Hej!

Idag fick jag min första fastighetsdeklaration, och blev lite konfunderad. Jag har ett stort garage på tomten, byggt i betong som skyddsrum. Det byggdes med hjälp av statsbidrag någon gång slutet av 70-talet, möjligen början av 80-talet. Men i deklarationen står det att jag inte har något garage. Hur kan något ha låtit bli att deklareras under 30 år utan upptäckt?

Fanns en hel del andra fel också, bland annat värdeår och yta (Man har "glömt" två utbyggnader på totalt 235m2 som gjordes 1994 och 2001).

Kontrollen måste ju ha varit noll och intet av de här deklarationerna?
 
  • Gilla
JudgementLord
  • Laddar…
Ja, du har ju svarat själv, På heder och samvete. Och ju rymligare det är ju mer ryms däri. :D
Ja, visst kan man bli konfunderad.
 
Det kan nog slå åt båda hållen - förra ägarna på vårat hus var övertygade om att de hade lyxkök (2 meter diskbänk från 50-talet, tvättmaskin i köket, 3 skåp totalt), att 3 glas i fönstret var 3-glasfönster (det är 2 glas, kopplade fönster + isolerruta) och diverse annat - som att badrummet visserligen är ett badrum, men det är 4x1 meter...

Har en känsla av att taxeringsvärdet var höjt för att motivera priset på huset ;-)

Jag fick ner det till 1.8 MSEK efter långa diskussioner med skatteverket - från 2.1 MSEK.

Men det nya förslaget har tydligen markvärdet gått upp + 1 MSEK till 2.098 MSEK - Undrar om skatteverket godtar en virtuell inbetalning av del i värdestegringen ?

Eller som någon föreslåg med det gamla skattesystemet - om kylskåpet höjer värdet med 80000 kr kan jag väl lämna in kylskåpet som betalning för ett par år ?

Orimliga systemet leder till att heder och samvete minimeras...
 
Här har jag tydligen ingen tvättstuga som är större än 4m2...

Förövrigt steg mitt taxeringsvärde med 35% :eek:

Då har jag ingen inrapporterad förbättring alls.

Men man får väl se det som att man blev lite rikare på pappret eller nått:(
 
Du funderar hur man har glömt att ta upp garaget, men kan det vara så att den tidigare ägaren tycktes göra en samhällinsats eftersom det skulle fungera som ett skyddsrum i händelse av krig. Han tyckte kanske inte att han skulle straffbeskattas för detta.
Beträffande de utbyggnader som gjorts i två etapper är det än mer konstigt, de är ju inte små direkt. Frågan är då om det är svartbygge. Det gick bra ena gången så varför skulle det inte gå bra en gång till. Även om så skulle vara är det märkvärdigt att det inte upptäckts. Har man slutat med flygfotografering? Är det bara skogen man har intresse att "plåta" idag. Där sitter de och tittar och kommer med synpunkter på åtgärder. Åtminstone förr så gjordes flygfotografering med jämna mellanrum och mig veterligen så granskades dessa foton. Arbetade under 70-talet på Stadsbyggnadskontoret i Stockholm så jag var med på ett hörn, ute på fältet.
Ja, Swetrot, du blir kanske förmögen? :) Kan bara önska dig lycka till! (inte ont menat.)
 
Bygglov finns i en pärm, det var besvärligt, eftersom kåken och miljön här är q-märkt, men efter en del skriftväxling och flera uppdaterade ritningar från en ansedd arkitektfirma så gick det bra.

Jag har tänkt på det där om garage som fungerar som skyddsrum kan ha varit undantagna från fastighetstaxering, men inte hittat något som stödjer det.

Och "rika" blir vi inte heller. Jag testade att beräkna taxeringsvärdet, och det hamnar fortfarande under 1Mkr, men vi slår i taket för beskattningen som en av få här på orten. Just det faktum att det aldrig direkt varit några taxeringsvärden att tala om här gör det hela lite mer obegripligt.
 
Apropå taxvärden, hur är det med jordbruksfastigheter? Vi har en sådan och i mitt tycke löjligt lågt taxeringsvärde på all yta vi har. Under hälften vad vi hade i vårt förra boende som var vanlig villa. Får man ha mer yta på jordbruksfastighet eller vad beror det på?

Diskuterade med skatteverket om garaget i förra huset. Det var ett dubbelgarage och i taxeringen stod det tvåbilsgarage. Jag hade dock satt upp två mellanväggar för en liten verkstad och vedförråd och således hade jag inte ett tvåbilsgarage i egentlig mening.

Skattedamen gick direkt med på att förändra skattesatsen till ett enbilsgarage. Ytan exakt densamma och dubbelporten kvar. Sparade en femhundring om året på förlorade poängen. Likaså bastun som aldrig användes till annat än förråd. Jag kopplade ur aggregatet och vips var där ingen bastu. Det är inte förbjudet att att ha ett bastuinrett rum stående och bastuaggregat sittandes på väggen. Men inkopplat fick aggregatet inte vara. En femhundring till.

Badrummet gjorde jag om till helkaklat osv men som vanligt saknades lister och därmed var badrummet inte klart och alltså inte beskattningsbart som ombyggt.
Allt fick jag igenom vid mitt samtal med en trevlig skattedam.

Sen är det löjligt vad skattemyndigheten anser som "exklusiva material". Vårt kök byggde jag om. Massivt trä rakt igenom och därmed exklusivt...
Att jag som bänkskivor använde överblivet andrasorterings furugolv från Byggmax som bänkskiva spelade ingen roll, det taxeras som exklusivt och skatten varje år överstiger värdet på plankorna..::) Planken var kanske värda 150 kr. Men samma skatt som en stenskiva för 30 lök.

Så strunta i det där Swetrot och spela dum OM de nu skulle få för sig att ränna ute i skogen och leta otaxerade ytor. Skattmasen tar allt för mycket pengar ändå och varje krona man kan komma undan med är väl bara bra. Köp en cykel till kidsen istället.
 
Visst kan jag spela dum, men eftersom Skatteverket avser att flytta hela fastighetstaxeringsenheten just till den här lilla staden tänkte jag att det kanske är bättre att spela dum om sådant som inte syns, än att försöka dölja ytor på totalt 300m2 med garaget inräknat...

Ju mer jag läser, desto mer inser jag att fastighetstaxeringen är ett skämt, rakt av, och det vore bättre att kanske försöka debitera fastighetsskatten utifrån andra kriterier.
 
Ooops...Då hamnar saken kanske i annat läge. Kanske.

Vad sägs om skatt efter kvm....:):)
 
A
För uppvärmning finns valen:
1. Uppvärmningssystem finns
2. Uppvärmningssystem saknas, eller uppvärmningen sker enbart med vedspis, kakelugn, fristående elradiatorer eller luftvärmepump utan luftkanaler.

Om man stängt av sin vattenburna elpanna och enbart värmer med luft/luft-pumpen kan man ange alternativ 2 då tro?
 
Cheesus skrev:
Ooops...Då hamnar saken kanske i annat läge. Kanske.

Vad sägs om skatt efter kvm....:):)
Det gillar nog swetrot :D

Vad sägs om att lägga över skatten som en kommunskatt och att den dras lika för alla och går till de som betalar den's nytta ?
 
Vad sägs om att skippa den direkt?
 
Det är också en bra idé Cheesus :-D

Men om vi nu måste ha en så borde det väl motiveras med någon sorts nytta som villaägare får av kommunen - och om vi nu dessutom fick en nytta av kommunen så skulle jag nog kunna tänka mig att lägga en slant...

Det kan ju inte vara vägar/belysning - det betalar vi via vägförening och skatter till vägverket.

Det kan inte vara vatten/avlopp - det betalas till vattenverk och reningsverk

Det kan inte vara sop - det betalas till sophämtning

Men, de fick gärna komma och ge en hand i trädgården ett par gånger om året, ta med sig en stor lastbil med jord, åka härifrån med räffsat löv, beskurna träd etc...

Hmmm.... vad är anledningen till fastighetskatt nu igen - förutom att dra in pengar alltså ? :-D
 
bra-byggare skrev:
Om man stängt av sin vattenburna elpanna och enbart värmer med luft/luft-pumpen kan man ange alternativ 2 då tro?
Det lär vara samma regler som med bastun. Du måste koppla ur den så att den inte går att använda. :cool:
 
En kanske dum fråga, men jag har också några tvetydligheter på min taxering. men varför är det ett problem? Man har ju ändån nått taket på 6000kr som det numera begränsnas till. men det e klart skulle dom någon gång ändra denna taxeringsregel så står man där med ett högre belopp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.