Någon som gjuit keramik till sin atmos? Min nedre sten håller nu på att ge upp helt, och funderar om det inte är bäst att uppgradera den med bättre material. Månne vad man skall använda för bruk?
 
Behöver göra nu keramik till min Vedolux 40ub från värmebaronen!
Någon som gjort detta?
Vilket bruk användet till "toppbitarna"
Respektive till "tunneln" där den omvända förbränningen sker!?

Svara oavsett om ni gjort keramik till vedolux eller till annat märke fabrikat, vilket bruk ni använde till vad!?

Tack på förhand!
 
Jag behöver hjälp / tipps!!

Har mailat silika ang. råd om material och om dem kan sälja direkt till privat person..
Men inte fått svar.

Vad har ni anvät för bruk?

Och vart köpte ni det?

Mvh. Tobias
 
Hmm. fortfarande inga svar!??
Måste väl finnas folk som prövar vid detta laget,,
Kan ju inte använda pannan i dagsläget

HJÄLP!!!
 
Gör en gjutform och köp eldfast gjutmassa på en byggvaruhandel. Jag har gjutit egen keramik av sådan "standard"-gjutmassa. Det har hållit ihop i snart ett år nu. Funkar nog inte lika bra i längden, men det ger ju dig lite tid att experimentera och hitta den bästa gjutmassan.
 
Oki,, har kikat lite på det, och bara hittat eldfast bruk, som är till för murning,,,
Misstänker att det inte funkar så bra till nya roster!?
 
Nä, bruk har man mellan tegelstenarna när man murar. Det ska vara gjort för gjutning. Vet inte vad det riktiga namnet är på det, eldfast cement kanske.

Jag förklarade i alla fall för han som jobbade på bygghandeln vad jag skulle ha det till. Sen letade han upp en brun säck som han trodde skulle funka bra. Jag tror inte ens att det fanns någon märkning på säcken som sa vad det var för något.
Men det har fungerar bra hittils i alla fall.
 
oki.. får pröva med det!
Har mailat silika 4ggr nu och ställt frågan. men inget svar. inte ens ett. ett nej vi kan tyvärr inte hjälpa dig.. Det är dåligt....
 
Va förbi en BEIJER butik i da å kolla..
dem rekomenderade något som kallades "beza" bruk..
Ett keramiskt bruk som Landy-vent sålde (ihuvudsak har man det till att dra skorstenskanaler med påstods det) !?
 
Redigerat:
dåligt drag i tråden här tycker jag.. lite lätt "panik" nu när temperaturen sjunker...
 
Har du provat att ringa?
0221-846 00
 
Jag har ringt silica och de säljer inte till privatpersoner sa han.

Fick tipset att ringa till Robert på JanRef AB och ringde honom också. Han kunde inte sälja bara en säck utan rekommenderade något som heter H44, tror det heter Rodorox nu. Skulle inte vara lika bra, men mycket enklare att jobba med och betydligt billigare. De bra, svåra gjutmassorna håller ca 5 år om man eldar varsamt, H44 i 2år.

Jag ska prova attt gjuta med H44 så får vi se hur länge det håller. Ska bara se om jag får tag i sådant!

Någgon som vet var man kan köpa H44 eller om det nu heter Rodorox, i närheten av norra skåne?
 
Funderar på gjuta till vedex3000. Har tompa74 fått tag i massa? betongstationer, kanske höra med dem om man får köpa lite lösvikt vad tror ni om det? PL ELDFAST i haparanda har jag ringt oxå men han ville ha färdig ritning och kunde inte ge pris utan en sådan. Får väl prova ringa och luska vilken massa han kör med. Svärfar bor ju däruppe och måste väl komma förbi någongång i höst kanske med en säck keramikmassa...
 
Jag har inte fått tag i massa än.

Kollar lite på Scheidels Eldfasta gjutmassa. Kan det vara något tror ni? Det kan man köpa på Woody. Eller rätttare sagt, de kunde ta hem det iallafall. Det skulle kosta ca 600:-/25kg. Jag behöver ca 32kg :( Har en densitet på 2150kg/kbm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.