Hej
Någon som vet om det går att elda stenkol i en förugn eller på något annat sätt tex. i en vedpanna.
 
Ingen aning, men har sett på någon polsk sida att det finns att beställa. Funderar på att ta hem en pall bara för att prova...:D
 
Hej hej.
Jag har eldat stenkol i min kökspanna (kokspanna från 1948) när jag hade ont om ved med gott om stenkol, men det är inget jag rekomenderar. Det ryker och luktar och blir mycket aska, dessutom är röken väldigt korrosiv och panna/skorssten sotar igen nåt helt otroligt av den feta röken.
I min smedja har jag ett skorsstensrör av 2,5 mm plåt som är helt genomrostat efter 5-6 års hobbysmide med stenkol i ässjan..
Välj koks istället för stenkol så blir både grannar, miljön och skorsstenen gladare.
 
Koks,ja....men var får man tag på det idag?
Vi har en gammal järnspis i köket i sommarstugan och den spisen är gjord för att eldas med just koks.
Vi eldade med nästan enbart koks när jag var barn så jag kan tekniken men hittar inget inköpsställe.
Någon som vet?
Priset?
Hälsningar,
Skalman
 
Stenkol finns det en som säljer, han har köpt upp ett gammalt lager sedan ångloken slutade , han tar 3000 för 10m3, har ut körning , Läste att energivärdet är ca 8000 kw/h per kubik, det blir bilig energi,. om det fanns en efektiv o ren förbräning.
 
t.ex Swecox har både stenkol koks, finns på en handfull orter i landet men har bara lager i Norrköping och Ystad. Pris beror på mängd men sist jag kollade var det runt 6:- / Kg + moms + frakt om man köpte minst 1 ton.
 
Koks var ju en biprodukt vid stadsgasframställning av stenkol, men de gasverken är väl nedlagda sen länge...en skitig hantering med många kända och okända biprodukter (tex kreosot mm). Tror inte man får elda stenkol hur som helst heller....

Är det inte bättre att satsa på en pelletsbrännare ?
 
Koks finns både som petroleumkoks som är restprodukter från oljeraffenaderierna som torrdestileras, men det finns även stenkolskoks som tillverkas genom torrdestilering av stenkol.
Hur som helst så är koksen mycket renare än stenkolen och sker tillverkningen industriellt, som på SSABs anläggning i Luleå så har man rätt god koll på utsläppen. Fast hurpass miljöriktig tillverkningen av den Polska koksen är kan man ju bara spekulera i...
Men när det gäller att värma huset så är det helt klart så att pellets, ved eller vad som helst egentligen, är bättre alternativ än stenkol på alla sätt och vis. Inte minst doftmässigt då stenkolen innehåller 1-2% svavel som man kan lukta sig till på lång väg. :)
 
Synd att det verkar vara så svårt att eld stenkols det var priset på kolen som jag tyckte vara intresant, 80000 kw/h för 3000 kr ska man köpa pelets 80000 kw/h kostar det ca 37000 kr
 
mmotor skrev:
Synd att det verkar vara så svårt att eld stenkols det var priset på kolen som jag tyckte vara intresant, 80000 kw/h för 3000 kr ska man köpa pelets 80000 kw/h kostar det ca 37000 kr
kan det verkligen stämma att 80000kWh kostar 3000kr ? 8000kW för det priset ligger kanske närmare saningen?
gaia
 
Enkel matematik energivärdet på stenkol ligger på ca 8000 kw/h per 1m3 alltså 10x 8000 = 80000 kw/h
 
Summan av kardemumman - elda ett skitigt bränsle som påverkar både den lokala och den globala miljön, som verkar korrosivt på panna/skorsten och dessutom är dyrt? Hur kan man ens överväga det?
 
som sagt jag kan köpa stenkol för 300 kr/m3 om du tycker det är dyrt måste du berätta vad du eldar som är så mycket biligare
 
det är verkligen fyndpris på kol du ha tillgång till :) . Värt ett försök. Går att elda i vilken panna som helst men du får inte strypa luften för mycket för då får du alla dom negativa resultat - mycket sot och sur kondens i skorstenen. Man får testa sej fram.

Kol har minst dubbelt så mycket energi jämfört med ved och brinner lugnare/längre. Hela konsten ligger i luftregleringen. Det ska vara lagom med luft så att det brinner men inte sotar eller hettar upp skorstenen så den glöder :). Först gör du en brasa av ved och när du får en bra glödbädd så lägger du kol i små portioner under eldningstiden.
Kolpannor brukar ha mindre eldstad ( oftast hög och smal) och det begränsar automatiskt att man inte kan skyffla för mycket kol åt gången. Roster ska vara så pass tätt att kolbitar inte ramlar genom oförbrända. Man får röra om i glödbäden då och då så askan kan ramla ner genom den tätta roster.
Kolpannans värmeöverföringsytor är anpassade till eldstadens storlek och den energirika bränslet så att skorstenen inte tar skada av för höga rökgastemp.

Det finns visa skillnader mellan kol- och vedpannor så jag vet inte om det blir mycket besvärligt att elda kol och om godset tål dom höga temp som kol kan alstra. Har bara sett kolpannor av gjutjärn. Ibland var eldstaden murat med eldfast tegel för att skydda metall. Titta på Lindgren... Lindström (?) panna som säljs i Sverige som vedpanna men egentligen är det en kol/ kokspanna ....och jämför med den du har.
En sak till, du får mycket slagg och aska att ta hand om : kol ca 10% , ved ca 1%. Den är grov och mindre alkalisk än vedaska.
gaia
 
Redigerat av moderator:
mmotor skrev:
som sagt jag kan köpa stenkol för 300 kr/m3 om du tycker det är dyrt måste du berätta vad du eldar som är så mycket biligare
Japp, ber om ursäkt, läste uträkningen helt fel. Men faktum kvarstår - personligen skulle jag inte elda sk_ten om den så var gratis. Men var och en blir klok på sin fason.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.