Ingvald skrev:
Jag har nu fått följande information från elsäkerhetsverket via min elektriker:
Potentialutjämning krävs ej i ny platta om inte armering/balkar/metallrör är i direkt kontakt med strömledande delar av huskonstruktionen eller delar som kan riskera att bli ledande. Alltså verkar det fritt fram att avstå från denna ganska svårförståeliga åtgärd vid ett normalt villanybygge!
Det kan väl vara motiverat om man heter MH.
 
Det finns ingen LAG att man måste pus-jorda en platta för en normal villa. Men de stora husförsäljarna brukar kräva de..

Man kan väl säga att man BÖR göra de.. Är ju inte så svårt vid en gjutning.. lite svårare att göra i efterhand :)
 
jakobnm skrev:
Det kan väl vara motiverat om man heter MH.
Ursäkta min trögtänkthet men vad menar du med "MH"?????
 
Rrrrr skrev:
Det finns ingen LAG att man måste pus-jorda en platta för en normal villa. Men de stora husförsäljarna brukar kräva de..

Man kan väl säga att man BÖR göra de.. Är ju inte så svårt vid en gjutning.. lite svårare att göra i efterhand :)
Kör man efter Svenska Standard skall plattan jordas. Se 413.1.2.1 i SS4364000 (Elinstallationer i byggnader). Där står att armeringsjärn i betong skall anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet om tillämpligt.

Vid nyproduktion anser jag att det i allra högst grad är tillämpligt.


Väljer man att arbeta efter någon annan standard än svenska standard bör man kunna bevisa att den är lika säker...
 
Hur borde man gjort med potentialutjämning om man har en fiberarmerad betong platta som jag valde? - i stället för armeringsmattor alltså.

Kan jag sova lugnt om allt som passerar genom plattan är av plast... Flexslangar till el, golvvärmerör, inkommande vattenledning m.m.
 
hcc skrev:
Hur borde man gjort med potentialutjämning om man har en fiberarmerad betong platta som jag valde? - i stället för armeringsmattor alltså.

Kan jag sova lugnt om allt som passerar genom plattan är av plast... Flexslangar till el, golvvärmerör, inkommande vattenledning m.m.
Alla vet vi ju att det är farligt med vatten och el, så därför ska man ju inte ha vad som helst i sitt badrum. Så med andra ord, om du ser till att lägga en jordfläta på golvet och sedan täcker golvet med någon cm vältempererat och behagligt vatten så borde du klara dig fint då allt är jordat... ;) :D
Skönt att det är helg snart, men för övrigt, jag tänker inte ansluta mina träbalkar eller spånskivor till jordpunkter heller... ;)
 
Bör man slänga ner en wire i marken när de ändå gräver ner markvärmeslingor till värmepumpen, eftersom man missade att jorda armeringen i våran nya platta? Kan det vara till nytta?

Eller det kanske inte är samma sak?
 
Nej inte riktigt, men ett jordtag är inte heller fel att ha om man gör det på rätt sätt.
 
snaggletooth skrev:
Nej inte riktigt, men ett jordtag är inte heller fel att ha om man gör det på rätt sätt.
Okej. Vad kan man ha för nytta av ett "jordtag"? Eftersom det tydligen ÄR nytta så är det ju lika bra att fixa ner en wire, eftersom kostnaden blir i det närmsta obefintlig. Detta borde väl bara gå att göra på ett sätt? Vad ska man ha för wire är enda frågan? Så får väl elektrikern ta tag i stumparna som kommer upp med värmeslingorna genom plattan sedan.

Skulle vara enklare att fråga vår elektriker om detta, men upphandlingen av denna är tyvärr inte klar.

Tips mottgaes varmt!
 
Särskilt jordtag rekommenderas endast om man har matning via luftledning och bor i ett område där det normalt åskar mycket. Jordtaget skall utföras med 16 mm2 kopparlina, så det kostar en slant dessutom.
 
ja att slänga ner en vajer ihop med markvärmeslingorna kanske inte gör så mycket då den sannolikt inte når ner till grundvattnet, om du inte bor som jag, i en blöt dal med grundvatten inpå husknuten, men jag vill ju påstå att det är ju säkert bättre än inget alls, då du ju får en extra "sann jord" att ansluta till PE-skenan, ju fler externa jordar du för in till PE-skenan desto lägre blir skyddsjordens potential ute i anläggningen jämfört med sann jord.
och har du luftledning med 4-ledarmatning så bör du även fixa ett riktigt djupjordtag som är uppmätt och godkänt, då det kan höja säkerheten vid PEn-brott.
men har du jordkabel och/eller TNS system på inkommande så är jordtag inte nödvändigt, men den där vajern i marken gör ju ingen skada att koppla till PE-skenan ändå, så visst har du en massa vajer över så släng ner den i marken och jorda mot PE.
 
Har man planer på att installera reservkraft i framtiden är det också krav på jordtag.
 
mycke_nu skrev:
Särskilt jordtag rekommenderas endast om man har matning via luftledning och bor i ett område där det normalt åskar mycket. Jordtaget skall utföras med 16 mm2 kopparlina, så det kostar en slant dessutom.
Verkarkonstigt att du rekommenderar någon att inte skaffa lokalt jordtag då chansen finns. Även om du har kabel till huset kan PEN-ledaren släppa av en eller annan anledning vilket kan leda till stora farligheter i din elanläggning men som det lokala jordtaget skyddar mot.
Alltså, slå ner ett jordspett är mitt tips, det kan aldrig skada!
 
Vad man anser i rekommendationerna är nog att det inte motiverat med tanke på kostnaden i de flesta fall. Men skall man göra det så bör man göra det ordentligt och se till att man verkligen får låg impedans mot jord. Att bara lägga en tråd i marken skulle jag inte rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.