SP får årsproduktionen till knappt 700 kwh per kvm. Detta blir ju 2 kwh i snitt per dag, men då måste ju sommaren ge minst dubbelt så mkt dvs 4 kwh per kvm - i snitt! Och 90 rör motsvarar ju ca 9 kvm dvs 36 kwh. i snitt borde 90 rör i 45 grader i söderläge ge sommartid. En riktigt bra dag borde mao kunna ge uppåt 50 eller?
Eller har det kanske med tempen i solfångarna att göra? Om man förmår ladda ner all energi till tanken så kallare vatten återförs till fångaren borde verkningsgraden bli bättre. Dvs kopplingen till acken och förluster på vägen har kanske betyder mkt?
 
sjönära skrev:
Anders!
hur mkt kan du få ut ur dina rör en sommardag resp en vinterdag, säg i slutet av mars då sola skiner?
Förresten, lönar sig att isolera tank mer än med 90 mm? Vad kostar isoleringen extra? Ska man ha flera 100 mm på toppen ist för att isolera sidorna??

Jag monterade mina rör 080201, så jag har inte kört riktigt ett år ännu. Då ska jag komma med slutresultat på anläggningen.

I Februari och Mars stod solen för ca 50-70% av dygnets energibehov i kåken. Sista veckan in Mars monterades värmepumpen in och testkördes hårt med temp, avfrostning mm.. Sen ställdes den i malpåse och har inte behövts förrän i förrförra veckan. Då den gick kanske 1-2 timmar per dygn någon dag. Nu har den inte behövts på ett par vekcor igen. Men det ska visst vara en stående trend inom solfångeriet. Att från Augusti dalar det ner, för att sedan ta start igen när det börjar klarna upp på himmeln framåt senhöst/vinter.


Jag har 120 rör som ska ge max momentan kapacitet på 7,5 kWh. Dit kommer man aldrig, men jag är uppe på 6,0-6,5 någonting med tanke på att jag laddat in maximalt runt 50-60kWh på en solig sommardag. Nu står som sagt solpanelerna 20 grader väst och missar någon/några timmars sol på morgonen pga. grannens garagetak är lite högre än mitt. + att jag tvångsladdar teknikaccan till 95 grader innan jag går över på att ladda slavaccan. Allt detta sommartid för att sega ner systemet som ändå har överkapacitet. Och som annars ändå bara nått topptempen för snabbt.

Alltså förlorar jag många kWh på att ladda mot så hög temperatur, men det gör jag med mening.

Hade jag jagat in mot säg 50 grader konstant så hade det nog varit uppe i 7,0-7,3kWh kanske i timmen.

Nu har det varit katastrof med sol här Augusti och September, nästan så värmepumpen behövts (gått totalt 7 timmar i år x 2,50:- i timmen). Men nu härom dagen vände det igen och fint väder. Nu laddar jag in runt 27-37kWh per dygn igen. Så det räcker gott o väl till för värme och varmvatten i mer än ett dygn. Har slått på cikulationen på elementen, men det släpper ju ändå inte ut någon värme om det inte behövs, pg.a att det är termostatsyrt. Men här är bara runt 2-3 grader om morgonen ibland nu.

Jad det lönar sig alltid att isolera. Förenklat kan man säga att det är bättre att ha energin i tanken, och sedan fördela ut den dit du vill ha den. Än att den fördelar ut sig själv dit du inte vill ha den.

Men nu som med allt annat har ju även detta en sanning med modifikation.

Om du har tankarna i pannrummet/källare och ingen annan värmekälla där. Så gör det ju inget att det läcker lite. Det fungerar ju då som ersättning för ett element. Själv hade jag knappt 15 grader i pannrummet i Februari.

Uppe på tanken och säg en meter ner är den viktigaste biten till isoleringen. Där kan du lägga på 20-30 cm extra med fiber. Jag har 90 mm. PUR på mina tankar och jag ångrar inte en sekund att jag tog det. Hade gärna taget ännu tjockare om det funnits.

En här som satte en 3000l acca till vedeldning. La 10cm frigolitblock i varv runt tanken, typ 20 cm tjockt. Sedan utanför det 20-30 cm gullfiber, sedan spånskiva. När han sticker in temometer och mäter precis vid frigolitens utekant från tanken. Så är det 15-20 grader högre där än rumstempen. Så nog är det bra med isolering.


Något som är oerhört viktigt i längden, men som människor slarvar med. är ut och ingångar på rör till tanken. Om de går rakt uppåt så leder det ut värme från tanken som man inte tänker på . Alla rör ska ut nedåt i en böj innan de går uppåt. Ett alternativ som jag själv gjort (men som ändå leder igenom värme en liten bit) är att sätta en backventil på röret ut.

Jag gjorde det av ren lathet och platsbrist för rörkrökar nedåt. Men det verkar fungera bra.

Vi ligger på månadförbrukning av el på 400-430kWh nu på 1-1/2 plans villa 120kvm+ grovkällare, dåligt isolerat sedan 1967. Nu har jag en verkstad på den elkostnaden också så räkna bort 50-100kwh i månaden beroende på årstid ung. från det.(+ 42 plasma som ungarna ser på jämt tycker jag). Sedan har jag ju som sagt inte kört till Februari ännu, men som det ser ut så kommer alla kalkyler hålla och det blev som jag tänkt mig med anläggningen, mot allas förmodan.



Om kallkylen håller måtten. Så kostar solanläggningen runt 1000:- om året att driva. Och värmepumpen runt 2000-3500:- om året beroende på vintertemperatur. Detta är alltså totala kostnaden om året för varmvatten och elementvärme. Billigare än så blir det inte. Har två tonårsdöttrar snart så det kommer gå åt varmvatten.

En sak till, när jag monterade in accorna så tog jag byggfrigolit och gjorde två halvmånar som passade under tanken mot cementgolvet. Jag tyckte det såg fånigt ut att tanken var så fint isolerad runt om, men skulle stå öppen mot ett kallt cementgolv. Vet ej om det gav något, men jag förlorar inte mer än någon grad per dygn ur tankarna om de står utan uttag av energi, så det kanske gjorde något. Samt som sag, jag skulle kunna isolerar tankarna bättre uppe o sidorna.



P.s Jag jobbade förr på mejeritekniker i nästan 20 år.
 
Redigerat:
tack för det anders! billig värmenota, men vad är avskrivn kostnaden?
Nåja, det är ju långlivade grejer får man hoppas. Och fördelen med solrör som jag förstått det är att man kan byta ut dem ett å ett vid behov utan att det kostar skjortan.
Sedan kan man undra hur mkt längre VP håller när den får vila halva året.
 
Mmmm om man klarat sej med 27-37 kWh/dygn nu hade man varit nöjd, -5° inatt o även varit blåsigt några dar nu så det har gått 50-55 kWh/dygn för värme o vv...

120 rör hos Sfinx kostar 36500:- efter bidraget, Sen tillkommer rör, Ordentligt med isolering, på tank o rör + ev inkoppling o acktank/soltank o då är man uppe i minst 50000:-
 
sjönära skrev:
tack för det anders! billig värmenota, men vad är avskrivn kostnaden?
Nåja, det är ju långlivade grejer får man hoppas. Och fördelen med solrör som jag förstått det är att man kan byta ut dem ett å ett vid behov utan att det kostar skjortan.
Sedan kan man undra hur mkt längre VP håller när den får vila halva året.

Investeringskostnaden runt 100 000:-. - 7500:- i solbidrag.


Avskrivnining mot tidigare energikostnad (vissa år olja, vissa år el) runt 33000kWh per år ung.

Nu då ca. 11000kWh.

Resten kan ni räkna fram själva per priset på er kWh.

Ni ser att anläggningen är betald på 3,5-4 år.



Heatpipes byts rätt fort om man är van. Det tar kanske 2-4 timmar att byta alla mina 120 rör.

Enda utmaningen som jag ser med att köra pumpen så lite är att typ 4-vägs ventilen kan stå å kärva. Men det är ju inte föbjudet att köra igång den säg en halvtimme/timme vart tredje månad eller något.
 
Redigerat:
varför behöver man byta vacuumrör? Det är väl inget solarium eller...
 
exerg skrev:
varför behöver man byta vacuumrör? Det är väl inget solarium eller...
Man räknar med en livslängd kanske på 20 år. Det är naturlagarna som ställer till det.

UV-strålning, vacuumet kan ge sig p.ga läckage, materielmattning pg.a värme/kylexpansionen, förorening av Cu-n mm.

Garantitiden är lång på rören. Så jag uppskattar rimligheten i livslängden till den sagda. Om de inte kommer på något rent tillverkningsfel under resans gång.

Vad man än väljer för värmeanläggning. Ger den upp tills slut.
 
2an skrev:
Mmmm om man klarat sej med 27-37 kWh/dygn nu hade man varit nöjd, -5° inatt o även varit blåsigt några dar nu så det har gått 50-55 kWh/dygn för värme o vv...

120 rör hos Sfinx kostar 36500:- efter bidraget, Sen tillkommer rör, Ordentligt med isolering, på tank o rör + ev inkoppling o acktank/soltank o då är man uppe i minst 50000:-
Jag vet ej nu så här års vad vi ligger på per dygn. Men vi har legat på förbrukning av 10-13/15 kWh ung.. Nu har det väl stigit lite till.
 
2an skrev:
En kanon dag med optimal solinstråning får du ut ca 31 kWh från 90 rör sen så är det viktigt hur rör mm är isolerat om du får värmen ner/kvar i tanken..
90 rör lär aldrig få 3000 l i kok även om ingen är hemma..

60 rör hos en kompis har inte lyckats få tanken på 500 l över 72° nån gång under 2 sommrar, Elpatron är ställd på 40°
En dåligt isolerad tank kan kyla mer vatten än man tror ;-) !
 
Jag har kollat runt lite på dessa vaccum rör och de senaste som Sp har testat har visat att arsites rör är bäst i test med 700kvm/50grader per m2 (ar-910).En modul av dessa kostar 4187 kr och har en solfångar yta på 0,67 m2.

Sedan kollade jag på Sfinx paneler (58/1800) som ligger på 10000 kr st/modul och är på 2,93 m2 samt ger 628kwh/50grader.

Det jag vill komma fram till är att man får ju en massa mer m2 sol panel i sfinx panel än arsites!! Delar man 2,93 med 0,67 så går det 4,3 av arsites i en sfix panel.

Det vill säga är att det måste vara bättre att köpa sfinx än arsites vacuum rör.Samma m2 blir då 4,3*4187kr = 18000kr.

Tänker jag fel?
 
du har nog rätt i att det gäller att räkna krona per utvunnen kwh - det är ju det man vill ha. Så funkar också bidraget fr staten.
 
Kommer det att finnas rör till dom panneler man har om man nu måste byta dessa efter 20 år??
Måste man byta allt utom rören från tank till solpanelerna blir det en inte allt för god affär, Typ 1700-2000:-/år för 60 rör som man får till godo 2500-3000 kWh/år..
Verkar inte vara allt för sällan man måste byta cirk.pumpen heller då den inte verkar hålla så många år, Med kapitalkostnaden inräknat så måste elen bli ruskigt dyr för att nå payoff
 
2an skrev:
60 rör hos en kompis har inte lyckats få tanken på 500 l över 72° nån gång under 2 sommrar, Elpatron är ställd på 40°
Skall elpatronen vara så lågt ställd? Det betyder att om inte solen lyser på ett tag så får man duscha rätt svalt, eller?

Jag har precis installerat min acktank och skall montera solfångare i feb-mars.
Jag har ställt elpatronerna på 56 C annars tycker jag vattnet blir för kallt. Men jag har ju enbart elpatroner än så länge.

Men det är fascinerande att acktanken är så energisnål. Jag har matat in ca 37 kWh el / dygn sedan 30 dec, det måste väl vara rätt bra? Jag värmer huset plus tappvattnet med det.

Skall bli spännande att se vad solfångarna ger! :)
 
Nja 40° duschar man inte i utan snarare 37-37,5° så det är inga problem med elpatron på 40°

Har en likadan tank som kompisen o jag har inga problem att dusha när tempen är nere på 36° vid översta termometern som sitter ca 25 cm från toppen iof..
Det kan ju va blandningsventilen som inte är som den ska hos dej Åke ??
 
2an skrev:
Kommer det att finnas rör till dom panneler man har om man nu måste byta dessa efter 20 år??
Måste man byta allt utom rören från tank till solpanelerna blir det en inte allt för god affär, Typ 1700-2000:-/år för 60 rör som man får till godo 2500-3000 kWh/år..
Verkar inte vara allt för sällan man måste byta cirk.pumpen heller då den inte verkar hålla så många år, Med kapitalkostnaden inräknat så måste elen bli ruskigt dyr för att nå payoff
om man räknar med ett elpris på 1,70 (inkl ALLT) och producerar vv till ett coop av i snitt 2,5 över året (gäller nog många VP då vv är VP sämsta driftsläge)
så sparas med en solfångaranläggning som ger 4000 kwh/år motsv 4000/2,5 x 1,7 = 2700 SEK/år. Om 4000 kwh från vacuumrör kostar 54000 SEK betalar sig anläggningen precis på 20 år. Räntor och längre livslängd på VP oräknat.
Detta är ju ingen bra kalkyl, det fattar vemsomhelst. Och därför vill inte VP-tillverkarna gärna sälja solfångarpaket. Eller hur?
Men stiger elpriset med några % om året i snitt så dröjer inte lönsamheten. Allt är beroende av framtida energipriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.