Mikael_L
Jag tog en bild på undersidan idag, ifall någon är nyfiken på hur det ser ut där ...

Och hela bocken, så det syns tydligt att det är ett plintjärn.

Idag funderade jag på om det inte vore bättre att klyva en mutter på halva höjden och sätta den istället för en bricka mellan bottenplatta och kullager. Då kan man dra ihop förbandet där riktigt hårt, så axeln inte kantrar lika mycket. Till sist kanske den går att använda till 12mm järn med. ;)

Men den funkade helt OK för mig ändå. :rolleyes:
 
  • arm_u-sida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacharan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jaha ja, jag hade inte tänkt göra något mer på bocken förrn det var dags att hålla på med huset ...

Men i vilket fall, så var det ju lite mer att bocka till garaget så då kunde jag inte låta bli att testa någon liten förbättring. Så Mark II versionen kommer redan nu. :)

Brickan under kullagret i leden är nu bytt mot en kapad mutter.
Jag satt en mutter i skruvstädet och körde försiktigt av den med vinkelslipen, under frekvent kylning, så det blev ca 4 mm tjock mutter kvar.
Denna skruvade jag åt relativt hårt, men med mindre än två gängvarv kvar så ska man nog inte försöka dra den för allt vad man är värd. :rolleyes:

Nu sitter skruven som utgör tappen i leden mycket bättre förankrad och det hela kändes direkt mycket bättre. Nu skulle man nog kunna överväga att prova 12 mm järn ... kanske ... ;)

Sen slipper man också att muttern ovanpå dubbelarbetar som hållare av armen (då ska muttern vara lite lös) och hållare av den fasta axeln i leden, dvs bulten (som då ska vara så åtdragen som möjligt).
 
  • arm-bock_kapad-mutter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacharan och 2 till
  • Laddar…
T
Det var inget nytt, armerare använder liknande maskiner när de skall producera så små mängder att behovet av en armerarstation inte finns, eller när ett jobb närmar sig sluttampen och armerarstationen har skickats till nästa jobb.
Du skall ändå ha en eloge - inte för idén men för att du lär alla hur man tillverkar maskinen.
 
Mikael_L
tihimasmo skrev:
Det var inget nytt, armerare använder liknande maskiner när de skall producera så små mängder att behovet av en armerarstation inte finns, eller när ett jobb närmar sig sluttampen och armerarstationen har skickats till nästa jobb.
Du skall ändå ha en eloge - inte för idén men för att du lär alla hur man tillverkar maskinen.
Jodå, det känner jag till.

Och min bock är i princip en kopia (ur minnet bara, så det kan ju skilja en hel del :surprised: ) av en riktig armeringsbock. (En viktig egenskap med den bock jag presenterar här är att det blir en någorlunda riktig bockradie på järnen.)

Men att köpa en bock för att göra en enda garage eller hus-platta är ju overkill för de flesta.
Däremot kan man ju hyra en, jag såg att hyrespriset per dag var ungefär lika som råvaru-priset för min bock.
Så har man god koll på vad man behöver bocka så bör man nog lätt hinna med att bocka allt man behöver till en platta på en dags hyra.
 
Jag bockade mha skruvstäd och en rörbit runt armeringsjärnet..
 
Jag till hör dem som kan lägga tre dagar på att tillverka en manick, som ska utföra ett arbete jag hade klarat på 4 timmar,
Alltså gillar jag inlägget.. :) Bra tips med BT:S kullager, visste inte att de hade sådana.
 
Mäster skrev:
Jag till hör dem som kan lägga tre dagar på att tillverka en manick, som ska utföra ett arbete jag hade klarat på 4 timmar,
Alltså gillar jag inlägget.. :)
Detta låter som en bra definition av begreppet hobby om man även lägger till att det är OK (men inte nödvändigt) att det dessutom kostar mer än det kommersiellt tillgängliga alternativet.

Till Mikael_L:
En eloge för att du delade med dig av detta! En fröjd att läsa även fast jag inte planerar att bocka armering.
 
Mikael_L
Sen vill jag påpeka, för de som inte läser ordentligt, att jag inte alls lagt några tre dagar på konstruktionen. Mindre än en dag, så hade jag både byggt bocken och bockat alla byglar.

Jag la mindre än två timmar på bygget i sig. Men räknar jag in att fundera ut hur den skulle göras och inköpsrundan blir det ju lite mer. ;)

Men helt klart är det bättre att åka in på Cramo, ramirent etc och hyra en bock för en hundring om man vet exakt vad och hur mycket man vill bocka, och sen bocka allt på en och samma dag.
 
Nejdå, att det inte tog 3 dagar framgick , enkel och bra lösning tycker jag..
Ville bara mena att trots att det ofta kan finnas billigare lösningar att hyra /låna/köpa, så är det roligare att lösa det själv..
 
Mäster skrev:
Nejdå, att det inte tog 3 dagar framgick , enkel och bra lösning tycker jag..
Ville bara mena att trots att det ofta kan finnas billigare lösningar att hyra /låna/köpa, så är det roligare att lösa det själv..
Ja, det finns en speciell och väldigt trevlig tillfredsställelse i att lösa det själv. Inte alltid man har tid eller klarar av det, men när det går så känns det bra:)
 
Mikael_L
Vi måste alla ägna oss åt lite terapi emellanåt.

Skulle jag alltid sätta en prislapp på min egen tid skulle jag snart bli galen.
(Och definitivt inte ha 7000+ inlägg här :cool: )
 
  • Gilla
  • Wow
Ancha och 1 till
  • Laddar…
"gradning av änden" - vad betyder det?
 
Mikael_L
Fredric1 skrev:
"gradning av änden" - vad betyder det?
Jag kapade armeringsjärnen med vinkelslip, och det blir alltid sånt där äckligt rakbladsvasst "skägg" kvar som man fullkomligen strimlar sönder händerna på. :mad:
Så med gradning menar jag helt enkelt att jag snurrade runt med kapskivan ett snabbt varv för att avlägsna det vassa.


...tror jag, det var ju rätt länge sen nu ... ;)
 
Aha. TAck! Ska testa din uppfinning tror jag :)
 
vilken bra tråd, skall inhandla materialet idag och tillverka den imorgon..

jag överväger dock om jag istället ska köpa en 12 mm borr för 45:- eller om jag ska köpa plintjärnet för 39:- med färdiga hål... :/ det lutar åt borren eftersom jag har lämpligt stål hemma och då kan göra hävarmen längre, och dessutom slipper man stanna på swedol =)

stort tack för din tråd!!

om man kan bygga en för samma kostnad som att hyra så bygger man den självklart... nästa gång du ska bocka armering har du ju den gratis :)
 
  • Gilla
El-matte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.