En mkt läsvärd artikel!
 
  • Gilla
Hydeisch
  • Laddar…
Artikeln cementerar bar de material som de flesta använder idag i Sverige.
Tyvärr finns det mycket lite om mängden bra natur isolermaterial,
Till exempel borde det ingå en gämförelse mellan isolering i naturmaterial och plus och minus för dessa.
Här kan man nämna material som Fårull, Hampafiber. Linullsfiber, Cellolosafiber, traäfiber och kork material.
Alla dessa finns att få idag som lösull eller matta men väldigt få av dem marknadsförs i Sverige.
Det vore intressant med en atrikel om detta som ger då en mer balanserad bild åt dessa material och det behövs.
/ Stensma
 
Har anlitat en hantverkare som just nu arbetar med att riva och senare isolera grunden i mitt sent 1800-tals hus. Vad tycker ni att man skall isolera med? Har hört talas om något gult material som sprutas in och stelnar som skall vara bra? Har ni några erfarenheter av det så tar jag tacksamt emot allt.

Tack på förhand,
Rådmansö
 
Jag kan bara prata av egen erfarenhet.

Jag har själv grävt ut grunden, grunden som bestod av bjälkar liggande i lös jord med en stenmur där syllen ligger.
Mina bjälkar var orätna(mask ätna i "finrummet") men i övrigt friska, och det efter mer än 100 år !
För att då kombinera gamla metoder med modernt material gjorde jag följande:

Grävde ut till 80 cm djup(puh), packade jorden, la på en fiberduk(för att föhindra jord kommer upp i ovanliggande skikt). Ovanpå detta ett kappilärbrytande skikt med tvättad mackadam(sten).
då jag inte har haft fuktproblem så kunde jag nöja mej med ca 200 mm, annars rekommenderas ca 300mm för att få en kappilärbrytande effekt.
Obs täta stenmuren då detta INTE är en "torpargrund"
Mitt hus är ovanligt brett för att vara så gammalt så jag gjöt först en stödmur mitt i huset.
Efter detta så la jag ett bjälklag av vanliga 2" x 6" cc 600 tvärs över i samma riktning som de gamla bjälkarna.
Sen drogs all el och vvs under golvet och hängdes i bjälklaget(mycket smidigt).
Sedan fylldes hela utrymmet upp till övre kant av bjälklaget med Leca kulor, av två skäl detta isolerar bort det kalla golvet och mössen trivs inte i detta material.
Det är viktigt att INTE lägga ett "tätt" golv av typ plast matta på detta, utan jag har valt ett grovt furugolv som passat mitt hus 28x185mm plank. Dessa är lagda så att det nästan krasar om leca kulorna, bonus blir då att jag får ett mycket stumt golv där hela golvet mer eller mindre "flyter" på isoleringen=Leca kulorna. Detta golv har samma effekt som det gamla det håller sig torrt pga värme läckage ner i materialet och har ingar större problem att klar ett större vatten läckage då det mer eller mindre kan rinna rakt igenom och kan dessutom andas och torka ut fukt. Mina lerstens väggar är naturligtvis kvar, dessa ger ett mycket behaglig innomhus klimat, Dessa blev då kombinerade med ny panel på utsidan, med 100 mm isolering av Linullsfiber (samma bra fukt egenskaper som leran). Fantastiskt material att arbeta med INGET kliande av glasull mera!
Min försäkring hos antisimex fodrar besiktning av denna typ av åtgärd ihuset , jag kan nämna att mitt bygge fick beröm godkänt.
Ta gärna kontakt med lokal byggnadsvård och be om tips.

Hoppas att jag har inspirerat till vidare sunt husbyggande.

/ Stensma
 
Redigerat:
Jag läste artikeln med intresse men undrade över två påståenden: det ena var att man kan inte isolera för mycket, det andra att man under alla omständigheter behöver in fuktspärr av plast. Man har ju hört om hur gamla timmerväggar ruttnar och gamla tegelväggar vittrar som en följd av att man har isolerat för mycket och även satt fuktspärr. Kanske gällde artikeln bara nybyggda hus, men i så fall borde man tala om det.

Jag hade också gärna sett en sammanställning av olika ekologiska isoleringsmaterial, för och nackdelar och prisjämförelse.
 
Hej,
Jag skall tilläggs isolera mitt garage. Då jag hatar att hantera mineralull så sökte jag på Internet efter alternativ. Jag hittade då nedan sida.

http://www.autex.co.nz/insulation/ins_homepage.html

Vet någon om detta finns i sverige? Pris, Lambdavärde?
 
S
det med fårullisolering är inte så lätt att få tag på här i svergie tyvärr, nu hoppas jag att det finns nån här på forumet som kan hjälpa till med att hitta en lev :)
 
X
Sprayisolering av polyuretanskum har även missats helt i denna artikel :D
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi bygger nytt hus och arkitekten har rek att vi skall spruta lösull, cellulosa i både väggar och tak. Hur är det med lösull i väggarna? Sjunker den med åren?

Matvik
 
Om jag förstått rätt så sprutas väggarna med rätt hög tryck, jämfört med lösull på vind där det bara fördelas ut "fluffigt".

Jag tror att det är därför det är viktigt att ha glespanel eller dylikt innanför plastern i väggarna, annars skulle det bli som en ballong när de blåser dit isoleringen.

Ingen egen erfarenhet, det är bara så jag förstått det jag hittat på nätet.
 
OK, tack för svar! Jag har hittat lite mer material och tydligen "överfyller" man ca 15-20 % .
mVH
Matvik
 
Matvik skrev:
Vi bygger nytt hus och arkitekten har rek att vi skall spruta lösull, cellulosa i både väggar och tak. Hur är det med lösull i väggarna? Sjunker den med åren?

Matvik
Sprutar man i väggar sprutar man en högre densitet. Kontrollera att tillverkaren har en typgodkännande för vägar. Sök på www.sitac.se
 
K
Har precis tagit in offerter för sprutisolering på vinden. I snedtaket är deniteten (mängden) nära dubbel för det lösa på toppen. Ser att det är 7 år sedan frågan ställdes men det kan ju vara intressant för den som ramlar in här...
 
  • Gilla
weg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.