Har aldrig slipat ett golv tidigare så jag skulle behöva lite råd.

Golvet är ett klassiskt parkettgolv(stavparkett) lagt i ett hus byggt -76. Golvet är aldrig slipat förut. Vilka steg gör man det i och vad bör man tänka på??

Bör man anlita någon eller?

tacksam för alla råd.

T
 
H
Ska du hyra maskin så har Bauhaus bra priser. Upptäckte det sedan jag hyrt maskin hos Woody för ett klart högre pris.
 
Vi har lokala firmor som hyr ut så det är under kontroll, tänkte mer på taktiska och praktiska tips.

T
 
Det viktigaste är nog att du rör maskinen framåt när du sänker ner slipen annars är risken stor att du får en grop. Men det är inte svårt att slipa så det är bara till att köra. Kolla med dem som hyr ut dom kan nog en hel del. Sedan tror jag man hellst ska slipa både diagonalt och rakt men är inte helt säker, jag slipade bara rakt när jag gjorde det i våran lägenhet och det blev bra resultat.

/ Mikael
 
Vi slipade just våra golv.
Skaffa öronproppar/kåpor samt andningsskydd.
Håll hela tiden maskinen i rörelse när du sänker ner och lyfter upp valsen, annars blir det garanterat en grop. Öva lite först med fint papper.
Vi slipade med grovlek 40-60-120, och det finns ändå ränder kvar här och där från det grova pappret. Men utan det hade vi aldrig fått bort lacket. Vi kunde inte slipa mer eftersom delar av gamla skruvar började sticka upp (och blev fint nerslipade under gnistregn, vilket kändes kusligt med tanke på mängden slipdamm).
Var noga med kantslipen så att det inte blir en rand där du slutat slipa med stora maskinen.
Gå inte för långsamt, för då bränner du träet (går visserligen att slipa bort).
Var noga med att inte "svänga" med maskinen, särskilt inte där ljuset faller in från fönster. Det syns att du har gått och slirat!
Slipa alltid längs med träets fibrer, aldrig på tvären.

Det är vad jag kommer på så här i en hast. Vi gav oss på tre golv på en gång (ca 55 kvadrat), och det var lite väl mastigt. Stackaren som skötte kantslipen (jag) höll på att gå i bitar eftersom arbetsställningen är så kass. Kantslipen lade dessutom av efter första dagen och fick ersättas med en sämre variant, vilket ledde till att våra kanter i huvudsak är väldigt grovt slipade (för att få bort lacken).

Är du perfektionist bör du anlita någon. Våra golv blev inte riktigt bra, men på så vis vågar vi väl använda dem.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Att man bara ska slipa i träets riktning håller jag inte med om. För att få ned ojämnheter ska du även slipa diagonalt eller helt vertikalt mot längdriktningen. Först jäms med och sedan diagonalt / vertikalt med finare slippapper.
 
Du skall först kryssa i rummet för att få golvet jämnt om det behövs. Om det redan är i samma nivå överallt behöver du endast slipa längs plankorna. Håll jämn exakt fart hela tiden. Lycka till
 
Min åsikt efter att både ha slipat själv och anlitat folk är att det inte är värt att göra det själv. Resultatet blir inte alls lika bra, det är ett jävla jobb och man sparar inte många kronor. Jag är faktiskt glad över att vi har flyttat ifrån den lägenhet där vi gjorde det själva....
 
anilov skrev:
Min åsikt efter att både ha slipat själv och anlitat folk är att det inte är värt att göra det själv.
Kan bara hålla med även om jag inte provat all slipa själv.
Vi fick ett proffs att fixa vårt golv för ynka 2200 kr (12 m2) och det hade lätt varit värt det dubbla med tanke på den arbetsinsats som krävs. Det visade sig att golvet var fernissat ovan på golvlack och då kan man inte slipa det (fernissan beckar igen slippapperet direkt) utan måste första hyvla det. Han hyvlade alltså och lagade en del skador med spackel, slipade och lackade 3 ggr.
Resultatet är att golvet ser ut som nytt!

Bara hyran av maskinerna hade kostat 1500 kr plus golvlack allra minst 500 kr. Att köra en hyvel är dessutom ingenting för en nybörjare. Du tjänar mao knappt på att göra det själv
Är otroligt glad att jag inte gav mig på detta själv. :cool:
 
anilov skrev:
Min åsikt efter att både ha slipat själv och anlitat folk är att det inte är värt att göra det själv. Resultatet blir inte alls lika bra, det är ett jävla jobb och man sparar inte många kronor. Jag är faktiskt glad över att vi har flyttat ifrån den lägenhet där vi gjorde det själva....
Nja, det beror nog väldigt mkt på förutsättningarna! Vi slipade golvet själva i vårt nya hus och med en ny bebis och nya amorteringar så kändes varje tusenlapp viktig, dessutom var det en enorm känsla att känna att vi klarade av det eftersom vi inte känner oss så händiga och definitivt inte gjort ngt liknande förut! Man kan se små skavanker, men skillnade mot innan är enorm och vi är nöjda!

Dock, var beredd på mycket jobb! Maken stod i vardagsrummet i två dagar från morgon och kväll, jag kunde inte hjälpa till eftersom jag klämde fingret rätt svårt när vi lyfte ur maskineländet ur bilen... Han var rätt trött efteråt!

Tips som vi kom fram till:

1. Var noga med att få bra instruktioner, gärna en demonstration när du hyr maskinen.
2. Var försiktig med maskinen, tänk på att det finns en rörlig del som man kan klämma sig på!!!! :(
3. Om du känner dig väldigt osäker, prova först tekniken med ett fint papper.
4. Ta kanterna först, med den lilla slipen, och kör sen stora slipen så nära väggen som möjligt.
5. Slipa först diagonalt/tvärs över för att få bort ojämnheter mellan parkettplankorna, sen längs med för att få det snyggt.
6. När du lackar, lacka LÄNGS MED parketten och var noga med att inte låta lacken torka i ränder. Jag hällde ut lack i små klickar och smetade ut den med en särskild "lackspackel", men det hade nog varit lättare att rolla dit det, med en roller på pinne.
7. Slipa lätt med ett sandpapper mellan lackomgångarna, behövs inte alls mycket, bara kör över ett par gånger med ett ganska fint papper.
8. Sträck på den vid det här laget ganska ömma ryggen och tänk "Det här har jag gjort alldeles själv!"

Det är klart att det inte blev lika bra som om ett proffs gjort det, och absolut inte lika fint som ett nytt golv - men snart skall vår unge åka bobbycar över det så då känns det bra att vi inte lagt för mkt pengar på det!!
 
låt ett proffs slipa ditt golv om du vill ha ett fint resultat
 
Finns det någon billighetsvariant man kan göra, typ bona/polera, eller kanske strunta i att slipa, och bara måla om, men det kanske är ovärt?

(50år gammalt golv med lite fuktfläckar :( )
 
Att slipa parkett är enkelt. Parketten i sig är hård och tål faktiskt en del. Slipa till det jämnt och fint, lacka, finslipa igen och lacka ännu en gång. Sen kör du med en sån där " helikopter" med poleringsfunktion. Voila, så har du ett "nytt" golv.

Furugolv däremot är ganska svårt faktiskt. Mycket mjukare och större risk för gropar. Ska du sen olja in det med linolja med lite brytning i färgen så måste du vara sjukt noga, varenda litet slipstreck kommer att synas. Har gjort det misstaget själv, det var bara att slipa om. Efter omslipningen kröp jag på knä med en slipmus och såg till att minsta rand försvann. Jobbigt men snyggt blev det!
 
Visst går det att slipa sitt golv själv, har man väl kommit så långt att man röjt ut hela rummet är man en bra bit på väg.

Vid parkett golv gäller det dock att ha koll på slippappret kornstorlek och inte gå på för hårt vid första slipningen. Att ha bra kontroll på slipmaskinen är också ett bra tips, särskillt när man ska stanna. Det går tex inte att låta slipmaskinen stanna utan att man först lyfter upp valsen, utan man riskerar stora oreparerbara gropar i golvet (så tips lyft upp, sedan stäng av/alt vänd).

Vi slipade vårat golv i helgen, men det är ett gammalt tjockt grangolv och vi slipade av ca 5 mm och då behöver man ju inte vara lika nog som vid slipning av ett finare parkett golv...

Jag har lagt ut lite bilder på genomförandet och slutresultatet på bloggen.

SmallTownStyle.blogg.se

/Hälsningar Sara Small Town
 
Jag slipade min parkett för första gången, jag använde korn 36 på pappret för det var xtremt djupa repor. Jag rekommenderar inte att använda så grovkornigt papper, det är lätt att det blir gropar. Om man i stället kör flera gånger med 80-papper blir det väldigt förlåtande mot gropar. Det gjorde jag när jag slipade hos föräldrarna, och det blev bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.