Räv3n skrev:
Den behöriga får ju självklart göra jobb hemma..
En behörig elektriker gör ett misstag i sin egen anläggning och det resulterar i en personskada eller brand. Hur skiljer sig hennes situation ifrån en hemmapulare som gjort fel och hur påverkar det hennes behörighet?
 
Då vi ändå är inne på bilar, skulle man inte också ha olika bilkörkort så att vi som är lite duktigare (och kört nån tävling) skulle få köra låt säga max 160 kmh och ni som inte är lika duktiga finge hålla 90 kmh och dom som var riktigt kassa ca 30 kmh
 
Den behörige som gör "misstag" straffas hårdare än hempularen, beroende på att den behörige "borde veta bättre". Och du lovade ju att hålla dej borta från tråden.
 
elmont skrev:
Då vi ändå är inne på bilar, skulle man inte också ha olika bilkörkort så att vi som är lite duktigare (och kört nån tävling) skulle få köra låt säga max 160 kmh och ni som inte är lika duktiga finge hålla 90 kmh och dom som var riktigt kassa ca 30 kmh
Det har vi redan. Men det handlar inte om hastighetsgränser utan om vikten på fordonet. Du får köra lastbil på B-behörighet lika lite som du får jobba på högspänningsanläggningar med en ABL. Och det är helt rimligt.

Men nu var det som sagt snarast *bilreparation* som var den riktigare jämförelsen. Och du får svetsa bilar tills korna kommer hem utan tillstymmelse till körkort (jag hade det faktiskt inte själv när jag gick svetskursen på SAAB, jag var nämligen inte gammal nog). Utan att lagen lägger sig i det minsta.
 
Springare>Nej, det är inte _bara_ att dra VP-rör och sen _bara_ låta nån dra tråd i dessa. Regler om t ex samförläggning, hur rören skall förläggas mm ställer liksom till det för hemmapularen i en del fall.

Däremot håller jag med om att _om_ man är helt säker på rubbet så lär man knappast ens bekymra sig om att ringa en elektriker för att dra och koppla in det. Problemet är ju bara just det som elmont m fl säger, det är inte ens kunskaper som är problemet, det är bristen på kunskap i vissa lägen som ställer till det.

Rörande kommentaren om att bilverkstäder skulle göra bättre jobb så håller jag inte riktigt med. De fuskar enormt och som exempel vill jag se nån märkesverkstad som verkligen demonterar och smörjer upp svävande bromsok om de känner att de rör på sig *mutter* Det lilla fusket upptäcks nämligen inte förrän efter nåt år då oket sätter sig totalt och vad samma märkesverkstad då skall ha för att fixa till felet vill man inte veta.

/Kent
 
A
lars_stefan_axelsson skrev:
"It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it." --- Upton Beall Sinclair, Jr
Klockrent! Mycket, mycket bra citat som antagligen förklarar bådas sidor oförmåga att vilja förstå den andra sidan i detta ämne.
 
elmont skrev:
Och du lovade ju att hålla dej borta från tråden.
:D

Räcker det om jag håller mig borta från att argumenterar om behörighetsfrågan? Det är bara där det blir pajkastning och tråkiga konflikter. Har bestämt mig för att det här forumet är alldelles för bra för att förstöra med en meningslöst käbbel! ;)
 
snickarboden skrev:
Springare>Nej, det är inte _bara_ att dra VP-rör och sen _bara_ låta nån dra tråd i dessa. Regler om t ex samförläggning, hur rören skall förläggas mm ställer liksom till det för hemmapularen i en del fall./Kent
Ja, det var nog ingen som föreslog att vi skulle släppa elinstallationen helt fri; i fallet spika VP-rör borde det *åtminstone* gå att få ens eget jobb inspekterat och godkänt i efterhand. Som det är nu så är det bara en behörig elektriker (eller av denne anställd) som *får* spika vp-rör; vilket ju helt klart är att ta i så man spräcker sig åt andra hållet. Jämför; vilken klant som helst får spika takstolar; och det ser lagen tydligen inga problem med (där handlar det om jobbet som är gjort, och inte *vem* som gjorde det).

Så farligt är det inte med samförläggningsproblematiken i en vanlig villainstallation (knappt ens i industrin; jag kan lätt räkna på ena handens fingrar när det var problem; och då var det inte i närheten av brand).
 
bra-byggare skrev:
Klockrent! Mycket, mycket bra citat som antagligen förklarar bådas sidor oförmåga att vilja förstå den andra sidan i detta ämne.
Nej, nej, det är inte det att jag inte *förstår*. Det är bara det att jag inte *håller med*. Stor skillnad. ;-) ;-)
 
Om man godtar en ökad olycksfrekvens inom el kan man naturligtvis låta flera människor leka "den lilla elektrikern" helt lagligt. För släpper man på kraven så kommer även dom som inte vill/kan skaffa sig kunskapen att tappa ännu mer respekt för el. Och problemet är och kommer inte att vara, dom som har ett verkligt intresse utan dom som av ren snålhet och okunskap gör saker som dom inte har en aning om.
Och jag kan garantera att det finns nog av sådana redan i dag.
 
fast en viss "självsanering" av dom okunniga och snåla skulle det ju bli om dom kopplar mera ;)
 
Och om bara alla som vill pula själva kunde fråga den som dom ska ta hjälp av INNAN dom sätter igång så blir det knappast några problem.
Det blir med 99%säkerhet både billigare och bättre då, för det är nog så, även om vissa kanske tvivlar, att en fackman nästan jämt är duktigare än en lekman. Kanske inte på att fästa rören men tex. på att veta vart/hur dom ska dras och hur man ska "knyta ihop" anläggningen.
 
elmont skrev:
Om man godtar en ökad olycksfrekvens inom el kan man naturligtvis låta flera människor leka "den lilla elektrikern" helt lagligt. För släpper man på kraven så kommer även dom som inte vill/kan skaffa sig kunskapen att tappa ännu mer respekt för el. Och problemet är och kommer inte att vara, dom som har ett verkligt intresse utan dom som av ren snålhet och okunskap gör saker som dom inte har en aning om.
Och jag kan garantera att det finns nog av sådana redan i dag.
Ja, alltså; det vet vi inte. Du ser bara de som klantat sig så det märks, inte alla de andra (som forskare skulle jag säga att vi inte kan bedöma "base rate"). Man borde kunna närma sig frågan genom att jämföra den mängd av installationsmaterial som säljs i bygghandeln med någon slags skattning av hur många elektriker som vi har yrkesverksamma; men det finns inget intresse av att en sådan görs.

Om jag får gissa, så installeras det som sjutton i stugorna; Hornbach köper pallvis med VP-rör (ett material som som sagt obehöriga näppeligen kan använda lagligen, i alla fall inte elektriskt). Och dessutom så tror jag att de allra flesta *inte* är idioter utan tar på sig jobb som ligger i närheten av de de klarar av. Vi ser t ex inte en massa bilhaverier till följd av dåliga bärande svetsar och då säljs det både svetsar som aldrig förr och vi har en av Europas äldsta bilparker; ej heller en massa tak som ramlar ihop pga av att folk snickrat bärande detaljer (takstolar) som de inte behärskat. Även om de fullt lagligt får göra bådadera, så håller de sig till att laga rosthål i dörrar och spika panel på huset.

Om jag får komma med en förutsägelse så kommer det allmänna införandet av JFB:er att göra *mycket* större skillnad till det bättre än varje tänkbar uppluckring av elbehörighetskraven kommer att leda till försämring.

Som sagt, utan sotarnas tjänster så skulle varenda hus brinna ner till följd av soteld... Eller hur blev det nu? ;-)
 
pellefant skrev:
fast en viss "självsanering" av dom okunniga och snåla skulle det ju bli om dom kopplar mera ;)
Inom klättringsfacket kallar vi detta fenomen "evolution in action". ;-)
 
elmont skrev:
Och om bara alla som vill pula själva kunde fråga den som dom ska ta hjälp av INNAN dom sätter igång så blir det knappast några problem.
Det blir med 99%säkerhet både billigare och bättre då, för det är nog så, även om vissa kanske tvivlar, att en fackman nästan jämt är duktigare än en lekman. Kanske inte på att fästa rören men tex. på att veta vart/hur dom ska dras och hur man ska "knyta ihop" anläggningen.
Ja, det är (eller borde åtminstone vara) sant. Men den stora skillnaden jag ser på exv. mig och farsan är farten. Det är inte så att mitt slutresultat blir direkt sämre, bla så ser jag bättre ;-), men det går ju inte alls lika fort.

Det är OK för mig; jag sätter tiden på nöjeskontot och det behöver inte gå så fort; jag skall göra en grej här och där, inte 1000 stycken på raken dag ut och dag in. Dessutom så har jag inte möjlighet till betald övertid, så jag kan inte växla den tiden till pengar för vilka jag skulle kunna betala ett proffs. (Och då glömmer vi att med alla skatter och avgifter så tjänar jag inte ens i närheten av tillräckligt för att betala för lika mycket tid som jag själv lägger extra.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.