Hur stort bör ett barnrum vara? Finns det något generellt minimum?

Vi har utökning på gång och funderar på om det räcker att dela av ett befintligt rum eller om vi behöver bygga ut.
 
  • Gilla
aan02014
  • Laddar…
De gamla normerna sa 7 kvm. Om rummet är lättmöblerat är det ganska ok, beroende på vad man har för behov och värderingar.
 
Under perioden med statliga räntegarantier fanns standard för allt, inklusive minsta mått för sovrum. Idag finns inte några sådanda regler kvar.

Alltså må sunda förnuftet styra. Se till att varje sovrum får fönster och blir hyfsat lätt att möblera med läxbord, säng, hyllor och skåp för leksaker och kläder. Rummet bör rymma åtminstone en säng med bäddmått 90x200.

Ett alternativ till ny(a) mellanväggar är att möblera med lösa högskåpsgarderober som tillfällig rumsavskiljare. Då återställer ni lätt det delade rummet den dag ni behöver ett stort rum hellre än två små.
 
Det är inte någon form av normer jag är ute efter utan mer något slags praktiska minimimått. Jag vet att arkitekter brukar rekommendera att barnrum har en viss minsta yta för att rummet ska vara praktiskt användbart och inte kännas trångt. Hur stor är den?
 
2400x3600
 
billy_baver skrev:
2400x3600
Några referenser på detta eller är det en siffra tagen ur luften? Jag är kanske lite besvärlig, men det känns dumt att bygga klart två rum för att sedan upptäcka att de är för små. Jag har så svårt att visualisera det färdiga resultatet.
 
Att baserat på en ritning eller skiss få en känsla av vad som är lagom stort är jättesvårt, När jag byggde garage fick jag tippset att helt enkelt prova, dvs parkera bilarna brevid varandra för att kolla vad som är lagom svängrum. Det kanske kan vara ett sätt för er också. Sätt en tejp på golvet och prova att möblera och se vad som känns bra.

Minimimått skulle jag inte leta efter, ska man bara sova och göra läxorna vid skrivbordet är det klart att det inte behöver vara så stort. Men åtminstone mina barn gör en massa andra saker i sina rum också. Igår var det stall för käpphästar i det ena och tågbana i det andra. Är rummen för små kommer lekarna hamna någon annanstans, det kanske är OK för er, men själv tycker jag det är skönt att tågbanan går i barnrummet och inte på köksgolvet.
 
  • Gilla
Shima Ghitouri
  • Laddar…
2,4 x 3,6? Detta är grundat på erfarenhet och anpassat efter måttstandard. En häktescell måste vara minst åtta kvm, men barn får du internera hur trångt som helst. ;)

Allvarligt talat är det inte bara golvytan som avgör. Ett lågt rum känns faktiskt större än ett högt rum med samma golvyta. Bästa sättet att visualisera är att bygga upp din egern referensram. Se dig om i rum som redan finns. Mät upp deras höjd och golvmått. Känn efter hur de känns att vistas i. Begrunda hur de blivit möblerade.

Fundera samtidigt över hur lätt man transporterar skrymmande och kanske tunga saker till och från rummet. Hur funkar det för människor med rörelsehinder? Öka också din känsla för hur olika typer av fönster påverkar rummets karaktär.
 
Redigerat:
Phoca skrev:
Minimimått skulle jag inte leta efter, ska man bara sova och göra läxorna vid skrivbordet är det klart att det inte behöver vara så stort. Men åtminstone mina barn gör en massa andra saker i sina rum också. Igår var det stall för käpphästar i det ena och tågbana i det andra. Är rummen för små kommer lekarna hamna någon annanstans, det kanske är OK för er, men själv tycker jag det är skönt att tågbanan går i barnrummet och inte på köksgolvet.
Det här tycker jag är värt att betona.

Vad skall barnet göra i rummet, och hur mycket plats får barnet sedan ta i det övriga huset?
Står t.ex. barnets klädgarderob i rummet så behövs det en kvadratmeter till.

Eftersom ni väntar tillökning så utgår jag ifrån att även det befintliga barnet inte är så gammalt.

I början handlar det om leksaker, och att få plats med dem. Barnet vill ändå vara med sina föräldrar en hel del, så ett inte alltför stort rum funkar.

När man kommer till skolåldern behövs det plats att göra läxor. Köksbordet är inte alltid optimalt, för där stökas det med mat och disk. Och framför TV:n blir inga läxor gjorda.

Kanske är det också dags för dator på rummet, och/eller TV? Det tar en del plats.

Kompisar börjar komma in i bilden, och vare sig man vill spela schack eller bygga en 32m lång bilbana så tar det också plats.

Intressen börjar sedan komma, och har man ett barn som vill ha ett akvarium, undulater i bur eller kanske marsvin så tar det också upp plats. Skall det därtill spelas synth eller elgitarr och idrottas så behövs det plats sådana saker också. Är man duktig på idrott kan det bli en rätt så stor prishylla med tiden.

Icke att förglömma är hyllan med musik, böcker och serietidningar.

Jag tycker att ett barnrum för de allra minsta kan vara 7-8m2 men ett barn som står på randen till att bli tonåring kanske behöver 15m2. Inte nödvändigtvis i sitt rum, om det är OK att kök, allrum och TV-rum barrikaderas av barn och dess kompisar när deras anda faller på.
 
  • Gilla
martinstelin
  • Laddar…
Nu börjar jag få hjälp att bygga upp tankar runt rummet. Verkligen bra inlägg! Jag är dock inte så mycket säkrare på hur jag ska göra.

Rummet är 2,73x5,25m, vilket ger att varje rum kommer att bli c:a 7 kvadrat, med snedtak. Dock finns det ett allrum utanför med soffa och TV.

Men idén att dela med en tejp och provmöblera är inte så dum. Kanske ska ta och ge mig på det.
 
Jag har i ett liknande läge även använt mig av pappskivor för att få in rumskänslan. Utan väggar är det lätt att ögat upplever det som större än det kommer att bli i verkligheten. Det viktiga är då att få dem i synhöjd, inte nere vid golvet bara. Jag tejpade fast i taket och detta fick till följd att vi insåg att det skulle flyttas på en vägg.
 
Våra tre barn har egna rum och dessa är på drygt 6 kvm vardera.

Barnen har varsin säng som är 105 cm bred, för att vi vuxna skulle kunna sova bredvid dem när de var små - eller byta säng med dem eller läsa saga. De har varsin Billy-bokhylla proppfull med prylar och varsitt litet skrivbord från IKEA med tillhörande stol. Deras kläder förvaras på olika ställen i huset.

Jag tyckte det funkade jättebra när barnen var riktigt små - i dagisålder - för då SOV de mest i rummet och hade ännu inte fått sina skrivbord. De tillbringade också en hel del tid i allrummet utanför sovrummen.

Värre blev det när de kom upp i skolåldern! Kompisar får inte plats i rummet för ett barn sitter på sängen och ett barn på skrivbordsstolen (golvet är för trångt) och de kommer liksom aldrig igång med leken. Alltså går de ut, utomhus, eller så sitter de i vardagsrummet. (Allrummet har jag fått som arbetsrum...)

Nu är alla tre skolbarn - låg-, mellan- och högstadieelever - och de lider verkligen av att inte kunna ta hem kompisar, inte kunna sitta på golvet, inte få plats med en dator på det lilla skrivbordet osv. Man kan knappt vända sig inne i deras rum och jag tycker att det ser stökigt ut hur mycket de än städar. Barnens minimala sovrum är den största anledningen till att vi nu planerar att bygga ett nytt hus.
 
Mikael_L
Vi har tre rum som är 7kvm. Dom skulle kunnat vara OK om dom inte var så smala. 1,9x3,6 m.

Kortänden är helt hopplös, inget vettigt alls ryms på 1.90. Säng uteslutet, skrivbord kan gå, men då blir det ingen yta bredvid samt svårt att hitta en bra plats för sängen sen ...

6-7 kvm kan säkert vara helt OK, men se till att ingen vägg är kortare än 2,10. Och använd skjutdörrar så "vinner" ni nästan en kvm till.
 
Våra barn kommer få långsmala rum, ca. 2,3*4,5 = 10,4 kvm under snedtak. Dock ska det in garderob också, så det tar förstås bort lite av rumsytan. Jag tror ändå att det blir rätt lagom.

Jag växte upp i ett rum som var ca. 7 kvm inkl. garderob och det dög, men bara just så pass. Tror det är väldigt stor skillnad på ett rum som är 6 kvm och 7 kvm och så beror det, precis som föregående talar säger, på hur måtten är fördelade. 1,9 m var verkligen opraktiskt... ligger rummen efter varandra? Har det varit två rum som blivit tre?

Våra barn hade kunnat få större rum, om vi valt att fortsätta bo på nedervåningen. När de är små vill jag dock att vi alla bor på samma våning, och därför gör vi rummen ca. 10 kvm vardera. Vårt sovrum kanske blir allrum när de blir större, så då får de ju extra yta där om deras egna 10 kvm inte skulle räcka.

Jag tror faktiskt att man inte ska ge små barn för stora rum! Eller om man gör ett stort rum till ett litet barn ska man försöka dela in det i mindre bitar så det inte blir för stort, tomt och läskigt! Kanske ha sänghimmel och rumsavdelare... så blir de tryggare där.
 
Har precis byggt nytt hus och det var en självklarhet för mig att barnen ska ha rum på minst11kvm.de tillbringar mkt tid där.flickan sitter och leker med Barbie och pojkarna bygger bilbana eller Lego..De tillbringar mkt tid där.Nu stannar de där inne och vi behöver inte ha leksaker i hela huset.Kan inte förstå varför föräldra rummet alltid ska vara så tilltaget, VI sover ialla fall bara där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.