i Januari 2009" - sen lade jag den på hylla tills nästa år - eller är det meningen att man skall förutspå hur den kommer se ut - eller tom ett måste för att få in den i tid ?

/K
 
Vad som är moral i skattefrågor kan man ju tvista om hur mycket som helst men att varenda en försöker komma undan skatter om det går är ju bevisat flera gånger om. Sossarnas "nya stjärnskott" ( Stolpskott) tycker ju det är "häftigt att betala skatt". Inga problem om man har ett kort som någon annan står för notan när man betalar sin Toblerone.

Man kan ju vända på steken och faktiskt seriöst fråga sig varför jag bara ska böja mig och betala orättfärdiga skatter och avgifter som myndigheterna påför mig.
Ska jag bara stilla acceptera detta?

Favoriten är väl ändå elräkningen som ingen normalt funtad människa kan anse vettig. Energiskatter, miljöskatter och allt möjligt trams som på näst sista raden begåvas med moms på skatten. Likaså är det väl på bensinen med.

Visst är det häftigt att betala skatt, jag håller med. Väl häftigt kan jag dock tycka ibland när man ser vad pengarna går till för skit.

Jag fullkomligt avskyr när jag ser att en massa kultur får miljard efter miljard för att det är så fiiiint. Att sen stolarna står tomma och varje såld biljett sponsras av staten med ett par tusenlappar visar ju att ingen förutom någon sketen elit anser det vara värt något. Men JAG ska betala för att Von Uppnäsa med fru ska gå på OPERA!
Sanslöst. Vill de se sin skitdåliga kultur får de väl pröjsa själva?

I princip anser jag att allt som inte kan direkt påvisas ha någon samhällsnytta man kan "ta på" ska raderas ut ur budgeten och vill någon fortsatt ta del av saken får man betala själv. Enkel marknadsekonomi.

Eller ska man få t.ex en "kulturpeng" som innevånare för att det är såååå viktigt med opera o balett? Isåfall vill jag att staten betalar min biljett nästa gång Springsteen kommer !

Vad hade detta med fastighetsskatten att göra...ingen aning.
 
Jag tycket taxeringsvärdet på marken verkat tilltaget i överkant. Min tomt i Uppland har ett taxeringsvärde på 185 tusen, men tomter i samma område är till salu för 110-130 tusen. Taxeringsvärdet skall väl vara 75% av marknadsvärdet, nu är det snarare tvärtom. Kan det löna sig att påpeka detta för taxeringsmyndigheterna?
 
Vi fick något liknande som trådstartaren. Vi har ett gårdshus på vår tomt. På 60 kvm och byggt ungefär samtidigt med huset - dvs i början av 1900-talet. Det var inte heller med!! Vi tänkte faktiskt ringa och fråga. Just det tycker jag var mycket konstigt. Det finns bygglov och hela köret och huset är som sagt hundra år gammalt!
 
I praktiken inskränker sig skattemyndighetens kontroll till dels allmän fastighetestaxering och dels särskild dito i samband med bygglov, då byggnadsnämnderna brukar underrätta skattemyndigheten.

Frågan är vad som händer när nu statlig fastighetsskatt blivit ersatt av kommunal fastighetsavgift. Jag vågar slå vad om en tjufemöring att detta "paradigmskifte" medför att kommunerna ska börja jaga standardpoäng (och intäkt från "avgifter") MINST lika aktivt som man letar efter svartbyggen ...

Den som lever får se.
 
Räkna med att Mona och Thomas på några års sikt kommer att pungslå villaägarna rätt mycket. Vad jag inte kan förstå är att brf-lägenheter kommer så billigt undan. Redan nuvarande regering har en orättvisa; maxbelopp för fastighetsavgift är 6000 kr för en villa och 1200 kr för en lägenhet. Varför då? Lägenheter kan kosta hur många miljoner som helst. Principen för fastighetsskatten är ju att värdet ska motsvara ett kapital som ger avkastning - varför gäller det bara villor?
 
olotor skrev:
Redan nuvarande regering har en orättvisa; maxbelopp för fastighetsavgift är 6000 kr för en villa och 1200 kr för en lägenhet. Varför då? Lägenheter kan kosta hur många miljoner som helst. Principen för fastighetsskatten är ju att värdet ska motsvara ett kapital som ger avkastning - varför gäller det bara villor?
Ja, men nu gäller det inte en fastighetsskatt utan en avgift, vilken ska täcka kommunens (statens?) kostnader för fastigheten.
 
Nyfniken skrev något om det allmännas "kostnader för fastigheten": Vilka kostnader!

Och om nu sådana kostnader verkligen finns: Hur och av vem betalades dessa kostnader innan denna såkallade "ickeskatt" infördes?
 
Boverket, Lantmäteriet, Länsstyrelsen, Räddningsverket, SIFO, SCB för att nämna några?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.