lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det skulle jag sagt. Vi är däremot allergiska mot pälsdjur... ;-) YMMV mao.
Då vet du inte hur det luktar om dammsugaren... ;)
 
pefo skrev:
Då vet du inte hur det luktar om dammsugaren... ;)
Jag gör en hel pudel. ;-) Skulle istället sagt: ur min nya med HEPA-filter så luktar det inget alls, bara varm luft. Ur min gamla luktade det damm och gammalt mögel när man dammsög. Men jag har inte dammsugit efter hund/katt/marsvin/marsupilami.
 
det finns i vårt hus som vi flyttade in i nov förra året, monterad i efterhand dock. Det blir aldrig av att vi använder den. Vi hade köpt en dyrare mkt bra dammsugare innan vi flyttade och den använder vi kompletterat med en handdammsugare. Vi har inga djur dock småbarn... CD känns klumpigt på nåt vis och jag tycker inte att den suger riktigt lika bra som vår vanliga. Jag har planer på att undersöka om vi i stället kan använda kanalen som ett tvättnedkast, det skulle vara bra mycket mer användbart.
 
Skaffade C-dammsugare för ca 7 år sedan. Klart värt besväret fast jag efter-installerade den med stor möda - inte var det så enkelt som reklamen påstår. Instämmer med övriga i gruppen med positiva argument. Skaffade hund för 3 år sedan och med tanke på hur många liter damm/hundhår den producerar förstår jag inte hur jag skulle klara mig med pyggmepåsarna i en vanlig dammsugare. Vid nybygge skulle jag inte tveka.

Pen
 
Jag har eftermonterat centraldammsugare i ett befintligt hus byggt på 70-talet. Det är inte helt enkelt att göra eftermontage och få det snyggt. Skulle jag idag bygga nytt skulle valet vara enkelt. Centraldammsugare har många bekvämlighetshöjande möjigheter.

I somras bytte vi kök. Då passade jag på att komplettera installationenen med en "vacpan" som sitter i sockeln under ett underkåp. Bara att ta borsten och borsta in så försvinner smulorna iväg till centraldammsugaren. Smidigt.

I tvättstugan har jag hängt upp en utdragbar dammsugarslang som man snabbt alltid har till hands och på ett par sekunder suger bort dammsugarluddet med. Vår tvättstuga är dessutom i direkt anslutning till hallen, så där förvinner gruset från sonen snabbt och enkelt också. En kortare slang finns på detta sätt alltid till hands.

En tredje stor poäng är att det är betydligt trevligare att dammsuga nu för tiden. Bullrar gör det fortfarande, men luften är enormt mycket bättre när man dammsuger. Inget utblås som virvlar runt dammet. All "sjuk luft" åker direkt ut ur huset.

Om du är tveksam råder jag dig att göra den del av installationen som ska döljas. Dra rör/slang i väggar, golv och tak, men köp det som enkelt kan eftermonteras den dag du har bestämt dig.
 
jag fattade inte riktigt vad en "vac pan" vad för nå´t:confused:
är det en extra slang i köks sockeln modell midre för köksbänken eller?
/ Pelle
 
Det är ett uttag som monteras t.ex. i sockeln under ett köksskåp. Du tar fram din lilla borste och borstar dit smulorna och vips i en handvändning så är smulorna borta.

http://www.univac.se/vacpan.php
 
Har haft centraldammsugare sen 1995 i mitt 40-tals 2-plans funkishus, det enda jag ångrar är att jag inte installerade den tidigare!

Ingen klump att släpa upp/ner hela tiden
Ingen extra kabel att hålla reda på som fastnar överallt
Luktar inte död grävling
Tömning av påse betydligt mer sällan
Inget oväsen
:):)
 
Hedgehog skrev:
En tredje stor poäng är att det är betydligt trevligare att dammsuga nu för tiden. Bullrar gör det fortfarande, men luften är enormt mycket bättre när man dammsuger. Inget utblås som virvlar runt dammet. All "sjuk luft" åker direkt ut ur huset.
Om du upplever ett problem med att *utblåset* från en vanlig dammsugare (som typiskt blåser rakt upp) virvlar upp annat damm innan du har sugit upp det så skulle jag vilja påstå att det är *frekvensen* på dammsugningen och inte dammsugarens monteringssätt som är det stora problemet. ;-) ;-)
 
Vac pan var ju skitsmart, en så´n får det bli. Ni som har problem med hundhår kan ju ställa korgen i närheten.......:D
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Om du upplever ett problem med att *utblåset* från en vanlig dammsugare (som typiskt blåser rakt upp) virvlar upp annat damm innan du har sugit upp det så skulle jag vilja påstå att det är *frekvensen* på dammsugningen och inte dammsugarens monteringssätt som är det stora problemet. ;-) ;-)
Tja, det lär ju jag inte vara ensam om... :) Dessutom tror jag det är enklare att montera en centraldammsuare än att ändra mitt beteende på den punkten ;-)

Skämt åt sido - Det faktum att en vanlig dammsugare blåser ut en massa luft i samma rum kommer oundvikligen att skapa luftströmmar som virvlar runt damm (även om det är uppåt). Om man sedan anser att det är något stort problem får väl var och en avgöra, men en centraldammsugare kommer aldrig göra så. Det är ett enkelt faktum.
 
Vid nybygge borde det vara givet att dra rör och förbereda för centraldammsugare. Själva rören kostar inte mycket mer än någon tusenlapp. Det finns fancy sugdosor som kan kosta uppåt tusenlappen styck (mina två kostade över 700 kr / st) och enklare för billigare penning, välj de senare om utseende/storlek kvittar. Kom ihåg att dra fram kabel för av och på. Sedan kan man vänta med att skaffa dammsugaren om man är tveksam.
 
En sak jag alltid undrat över är hur man efterinstallerar centraldammsugare i ett befintligt hus????? Att dra rör i färdiga väggar måste väl i princip vara omöjligt utan att riva halva huset?
 
det finns alltid möljighet i gamla hus, genom garderober mm..
 
JockeGbg skrev:
En sak jag alltid undrat över är hur man efterinstallerar centraldammsugare i ett befintligt hus????? Att dra rör i färdiga väggar måste väl i princip vara omöjligt utan att riva halva huset?
Japp, så som någon annan påpekar, är det till att bli kreativ med källare, vindar, garderober, andra överblivna schakt (har ett upp till vinden där avluftningen till avloppet går), osv. osv.

Om det går kan det bli riktigt bra, men det kräver som sagt en hel del trixande och det är inte alltid det går att få till. Själv hade jag till slut fått sätta ett uttag i ett trappsteg (den vertikala delen), någonstans där lade jag det hela på is och köpte en vanlig med HEPA-filter istället... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.