1 787 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Fel på klipparen
Sida 1 av 2
Är det någon som vet vad det är för fel?
Stiga park 2000
Tändstiften håller ca 2 timmar. De blir inte sotiga utan de blir utbrända. Den börjar hacka eter två timmar, byter tänstift och den går ungefär två timmar till.
Bytte tändpole på den i somras. Kan det vara något med den? Någon kabel som ligger fel?
Stiga park 2000
Tändstiften håller ca 2 timmar. De blir inte sotiga utan de blir utbrända. Den börjar hacka eter två timmar, byter tänstift och den går ungefär två timmar till.
Bytte tändpole på den i somras. Kan det vara något med den? Någon kabel som ligger fel?
Om det skulle vara så att en kabel från tändspolen lossnat och ligger mot jord så får du ingen gnista på stiftet. Dessutom så skulle inte stiftet bli sönderbränt på grund av detta. Man kan inte ha för bra gnista på stiftet. Ju bättre gnista desto bättre. Så det är inte på grund av hög tändspänning som stiftet blir sönderbränt utan det beror på att stiftet inte är gjort för att arbeta i den temperaturintervall som uppstår vid förbränningen. Ju högre temperatur som uppstår vid förbränningen desto hårdare stift krävs.
Kan det inte ha med bensinen att göra? Hade typ 8 månaders bensin som jag tankade eländet med. Har hört att det kan jiddra med en gammal klippare.
Provade att sätta in ett hårdare stift ikväll och då gick den som den skulle. Tror att det kan gå............Hoppas det
Provade att sätta in ett hårdare stift ikväll och då gick den som den skulle. Tror att det kan gå............Hoppas det
Om det skulle vara fel bensinen så skulle ju inte stiftet bli sönderbränt eller lägga av. Problem med bränslet borde innebära att klipparen istället blir svårstartad eller går illa. Testa du med det hårdare stiftet som du monterat och rapportera gärna resultatet här.
Har du testat om du har gnista på det nya stiftet? Och är även det nya stiftet sönderbränt? Har du någon bild på hur stiftet ser ut? Mycket märkligt om stiftet verkligen blir sönderbränt.
En felaktig kondensator gör att brytarspetsarna blir brända eftersom kondensatorns uppgift är att förhindra gnistbildning mellan spetsarnas kontaktytor. Brända brytarspetsar leder så småningom till att gnistan uteblir.
Felaktig tändspole brukar yttra sig genom att klipparen går bra en stund tills tändspolen blir varm och därefter lägger klipparen av eftersom gnistan på stiftet uteblir. När spolen kallnat så startar den igen och går tills spolen blir varm igen.
En felaktig kondensator gör att brytarspetsarna blir brända eftersom kondensatorns uppgift är att förhindra gnistbildning mellan spetsarnas kontaktytor. Brända brytarspetsar leder så småningom till att gnistan uteblir.
Felaktig tändspole brukar yttra sig genom att klipparen går bra en stund tills tändspolen blir varm och därefter lägger klipparen av eftersom gnistan på stiftet uteblir. När spolen kallnat så startar den igen och går tills spolen blir varm igen.
Då jag har varit en kort sväng i branchen så vill jag säga det första du ska göra är att byta till miljöbensin från dunk på macken, aspen eller liknande.
Det är mycket plast i förgasarna och ev. membran som ej klarar etanolinblandningen i dagens bensin.
Töm bort gamla bensinen och testa med ovanstående.
Det är mycket plast i förgasarna och ev. membran som ej klarar etanolinblandningen i dagens bensin.
Töm bort gamla bensinen och testa med ovanstående.
Kan ligga en hel del i det då det är mycket "annat skräp" i dagens bensin som ersätter blyet. Under övergångsperioden hade vi stora problem med allt från packningar till ventilsäten och pumphus ombord på fartygen som inte tålde dillsatserna...freetime skrev:Då jag har varit en kort sväng i branchen så vill jag säga det första du ska göra är att byta till miljöbensin från dunk på macken, aspen eller liknande.
Det är mycket plast i förgasarna och ev. membran som ej klarar etanolinblandningen i dagens bensin.
Töm bort gamla bensinen och testa med ovanstående.