är det ingen som vill gå efter entrepenad form??där har vi myresjö och lb hus som gör total entrepenad.
 
Någon som har en åsikt om var Hjältevadshus skulle komma in på en sådan rangordning?
 
F
Frågan har naturligtvis ett rätt svar för varje person. Vissa vill ha totalentreprenad och en nyckel i handen vissa vill styra och hela tiden ha inblick och kontroll, vissa hittar huset i en katalog och andra vill ha huset byggt efter egna ritningar.

Jag förutsätter att alla prefab tillverkare kan spika ihop väggarna efter ritning och efter det så beror det på övriga entreprenörer och där kan det verkligen brista i kvalitet. Kan ju också vara ett mått på kvalitet hur hustillverkarn kvalitetssäkrar dom entreprenörer dom brukar jobba med (ofta i princip tvingar på köparn i tron att det är totalentreprenad).

Det känns som om några tillverkare i "toppskiktet" satsar på yta som syns men det under är det inte lika noga med. Tex avsaknaden av råspånt i yttertaket eller bara gips invändigt i väggar mm. Jag tycker att förutom den något högre standarden på kakel/parkett/vitvaror/dörrar/lister mm så är det en självklarhet att det är råspånt i taket och osb eller spån bakom gipsen.

Så som jag ser det så har jag har iallafall hittat den bästa prefab leverantören för mig. Full flexibilitet med egen planlösning utan minsta knorr eller ändring, den takhöjd, ytterpanel, precis så mycket isolering (och den typ av isolering) jag vill ha i väggar och tak. Hög bra standard (dvs den standard vi vill ha) på det som jag väljer att få medlevererat. Alltid tillgänglig på telefon och alltid ett svar på dom frågor jag har, aldrig nåt som skall kollas med nån säljarslusk eller annan mellanhand som aldrig hör av sig igen. Har fungerat i det närmaste perfekt så här långt. Litet företag där man pratar direkt med VDn / säljarn / montageledare / truckförare mm mm.
 
Kvalitetsmässigt tycker jag LB-Hus skall vara nummer 1, ganska ohotat. Efter att ha granskat deras kosntruktion så insåg jag varför de är sveriges enda P-märkta hus. De andra är bara SITAC-klassade. Däremot är LB-Hus "utrustningsstandard" något lägre än både Trivselhus, Sävsjö Trähus och Eksjöhus. Däremot är det saker som lätt går att uppgradera till en viss kostnad. Kvaliteten är svårare att välja till hos de andra företagen. Själva byggde vi ett Götenehus och är inte särsklit imponerade över deras kvalitetstänk och fick styra upp ganska mycket själva för att det skulle bli ett "bra" hus.
 
Jag skulle nog vilja putta in Faluhus under 1 :) finns nog inget kvalitétsmässigt som fattas överhuvudtaget där.
 
pejida skrev:
Jag skulle nog vilja putta in Faluhus under 1 :) finns nog inget kvalitétsmässigt som fattas överhuvudtaget där.
T.ex. - trycktestas Faluhusen? Vad jag vet är det bara LB-hus och Myresjöhus som är seriösa nog att göra detta som standard.
 
bumpaberra skrev:
Är inte så impad av Trivselhus som alla andra verkar, bla takbord under pannorna...
Instämmer. Inte heller diffplasten direkt bakom gipset får mig att klappa händer.
 
Jag anser man skall titta på de fundamentala skillnaderna på de olika tillverkarna. Börja underst, torpargrund vs platta på mark?, fortsätt sedan till nästa val....
Tror inte man får mer för pengarna om man väljer ditt eller datt, för alla tillverkare har samma kostnadsmassa.
Om man tycker att en viss tillverkare är bättre än någon annan så tror jag att man kan få dom att bygga vad som helst, det är bara frågan om hur stor påse dollars man har.....
 
toysoldier skrev:
Tror inte man får mer för pengarna om man väljer ditt eller datt, för alla tillverkare har samma kostnadsmassa.
Om man tycker att en viss tillverkare är bättre än någon annan så tror jag att man kan få dom att bygga vad som helst, det är bara frågan om hur stor påse dollars man har.....
Håller inte med om detta! Testa och gör en egen ritning samt en nogrann specifikation för husets konstruktion och standard. Skicka ut denna till utvalda husföretag (vi skickade till 14 stycken och fick offert från ca 9-10 bolag). Du kommer att bli förvånad över skillnaderna i pris!
 
Intressant tråd!! Ska själv bygga Älvsbyhus nya Regin och ler lite för mig själv när jag läser vad andra tycker om hustillverkare som de inte har varit inne och tittat i. Kvalitet pratas det mycket om.. Ja det finns säkert många varianter på kvalitet och vad man vill prioritera. Som barnfamilj vill man att ens barn ska växa upp i en god miljö och att familjen kan leva i huset och få en slant över till annat än bara räntor och amorteringar. Jag kommer att få ett nästintill nyckelfärdigt hus under 2 miljoner på 165m2 och behöver inte göra mer än måla huset och anlägga trädgård. Jag hade lätt genom tillägg kommit upp till 3 miljoner och fått ett mer exklusivt hus med all lullull. Vi flyttar ut på landet med mycket mark med skog och prioriterar livskvalitet framför lullull. Besök gärna någon som har ett Älvsbyhus för att få er en uppfattning...
 
Pavve skrev:
Besök gärna någon som har ett Älvsbyhus för att få er en uppfattning...

Min förra granne hade ett Älvsbyhus som också var nybyggt. Inte så impad. Talar vi utskickt så kändes det som att kliva in i ett gammalt hus. Köper man ett nytt hus ska det tametusan kännas nytt också, man ska bli glad när man kommer hem. Tycker ej de är särkilt prisvärda. Själv kostar mitt nya hus 3 mille(inklusive ALLT, tomt(650000), marksten gräs, inkopplingar etc etc) då har jag, 1-plans 160 m2 boyta med integrerat isolerat garage med golvvärme, 300 mm isolering i plattan, 500 mm i tak. 2.70 i takhöjd, råspånt i tak, OSB och isolerade innerväggar, super vitvaror och kök, 2 kaklade badrum, stadsnät fiber, nätverk i huset, mycket inbyggd belysning, samt det viktigaste huset är TÄTT(prova att provtrycka ett Älsbyhus). Egen planlösning, bor centralt och kan gå till jobbet. Det tycker jag är prisvärt. Det ända vi gjort själva är lite målning utvändigt.
 
Pavve skrev:
Jag kommer att få ett nästintill nyckelfärdigt hus under 2 miljoner på 165m2 och behöver inte göra mer än måla huset och anlägga trädgård. Jag hade lätt genom tillägg kommit upp till 3 miljoner och fått ett mer exklusivt hus med all lullull. Vi flyttar ut på landet med mycket mark med skog och prioriterar livskvalitet framför lullull. Besök gärna någon som har ett Älvsbyhus för att få er en uppfattning...
Vet inte hur du tänker, men jag kan ju misstänka att det inte känns aktuellt att bygga för mer än vad man, i värsta fall, måste sälja huset för inom en snar framtid. Så på ett mindre attraktivt läge KAN man ju inte bygga för hur mycket som helst om man är hyffsat funtad. Man får ju inte tillbaka det. Få människor bygger ett nytt hus på landet för 4 miljoner (även om man har råd), där övriga bostäder säljs i miljonklassen. Ganska logiskt.
 
man kan jämföra en fiat mot en bentley,skiljer i pris men icke samma kvalitet.
jämföra ett älvsby mot ett t,e,x myresjö eller trivsel ja jisses
det är väl någonstans prisskillnaden har en orsak????eller tror ni trivselhus lägger på en mille på sina hus??
älvsby är och kommer vara budget och dom andra trivsel myresjö sävjsö lb och eksjöhus m.f.l kommer vara högst i standard samt kvalitet.
 
nybyggd skrev:
man kan jämföra en fiat mot en bentley,skiljer i pris men icke samma kvalitet.
jämföra ett älvsby mot ett t,e,x myresjö eller trivsel ja jisses
det är väl någonstans prisskillnaden har en orsak????eller tror ni trivselhus lägger på en mille på sina hus??
älvsby är och kommer vara budget och dom andra trivsel myresjö sävjsö lb och eksjöhus m.f.l kommer vara högst i standard samt kvalitet.
Men... det är ju precis det tråden går ut på... RANGORDNA tillverkarna.

Självklart håller Modulenthus, Smålandsvillan, Björklidenhus, Älvsbyhus, Skidstahus och många andra budgettillverkare lägre kvalité på många saker om man jämför med hus som Götene, Värsåsvillan, Vittjärvshus mfl..

Däremot kan en del i själva produktionskostnaden vara låg för många av dessa pga få val för kunden och en effektiv byggprocess och inte bara av materialhänseende (även om det naturligvis sparas in mycket pengar även där).

Att få huset byggt inomhus i moduler som exempelvis några av ovan nämnda tillverkare känns väldigt tryggt som kund, förutsatt att huset monteras under goda väderförhållanden. Sen finns det naturligvis många nackdelar men få lyfter fram de fördelar som faktiskt existerar!

Vi kollade på Vittjärvshus men när bara husbyggsatsen kostar nästan 1 mille mer har jag svårt att se att den levnadsstandard vi får i ett sådant hus är så mycket högre att det är värt att investera så mycket mer pengar. Det är knappast enbart materialkostnaden som driver upp priset så mycket. Att sedan diskutera driftskostnader som en del gärna gör är nästintill fånigt. Jag kan installera bergvärme (vilket vi troligtvis kommer att göra) för runt 200 000:- men det är i så fall fortfarande 800 000 kr kvar till en mille...

Det är det val VI gjort i vår familj. Andra prioriterar säkert annorlunda. Vi tillbringar kvällar och helger i vårt hus. Resten av tiden är vi på jobbet eller på förskolan....

Mvh / Magnus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.