Hej,

Efter att ha använt forrumet som bollplank till våra två badrum så tänkte jag dela med mig av resultaten. Både arbete och slututseende.

Det var två oberoende BBV behöriga firmor som byggde och vi hoppas att det blev ok tillslut.

Kommentera gärna, speciellt om ni ser något väldigt oroväckande i konstruktionerna.
 
Redigerat:
Så här blev det på övre plan på gästtoaletten.

Golvvärme, ett veluxfönster, Möbler från Kvik (Mano) med stenskiva, IFÖ sign toalett o modul, IFÖ duschkabin pga att det är övre plan i ett trähus.......

Spottar i taket och en curling bullo över spegeln. IP67 vid duschen o IP44 i tak....

Kakel är inköpt på Ekeby bruk i Uppsala.
 
  • 20081011Badrumsyta 006.jpg
  • 20081011Badrumsyta 007.jpg
  • 20081011Badrumsyta 008.jpg
  • 20081011Badrumsyta 009.jpg
  • 20081011Badrumsyta 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här kommer bilder på vårt "stora" badrum som vi använder. Lite mer barnvänligt med plast handfat (saker som åker ned) och ett badkar. Bubbel från HAFA. Golvvärme. Vattenburen handdukstork som f.ö. funkar bäst på sommaren konstigt nog - funkar inte på vintern? Nåja.

Vi försökte få olika stil i de två badrummen.

Bilden på en inzomad VVS kopplig var ett specialgrepp där vvs killen inte ville sätta en stor manchett pga att det var rättsån nära duschen så det blev en mindre, ej borrad manchett. Så slipper man hål igenom tätskiktet var hans teori.

Duschstången var vi extremt nöjda med då den fungerar strålande. Ett fönster sitter nära våtszon och där fick vi en vattenskada efter bara 2 år. Trist, men nu är det ombyggt!

Vi är mycket nöjda med inkaklingen av fönstert med Al lister.
 
  • 20081011Badrumsyta 004.jpg
  • 20081011Badrumsyta 003.jpg
  • 20081011Badrumsyta 013.jpg
  • 20081011Badrumsyta 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081011Badrumsyta 014.jpg
  • 20081011Badrumsyta 017.jpg
Redigerat:
Byggnationen av det nedre badrummet i bilder.

Hantverkaren var noga med att ta exakta hål, det kändes bra. Purus brunn med purusplatta, minerit VT och LIP tätskikt.

Det blev bra lutning och mycket LIP, enligt nya regler. Alla skruvar fick bra infäsningar i träbalkar bakom. Minerit VT skivorna limmades upp på osbn...
 
  • IMG_1002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1022.jpg
  • IMG_1033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invatten 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invatten 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så här gick det till däruppe.

Där byggdes det utan anrmeringsnät då hantverkaren påstod att under 10m2 så behövs det inte med Maxit flytspakel. Mira duktätskikt användes. o Jafo golvbrunn - som var ok att fästa rakt i 22mm spånet då. (Nu tror jag de ändrar monteringsanvisningen). Wedi skivor som skruvades.

Lutningen blev ok och efter att ha reklammerat tätskiktet pga luftbubblor tror vi att det blev ok.

Första ilderna visar avlopp och vent rör som smålandsvillan dragit upp.
 
  • IMG_1433.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1434.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1436.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1448.jpg
  • IMG_1466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1483.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1487.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1518.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här kommer ytterligare några på övre badrummet...
 
  • IMG_1645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1658.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1769.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag själv skulle jämföra hur jag anser badrummen blev byggda så blev de båda snygga i färdigt skick, inte så mycket att klaga på vad gällande utseende men det nedre badrummet känndes som att det blev betydligt bättre pga en noggrannare hantverkare.

Gästbadrummet kostade totalt 150.000 pga förseningeviten, annars runt 200.000.
Det undre kostade 170.000 då inklusive en liten fuktsanering o rivning och även här förseningsviten, annars runt 200.000 också. Vi drog in massor av offerter och rangen just då var svart för 130.000 ink material eller BBV behöriga som ville ha 250.000 exkl möbler o kakel.
 
Vet inte hur det är med maxit flyt men med ardex så ska det vara minst 10mm spackel över golvvärmeslingan är det det i övrebadrummet? det kanske blev en förhöjningsring i brunnen?
 
Jo, det blev en förhöjningsfläs vid jafo brunnen, det kanske inte framgår av bilderna men en sådan fanns - tror jag. Hummm.
 
Redigerat:
Åsa76 skrev:
Minerit VT skivorna limmades upp på osbn...
Inga skruv?
 
Nej, som du kan se på någon bild (på golvbrunnen) så spaklades alla övergångar. Vi tyckte det känndes stabilt och BBV killen sade att det var bra så......vi hade egentligen inget att klaga på. Mycket lim blev det o spakel.....Dock satte han väldigt mycket reglar så det blev definitivt bottnar på alla skruvar som drogs igenom.

Får hoppas att Mineriten sitter kvar då....*hehe*Fast vi har ju möbler o saker på många ställen som också bidrar till att väggen håller.....
 
Eftersom varken jag eller min sambo är fackmän, men dock läskunniga fokuserade vi på att kontrollera följande och således blev det säkerligen många andra missar, mer eller mindra allvarliga. Om någon har fler saker som man som anlitare av ett BBV behörigt företag bör kolla så kommentera gärna, det är bra att lära sig.

Det vi kollade:
1. Att golvbrunnen satt infäst ok, speciellt undertill - att det fanns stöd och att den var monterad enligt monteringsanvisning (båda firmorna fick göra om detta).
2. Att det blev ok fall mot brunnen. samma här med redo........
3. Att tätskiktet o manchetter blev ok, samma här redo....
4. Att det inte fanns dolda VVS skarvar, att elen blev installerad ok. Brytare till bubbelbad tex.
5. Att takfönstret blev installerat enligt monteringsanvisning (tillhör dock inte badrum...). Här fick de göra om 3 gånger.....

Det var väl det vi justwrade själva samt kollade att alla material var godkända och att de använde rätt saker (primer på golvspånet mm).

Segt som fan var det o jag är såååå glad att det är klart!
 
Redigerat:
Varför limmades mineriten?
På regelstomme ska skivorna skruvas fast i reglarna, oavsett vad som finns bakom mineritskivan.
Det funkar säkert att limma också om man använder ett högflexibelt fix, typ S48, men det blir bara dyrt och onödigt krångligt.
 
ACME skrev:
Varför limmades mineriten?
På regelstomme ska skivorna skruvas fast i reglarna, oavsett vad som finns bakom mineritskivan.
Det funkar säkert att limma också om man använder ett högflexibelt fix, typ S48, men det blir bara dyrt och onödigt krångligt.
Jag vet inte. Men killen som byggde det nedre badrummet, trots en del uppenbara missar, så var han extremt noga och ville ha släta ytor...........med perspektiv så var han nog en rätts bra hantverkare trots sina missar med purus plttan osv.

Vi tyckte att det blev stabilt med lim o spakel o klagade inte. jag tror det var S48 han använde och sen spakel i skravar. ...

Nu sitter de där i alla fall............osbn blev skruvad *hehe*
 
Hej!

Jättefina badrum!

Hade våra varit hälften så välgjorda, regelmässigt, hade jag varit kanonnöjd!

Bra jobbat!

Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.