Vårt 1½-plans hus från 1977 har en "vanlig" trappa till övervåningen. Trappan startar vid i hallen på plan 1 och är formad som ett L. Trappan börjar bli väldigt sliten och jag funderar på om man kan ersätta den med en smidigare trappa. Är det någon som vet vilka regler som gäller för trappor dvs finns det någon lag som säger att man skall kunna bära en bår i trappan eller liknande. Jag funderar på en enkel spiraltrappa men eftersom detta är den enda trappan så kanske det inte är någon bra ide.

När vi flyttade in så använde vi balkonen för att ta in de största möblerna till plan 2.

Synpunkter på detta!??!
 
Att de finns lagar på att man måste kunan bära en bår i en trappa i ett hus har jag svårt att tro om det inte är "allmänt" då kanske det kan vara lämpligt.

Det finns ju trappor där man inte får upp en fotölj ens...
 
Kan ju vara så, vill ju inte att de skrattar åt en när man inte hinner till sjukan för att man skaffat sig en designad trappa ;)

Nåja, kan ju alltid kolla med byggnadskontoret.
 
Det finns åtminstone en här på forumet som (borde) veta hur det ligger till med detta... ;)

I nybyggnadsregler och annat finns det tydliga specifikationer på steghöjd och annat ("räcke/handledare skall befinna sig 40mm från vägg el motsv"). Eftersom du renoverar ett gammalt hus kan du dock högaktningsfullt sk**a i detta och bygga trappan precis som du vill.

Dock tycker jag du skall ha i åtanke att om du följer rekommendationerna för steghöjd/längd så kan du vara rätt säker på att få en trappa som är trevlig att gå i. För 20 år sedan dog 100personer varje år i trappolyckor (har jag hört), nu är det mycket bättre tack vara nya regler.

Spiraltrappor kan vara bra men man skall tänka på att dom tar plats. För att ha en komfortabel trappa bör den säkert vara 70-90cm bred och då tar en spiraltrappa upp gigantiskt med plats. Tar du en smalare trappa får du väl räkna med att hissa upp möbler via något fönster.
 
Om man kollar i Boverkets regler blir man inte så mycket klokare ???. De nya reglerna ska ersätta den tidigare byggnormen som var mer detaljerad. Nu är det som så att många av de svenska tillverkarna fortfarande följer den gamla normen på de punkter som är oklara i den nya.

Det innebär: att en huvudtrappa i en villa ska vara minst 900 mm bred om den leder till ett bostadsutrymme.
En källartrappa eller vindstrappa i villa ska vara minst 800 mm bred.

Kravet på att kunna bära en bår gäller flerfamiljshus som saknar hiss och då måste trappbredden vara minst 1 200 mm.

Spiraltrappor ser häftiga ut, men kräver enormt med plats precis som Mathias säjer. Ska den vara huvudtrappa innebär det att den ska vara åtminstone 900 mm bred. Då behöver du en trappöppning med en diameter på c:a 2 100 mm. För att inte tala om vad det kalaset kommer att kosta :surprised:. Är du dessutom pianoinnehavare, så kan jag lova: att det får stå på bottenvåningen ;D.
 
Om man vill ha en rak trappa och våningen under är 250 cm och bjälklaget är 30 cm (dvs trappan är 280 cm hög) hur stor plats tar den på övervåningen då?

Trappgurun själv (eller någon annan) kanske kan svara!
 
en kompis ha en spiraltrappa i sitt hus - dock ej 2100 mm i diameter, men ändock den enda trappan ner till souterrängvåningen. Han har drattat på arslet ett antal gånger - både helnykter och o-helnykter. Han ska kasta ut den och ersätta med en vanlig trappa.

Bara en sån enkel sak som att ta med sej en flyttkartong innebär fara för livet för tårtbitsstegen är mycket smala mitt på steget.

Spiraltrappa = nödtrappa anser både han och jag, iallafall i mindre mått.
 
sollentuna skrev:
Om man vill ha en rak trappa och våningen under är 250 cm och bjälklaget är 30 cm (dvs trappan är 280 cm hög) hur stor plats tar den på övervåningen då?
Antingen gör du hålet lika stort som trappan eller så kan du göra hålet liiite mindre för man slår ju inte i huvudet i taket omedelbart på första steget.

Ett steg kan vara ungefär 180-190 mm högt och 240-250 mm djupt om det ska vara en sjysst trapp (beställde en igår med liknande mått).

Du får ca 15 steg så med min amatörmässiga matematik borde hålet bli drygt 3.5 meter långt...fast man kan nog minska det till 3.2 utan problem.

Ring en trapptillverkare så lär de kunna ge proffsigare svar....  ;D

ps. vår trappa modifierade jag så sättsteget ligger 10 mm in istället för 25 som var standard. Dessutom gillade jag inte radien på stegens och vagnstyckenas fräsning. 5.7 mm hade de som radie. Jag bad dem bara fasa av kanterna. Sist men inte minst bad jag dem bara lacka två lager så inte ytan blir så blank - gäller en ektrappa...
 
Vi har en smal, utrymmessnål trappa.
Den har dock en stghöjd på 22 cm, vilket gör den "brant".
Men i vårt fall var den ett alternativ till stege.

Trappfabrikanten var dock oerhört professionell, då de från början vägrade bygga den ;)
De gav med sig när vi sa att det "egentligen var en stege".

Så här ser den ut.

040215-042.JPG

tillbyggnad5.jpg

 
sollentuna skrev:
Om man vill ha en rak trappa och våningen under är 250 cm och bjälklaget är 30 cm (dvs trappan är 280 cm hög) hur stor plats tar den på övervåningen då?

Trappgurun själv (eller någon annan) kanske kan svara!
I väntan på trappgubben låter jag magkänslan tala: Trappans planmått bör landa kring 4717mm. Ungefär. Hur stort hålet då blir säger inte magen något om....
 
3585 mm säger de på Snickarlagets hemsida. Men vi kanske pratar om oilka mått.
 
jisses - då ska man kanske titulera sej trapproffs ändock ;)
 
Japp, det är bara att gratulera till nya titeln!

Men det jag undrar över är hur man vanligtvis gör hålet. Är det i regel lika långt som trappan eller brukar man inte ha det lite mindre (som du också skriver).
 
man gör som man vill - men man gör väl hålet så litet som möjligt - just för att maximera golvytan. Att hålet är 1-1,5 trappsteg kortare är ju inga problem med den takhöjden. Värre är det med exvis mitt hål ner till källaren. Takhöjden är 210 i källaren. Där blev det inte tal om något mindre hål.
 
sollentuna skrev:
Trappgurun själv (eller någon annan) kanske kan svara!
Gurun här. ;D
Trappan blir 3 600 mm lång. Med 15 steg får du en steghöjd på 186,7 mm och stegdjupet blir 250 mm. Alltså en riktigt bekväm trappa att gå i. 8) För att få frihöjd enl. normen (2 000 mm) måste bjälklagsöppningen vara 3 170 mm. ::)Därmed konstaterar jag att ingen svarade rätt! 8) Detta innebär att den fina vinsten tillfaller mig själv. ;D Tack alla deltagare, precis vad jag önskade mig! ::) ;D 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.