Ja, vad säger man... Lite ironiskt att så fort man sätter spaden i marken så är Tv-nyheterna fyllda med finanskris och höjda räntor, snacka om taskig tajming. :eek:

Någon som vet hur många tomter som fortfarande är lediga? Såg att de fortfarande gör reklam för området.

Ha det..
/Magnus & Mahlin
 
DavidS76 skrev:
Vi pratade med kommunen ang dagis förra veckan och på kommunen lät det inte som om det skulle bli några problem att få in Agnes på Riddarängen.
Det är klart det ordnar sig på något sätt. Fick höra idag att vårat dagis inte ska läggas ner till våren. Det är på tok för lång kö redan nu. Kanske till hösten, men då kommer ju ni alla attt ha flyttat in, så det ska bli kul att se hur kommunen löser det då.

/Peter
 
Jag pratade med Henrik (kommun) och det var bara 4 tomter osålda, men det verkar vara lite många skyltar från samma husföretag.. Sedan vet jag inte om de börjat planera etapp 2 på andra sidan vägen.

// Joachim
 
Hejsan!
Jag och min sambo planerar att bygga när nästa etapp drar igång i Olofstorp. Det blir tyvär inte till våren, utan till nästa höst verkar det som.
Vi tackade först ja till en tomt nu på etapp 1, men har ångrat oss. Kände att det blev lite för stressigt(fick reda på tomten i sista minuten).
Det är så mycket som ska planeras.
Vi är sugna på att bygga "Lyckan" av Eksjöhus. Vore tacksamma om ni som gör grunden till era hus nu, ville berätta hur det går med markarbetet. Dvs om det blir bra kalkylmässigt sett, eller om det kommer bli mycket dyrare. Tomterna ser ju bra ut. Men jag är ingen expert på ämnet.
Lycka till med alla era fina hus!
MVH / Mikaela & Björn
 
Betty80 skrev:
Hejsan!
Jag och min sambo planerar att bygga när nästa etapp drar igång i Olofstorp. Det blir tyvär inte till våren, utan till nästa höst verkar det som.
Vi tackade först ja till en tomt nu på etapp 1, men har ångrat oss. Kände att det blev lite för stressigt(fick reda på tomten i sista minuten).
Det är så mycket som ska planeras.
Vi är sugna på att bygga "Lyckan" av Eksjöhus. Vore tacksamma om ni som gör grunden till era hus nu, ville berätta hur det går med markarbetet. Dvs om det blir bra kalkylmässigt sett, eller om det kommer bli mycket dyrare. Tomterna ser ju bra ut. Men jag är ingen expert på ämnet.
Lycka till med alla era fina hus!
MVH / Mikaela & Björn
Hej Mikaela och Björn.
Roligt att det redan planeras för nästa etapp. Vi bygger ju ett Lyckan från Eksjöhus och är, så här långt, nöjda. För oss blev det inga större extrakostnader för markarbetet. Det ingår 250 ton fyll och hos oss gick det åt 300. Men i våran kalkyl är det medräknat 75000 extra så än så länge har vi bara "nallat" ca 13000 av dom. Har ett par kompisar som bygger lite längre bort, mot skogen till, och där gick det åt ca 200 ton extra. Så det är väldigt olika trots att det ser ganska lika ut.
Lycka till med era val och välkomna till forumet.
//Jessica
 
Vad kul att läsa om vad som händer ute på Östra Olofstorop.
Vi ska oxå bygga där (en enplansvilla från Anebyhus) . Vi har tomt 33 (Segerkransvägen 16). De har börjat gräva där idag. Spännande. Vi har köpt totalentrepenad så vi behöver "bara" välja allt och vänta på att de bygger klart. Om allt går som planerat ska vi flytta in v.14

Vi ses!
/Stina & Rickard
 
Tack så mycket för ditt svar Jessica!
Lycka till med ert husbygge!

/ Mikaela
 
Hej

Vi skall bygga ett omritat "Lyckan" med Östgöta hus på Hästskov 7. Jag pratade med våra markgubbarna idag och det skiljer väldigt mycket mellan de olika tomterna, de som ligger uppemot skogen är väldigt blöta med "dålig mark" och kräver mer fyll men ju längre ut på gärdet man kommer desto bättre, men de har även stöt på igengrävda diken vilka har krävt mer fyllmaterial. Det är nog bra att ha med en buffert för detta.

// Joachim

Betty80 skrev:
Hejsan!
Jag och min sambo planerar att bygga när nästa etapp drar igång i Olofstorp. Det blir tyvär inte till våren, utan till nästa höst verkar det som.
Vi tackade först ja till en tomt nu på etapp 1, men har ångrat oss. Kände att det blev lite för stressigt(fick reda på tomten i sista minuten).
Det är så mycket som ska planeras.
Vi är sugna på att bygga "Lyckan" av Eksjöhus. Vore tacksamma om ni som gör grunden till era hus nu, ville berätta hur det går med markarbetet. Dvs om det blir bra kalkylmässigt sett, eller om det kommer bli mycket dyrare. Tomterna ser ju bra ut. Men jag är ingen expert på ämnet.
Lycka till med alla era fina hus!
MVH / Mikaela & Björn
 
Hej Joachim!

Tack, så jättemycket för informationen! Ja, det kan behövas en del extra pengar till fyllmaterial. Ska ni bygga ett hus som liknar "Lyckan", eller?
Vi letar just nu hus för fullt och planerar. Hoppas att vi får en tomt på nästa etapp! Det vore drömmen för oss båda!
Lycka till med husbygget!
MVH/ Mikaela
 
Hej

Vi har utgått från lyckanhuset, dragit ut takstolarna för att få större kök, tvättstuga och sovrum, vi har vänt ryggåstaket och dragit ut vinkel till att följa rummets väggar. Ryggåstaket fortsätter 3 m ut över altan. När köket blev större fick vi andra möljigheter att möblera köket. Detta hus har vi sedan låtit ett 10 tal företag offerera och då tog vi det bästa ut alla offerter.
Skicka mig ett meddelande (privat om ni vill) så kan jag maila över lite ritningar, bilder och kalkylsammanställning på samtliga leverantörer. Självklart kan ni komma förbi när vi flyttat i i slutet av maj.

// Joachim

Betty80 skrev:
Hej Joachim!

Tack, så jättemycket för informationen! Ja, det kan behövas en del extra pengar till fyllmaterial. Ska ni bygga ett hus som liknar "Lyckan", eller?
Vi letar just nu hus för fullt och planerar. Hoppas att vi får en tomt på nästa etapp! Det vore drömmen för oss båda!
Lycka till med husbygget!
MVH/ Mikaela
 
Hej mitt namn är Erik. Min tomt nr 31 Olofstorp. Jag har jord över från min tomts grund. Jag vill helst bli av det.. senast den fredag 17:e ocktober 2008... om ni vill ha så ring 013-274610 eller mibil 0739144900 ....Hörs av er så fort ni kan..

MvH Erik
 
Hej på er. Ni har väl sett att vårt hus är rest nu. Herregud vad kul det var att se. Och vad fort det gick då. Jag var där 07 på morgonen och då var redan alla väggar resta. Vi hade ju jättetur med vädret oxå.
Det känns så himla kul. Nu är det på riktigt liksom.
 
  • bygge 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bygge 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bygge 028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla glada!
Roligt att ni finns! Vi är nya på tråden och heter Jesper (min man) och Ivana. Vi ska bygga på tomt 21. (segerkransen 10)
Vi har i uppgift att hitta en kvalitetsansvarig nu innan mötet. Vem har ni valt och har ni några rekommendationer?

Jessan: helt otroligt att det redan finns ett hus där! Så roligt för er! Hoppas vi hinner åka under helgen och kolla:)
 
Ivi skrev:
Hej alla glada!
Roligt att ni finns! Vi är nya på tråden och heter Jesper (min man) och Ivana. Vi ska bygga på tomt 21. (segerkransen 10)
Vi har i uppgift att hitta en kvalitetsansvarig nu innan mötet. Vem har ni valt och har ni några rekommendationer?

Jessan: helt otroligt att det redan finns ett hus där! Så roligt för er! Hoppas vi hinner åka under helgen och kolla:)
Hej och Välkomna Ivana och Jesper. Ja visst är det otroligt att det går så fort att "smälla" upp ett nytt hus. Nu är det ju verkligen full aktivitet där ute.
Vår kvalitetsansvarig heter Sverker och det var Eksjöhus som rekomendrade honom. Och än så länge känns det bra.
Vad ska ni bygga för hus då?
//Jessica
 
Hej

Vi ha valt
aiw byggkonsult
Alf Werbro

Han har flera hus på området och har väldigt god kontakt med kommunen, han har jobbat på tekniska kontoret tidigare. Vi hade samråd igår och kommunens tf frågade Alf i vissa sakfrågor. Känns mycket bra, han har även varit stöd i flera andra frågor kring bygget.
I går var han ute och hjälpte till att sätta höjden på huset, en sak vi vanliga har svårt att hantera med alla frågor som dyker upp.

Arvodet är också hyggligt med tanke på det engagemang han har visat! Jag kan varmt rekommendera honom,

Återkom med ett privat meddelande om ni vill ha hans kontaktuppgifter.

// Joachim:)

Ivi skrev:
Hej alla glada!
Roligt att ni finns! Vi är nya på tråden och heter Jesper (min man) och Ivana. Vi ska bygga på tomt 21. (segerkransen 10)
Vi har i uppgift att hitta en kvalitetsansvarig nu innan mötet. Vem har ni valt och har ni några rekommendationer?

Jessan: helt otroligt att det redan finns ett hus där! Så roligt för er! Hoppas vi hinner åka under helgen och kolla:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.