ja där är ju problemet med datorvärlden...det ser aldrig ut som i verkligheten när man lägger in en bild. Hopplöst egentligen...
 
AstaS skrev:
Jag tog bilder på nära håll, men de blev inte bra, man ser inte riktigt flammigheten. Jag fattade det som att man bara skulle måla korsvis på det första lagret. Läste nu igen och ser att det stod faktiskt inte så. Jag testar en färg till nu där jag definitivt målar korsvis. Vi får se om den blir bättre. Jag måste ju få in rätt teknik om jag skall måla ett helt kök!

Vad menar du med att sträcka ut färgen? Jag har dragit ut färgen över hyllan, men det går inte riktigt att dra ut den hela vägen när färgen är så tunn.

Jag har nog inte målat så tjockt egentligen, men jag är rädd att det kanske blev lite tjockare i sista lagret eftersom jag började bli lite frustrerad. Men vi får se hur det blir med mitt nya prov där jag kommer att korsmåla alla lager.
Jo, med "sträcka ut" färgen menar jag helt enkelt att man med ordentligt tryck på penseln drar ut färgen så den fördelar sig jämnt. Linoljefärg rinner ju liksom inte ut så det blir jämnt av sig själv... Det luriga är att man ofta bara vid första strykningen ser att man målar ojämnt, så man slarvar lätt vid vid de andra strykningarna och då kanske det är det först när det torkat som det ser ojämnt ut.

Det där med korsvisa strykningar är ett sätt att lite lättare se till att färgen blir jämn. Går förstås även bra om man bara stryker i en riktning, men då får man jobba lite mer. Finns något gammalt målarråd som lyder något i stil med att "för linoljefärg ska penseln dras över samma yta minst 10 gånger" ... eller nåt sånt...

Snygga färger för övrigt. Mitt tips är att tänka på vad ni har för belysning i köket när ni väljer nyans. Har ni bara lysrör kan det vara smart att ta en lite varmare nyans, och tvärtom med vanliga glödlampor.
 
Redigerat:
Måla i kors? Målar man inte som man gör i vanliga fall, alltså i riktning med träet?
Hehe, det här med att måla med linoljefärg verkar vara rena raketforskningen :)
Jag håller precis på att lära mig mycket om linoljefärg inför målning av min inomhustrappa, men det verkar vara onekligen svårt!
 
Emelie80: Nej, det är inte riktigt att måla med andra färger som när man målar med linoljefärg. :) Men jag älskar att jobba med den. Den torkar ju inte på nolltid och det är nästan meditativt att måla!

Det man ska tänka på när man jobbar med linoljefärg är att verkligen jobba in färgen (och sträcka ut den tunt). Man stryker inte lika flödigt som med vanlig färg. Det är därför man stryker ut den även i kors. Jag brukar stryka den så att det nästan känns som en sträv kattunga, att det liksom tar emot - men så får jag också träningsvärk i penselhanden. :D

Men faktiskt - särskilt svårt tycker jag inte att det är!
 
AstaS skrev:
Nej - jag fick inte rätt på den där flammigheten. Nu är jag lite rädd att det blev för tjockt i mina desperata räddningsförsök. Å andra sidan så såg det likadant ut förut. Tog en bild av mina flammiga hyllor - det var inte så lätt att få till det, men den här bilden blev nog bäst i alla fall.
Kan det inte vara så att de där hyllplanen suger mer än vanligt trä, och att allting ordnar sig med ett lager till? Trä kan ju vara väldigt olika till att suga.
 
TorpSara skrev:
Sommartorparn: Det brukar bli ett litet helsicke av färgflagor i början när de har torkat in och lossnar av arbetet. Ställ den i såpa och gnugga bort det intorkade så är det roligare att måla sedan!
Nu har jag både målat med penseln som den är och sedan låtit den stå i såpa. Inget problem vad gäller färgflagor, jag målar ju med penselns spets som är ren och mjuk. Det hårda som var under snöret är fortfarande stenhårt! Samma med några andra penslar som var hårda som jag har haft i såpa. Jag upplever inte att såpan löser torkad färg.

Däremot har jag inte problemet som andra har beskrivit i den här tråden att tvättade penslar blir stela. Det gäller att skölja många gånger under rinnande vatten. Mellan varje sköljning tar jag såpa i handen och gnuggar in i borsten. Sådär håller jag på till dess att det inte syns några spår av färg i skummet som blir när jag knådar penseln. Jag brukar sära på stråna också så att vattnet riktigt kommer in i penseln.

PS. Nu har dom hårda penslarna blivit mjuka! Hade dom först inte tillräckligt länge i såpan.
 
Redigerat:
Hm - bara för upplysnings skull så börjar det luta åt vetegrått i alla fall. Den till vänster i bild. Hyllorna står uppe i köket för att vi skall kunna se hur färgerna känns på plats. Men det slutliga beslutet är inte klart.
 
Ni som målar med linoljefärg - jag är i början av denna vetenskap - vad använder ni för schellak till kvistarna?
Anledningen till min fråga är de tråkiga genomslag som visat sig på den vita pärlsponten, (syntes lite i fjol, mer i år, ) vi målade för 6 år sen. Ja, vi schellakerade, dock tunt.
Så är det skillnad i kvalite där också - vilket fabrikat kan man lita på? Smälter ni ned flingor själva, eller köper färdig kvistlack?
 
Jag köper färdig. Tycker att Gysinges är bäst, men har även använt Kulturhantverkarnas. Då vill jag lägga två lager, och den är dessutom bra mycket dyrare.
 
Aha, la nog på för tunt...
 
Angående flammigheten, målade med ottosons vetegrå, den gulare, på mina köksluckor. Testade lite olika varianter med och utan spädning. På de luckor som jag inte använde terpentin i de första blev det flammigt, jag fick köra en fjärde vända på dom. Det var IKEAs gamla furuluckor, säkert väldigt dåligt trä. Kan kanske tänkas att man behöver späda om trät är väldigt porös a la ikea.

Den blir lite gulgrön i oskärmat glödlampeljus, men vi har bara bänkskåp så det är ok. I vitare ljus (från skomakarlamporna) blir den mycket renare och i dagsljus helt fantastisk!
 
Tvärsnett skrev:
Ni som målar med linoljefärg - jag är i början av denna vetenskap - vad använder ni för schellak till kvistarna?
Anledningen till min fråga är de tråkiga genomslag som visat sig på den vita pärlsponten, (syntes lite i fjol, mer i år, ) vi målade för 6 år sen. Ja, vi schellakerade, dock tunt.
Så är det skillnad i kvalite där också - vilket fabrikat kan man lita på? Smälter ni ned flingor själva, eller köper färdig kvistlack?
Detta med kvistar är lurigt tycker jag. Schellackade efter konstens alla regler (tyckte jag) när jag för flera år sedan målade fönster o dörrar invändigt. Såg bra ut till en början. Flera år senare, en extra varm sommar, började kvistarna färga igenom trots schellacken. Kanske jag skulle ha penslat på flera lager? Hur många lager då för att vara på den säkra sidan? Sedan får man problemet med upphöjningar av schellaken som är svåra att få snygga. Så börjar man slipa för att jämna till, och vips så har man slipat sönder schellacken..........:(

Hur gör man nästa gång man målar om? Kan man isolera dessa fläckar genom att shellacka ovanpå målningen eller måste man ner till trärent?
 
Jag har gett upp på kvistar egentligen, jag ser det som så att när man stör sig på kvistarna igen så är det dags att måla om ...
 
Redigerat:
Det ska gå bra att shellacka ovanpå färg, enligt expertisen. Men jag har inte provat själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.